علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو تن از دانشجویان المپیادی و نخبه دانشگاه صنعتی شریف همچنان در بازداشت هستند. کانال تلگرامی دانشجویان متحد، چهارشنبه ۳ اردیبهشت‌ خبر بازداشت این دو توسط نیروهای امنیتی را منتشر و اعلام کرد مأموران لباس شخصی این دانشجویان را توأم با ضرب و شتم بازداشت کرده‌اند.

امیرحسین مرادی و علی یونسی، دو دانشجویان المپیادی که در بازداشت به سر می‌برند

رضا یونسی، ‌برادر علی یونسی در حساب کاربری توئیتر خود نوشته است که پدرشان به دادستانی مراجعه کرده اما آنجا پاسخی در مورد وضعیت نگهداری و سلامت فرزندش نگرفته و اتهام «اقدام به تخریب» به او اعلام شده است.

سیامک ملامحمدی، فعال حقوق بشر و فعال سابق دانشجویی می‌گوید که طبق تجربه‌های قبلی و از آنجا که این دانشجویان بر اساس سوابق ارائه شده درباره آنها، توانایی علمی بالایی هم دارند، بازداشت‌ شدنشان ممکن است به دلیل امتناع از همکاری با پروژه‌های علمی مرتبط با نهادهای نظامی و امنیتی باشد.

رضا یونسی در توئیتر خود نوشته است که شامگاه جمعه ۲۲ فروردین ‌ماه، ۱۲ مامور لباس شخصی اطلاعات سپاه پاسداران با حضور در منزل و ضرب و شتم، علاوه بر مجروح کردن برادر ۲۰ ساله‌اش از ناحیه پیشانی، اقدام به ضبط وسایل شخصی این دانشجو کرده‌اند.

او همچنین نوشته است که با وجود وعده مکرر آزادی و ۱۰ روز سکوت خانواده و مراجعه هر روزه‌شان به دادسرا، همچنان خبری از برادرش ندارند و با توجه به «شکاف پیشانی و ضربه به سر» برای سلامتی او نگرانند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی رضا یونسی، پدر و مادر آنها نیز ‌همراه برادرش بازداشت شده‌اند اما مأموران پس از حدود پنج ساعت آنها را آزاد کرده‌اند.

آنان به خانواده یونسی گفته‌اند که برای علی یونسی و امیرحسین مرادی، دیگر دانشجوی بازداشت ‌شده‌،‌ در شعبه شش دادسرای امنیت اوین پرونده تشکیل شده است.

بر اساس گزارش‌ها، نهادهای امنیتی و نظامی در ایران برای دستیابی به فن‌آوری روز و همچنین مصادره نبوغ دانشجویان ممتاز، با وعده کسری خدمت یا با پرداخت دستمزد و مزایا، دانشجویان نخبه را به استخدام خود در می‌آورند.

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران، روز ۲۹ آبان ‌ماه ۹۸ گزارش مفصلی درباره شرایط کسری خدمت دانشجویان نخبه‌ای که در پروژه‌های مشترک نهادهای نظامی و امنیتی شرکت داشته‌اند، منتشر کرد.

در این گزارش شرط به کارگیری دانشجویان در این پروژه‌ها، تأیید افراد از سوی بنیاد ملی نخبگان، رد شدن از مراحل «گزینش و استعلامات» خاص و همچنین صدور مجوز به کارگیری توسط بنیاد نخبگان نیروهای مسلح عنوان شده است.

سیامک ملامحمدی، فعال سابق دانشجویی به زمانه می‌گوید:

«در گذشته نیز از برخی دانشجویان نخبه خواسته شده بود با نهادهای نظامی و امنیتی همکاری کنند و وقتی آنان از قبول این پیشنهاد امتناع کردند، از طرف این نهادها تحت فشار قرار گرفته یا بازداشت شدند.»

سیامک ملامحمدی

به گفته ملامحمدی، در هر صورت بازداشت نخبگان حتی با حکم قضایی محکوم است چه رسد به این دانشجویان که بدون حکم قضایی و همراه با ضرب و شتم شدید و ضبط وسایل شخصی‌شان بازداشت شده‌اند:

«در اینجا نقض گسترده‌ای از بابت حقوق شهروندی در مورد آنان اتفاق افتاده است.»

به ‌نظر می‌رسد در ماه‌های پس از شیوع کرونا و تعطیل شدن دانشگاه‌ها، نهادهای امنیتی همچنان سرکوب دانشجویان را در دستور کار خود دارند.

در ماه‌های پس از اعلام تعطیلی دانشگاه‌ها، دست‌کم شش فعال دانشجویی به ‌نام‌های فروزان یزدانی‌پور، دانشجوی رشته مطالعات فرهنگی و رسانه در دانشگاه تهران، امیرحسین علی‌بخشی، از فعالان دانشجویی دانشگاه امیرکبیر، ضیا نبوی، ‌فعال مدنی و دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی، علی حقیقت جوان، از فعالان دانشجویی دانشگاه علم و صنعت و چند تن دیگر از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

سیامک ملامحمدی اما با اشاره به اقدامات نهادهای امنیتی برای سرکوب دانشجویان در روزهای پس از بحران کرونا می‌گوید:

«حال که با توجه به بحران کرونا دانشگاه‌ها تعطیل است و نیروی اعتراضی دانشجویان به شکلی اجباری توانایی متمرکز شدن را در محیط دانشگاه ندارد، فرصت مناسبی برای تسویه حساب نهادهای امنیتی با تعدادی از دانشجویان فراهم شده است که در زمان معمول امری پرهزینه‌تر بود و می‌توانست باعث بروز اعتراضات دانشجویی شود.»

بازداشت علی یونسی و امیرحسین مرادی اما در حالی صورت گرفته است که قوه قضاییه و نهادهای امنیتی با وجود شیوع کرونا در طی دو ماه گذشته همچنان به احضار، بازداشت و همچنین برگزاری دادگاه زندانیان و متهمان سیاسی مشغول بوده‌اند.


  • در همین زمینه