سازمان ملل و اتحادیه اروپا به اسرائیل هشدار دادند که بخش‌هایی از کرانه باختری را که اشغال کرده به خاک خود الحاق نکند. نیکلای ملادینوف، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در خاورمیانه گفت چنین اقدامی «ضربه‌ای مهیب» به راه حل دو کشور برای مناقشه اسرائیل و فلسطین خواهد بود. اتحادیه اروپا می‌گوید الحاق فلسطین به خاک اسرائیل به معنای نقض همه تعهدات بین‌المللی است.

شهرک‌سازی در کرانه باختری: انضمام ۶۰ درصد از مناطق فلسطینی به خاک اسرائیل در زمان ریاست جمهوری ترامپ

اوایل هفته جاری، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و رقیب اصلی او بنی گانتس سرانجام موفق شدند با امضای تفاهم‌نامه‌ای دولت ائتلافی تشکیل دهند. یکی از بندهای این تفاهم‌نامه دولت ائتلافی اسرائیل را ملزم به پیشبرد برنامه‌هایی برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری از جمله شهرک‌های یهودی‌نشین می‌کند که از یکم ژوئن سال جاری آغاز می‌شود. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده بود که ایالات متحده تصمیم‌گیری درباره الحاق این بخش‌ها از کرانه باختری را به اسرائیل واگذار کرده و توصیه‌های خود در این زمینه را به طور خصوصی به دولت اسرائیل اطلاع می‌دهد.

نیکلای ملادینوف، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در خاورمیانه  شامگاه پنجشنبه ۲۳ آوریل/ ۴ اردیبهشت در یک کنفرانس ویدیویی با شورای امنیت سازمان ملل هشدار داد:

«چشم‌انداز خطرناک الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری اشغالی به خاک اسرائیل یک تهدید فزاینده است و چنین اقدامی باعث نقض قوانین بین‌المللی خواهد شد و ضربات مخربی به راه حل دو کشور نیز وارد خواهد کرد، در را برای تجدید مذاکرات می‌بندد و تلاش برای پیشبرد صلح منطقه‌ای را تهدید می‌کند.»

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پیش از این اعلام کرده بود که چنانچه اسرائیل بخش‌هایی از کرانه باختری را به خاک خود ملحق کند، فلسطین همه توافقات پیشین را ندیده می‌گیرد. الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به خاک اسرائیل در طرح صلح کاخ سفید موسوم به «معامله قرن» پیش‌بینی شده است. بر این اساس اسرائیل در ازای دریافت امتیازهایی فراتر از تعهدات قبلی فلسطین و قطعنامه‌های شورای امنیت و همچنین الحاق بخش‌هایی از مناطق اشغال‌شده به خاک خود، با تشکیل دولت مستقل فلسطینی موافقت می‌کند اما نه می‌پذیرد که اورشلیم پایتخت کشور مستقل فلسطین باشد و نه بازگشت میلیون‌ها آواره به کشورشان را قبول می‌کند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه پنجشنبه به طور مجزا از کنفرانس ویدیویی شورای امنیت اعلام کرد که کشورهای اتحادیه اروپا حاکمیت اسرائیل بر سرزمین‌های اشغالی در کرانه باختری را به رسمیت نمی‌شناسند. بورل تأکید کرد اتحادیه اروپا اوضاع را زیر نظر دارد و بر اساس تحولات آتی عمل می‌کند.

در همان حال محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس نیز در یک گفت‌وگوی تلفنی اعلام کردند که هیچ طرح اسرائیلی – آمریکایی را که حاکمیت فلسطین بر کرانه باختری را نقض کند نمی‌پذیرند.

بیشتر بخوانید: