بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در یک کنفرانس ویدیویی به مسیحیان صهیونیست اطمینان داد که تا دو الی سه ماه آینده بخش‌هایی از کرانه باختری، چنان که در طرح کاخ سفید موسوم به «معامله قرن» پیش‌بینی شده به خاک اسرائیل ملحق شود. یک مقام وزارت خارجه آمریکا این گفته را تأیید کرده است. این کنفرانس به مناسبت صدمین سال برگزاری کنفرانس سن رومئو برگزار شد که نخستین سنگ بنای اسرائیل بود.

دیوارهای مرزی اسرائیل در کرانه باختری رود اردن (عکس: آرشیو)

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و رقیب اصلی او بنی گانتس دو هفته قبل بعد از چانه‌زنی‌های بسیار با امضای تفاهم‌نامه‌ای دولت ائتلافی تشکیل دادند. یکی از بندهای این تفاهم‌نامه، دولت ائتلافی اسرائیل را ملزم به پیشبرد برنامه‌هایی برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری از جمله شهرک‌های یهودی‌نشین می‌کند که از یکم ژوئن سال جاری آغاز می‌شود. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس بنیامین نتانیاهو، شامگاه یکشنبه ۲۶‌اوریل/ ۷ اردیبهشت در یک کنفرانس ویدیویی با حلقه‌ای از اوانجلیست‌های مسیحی گفت:

«خوش‌بین هستم که تا چند ماه آینده دولت آمریکا به قول خود عمل کند و ما [با الحاق کرانه باختری] یک لحظه تاریخی دیگر را در تاریخ صهیونیسم تحربه کنیم.»

الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به خاک اسرائیل در طرح صلح کاخ سفید موسوم به «معامله قرن» پیش‌بینی شده است. بر این اساس اسرائیل در ازای دریافت امتیازهایی فراتر از تعهدات قبلی فلسطین و قطعنامه‌های شورای امنیت و همچنین الحاق بخش‌هایی از مناطق اشغال‌شده به خاک خود، با تشکیل دولت مستقل فلسطینی موافقت می‌کند اما نه می‌پذیرد که اورشلیم پایتخت کشور مستقل فلسطین باشد و نه بازگشت میلیون‌ها آواره به کشورشان را قبول می‌کند.

یک دیپلمات آمریکایی که نام او افشا نشده در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس از آمادگی دولت ترامپ برای گسترش حاکمیت اسرائیل بر بخش‌هایی از کرانه باختری خبر داده است. به گفته این مقام وزارت خارجه آمریکا، دولت ترامپ و دولت نتانیاهو درباره تاریخ الحاق کرانه باختری به خاک اسرائیل با یکدیگر در گفت‌وگوهایی فشرده‌ قرار دارند.

نیکلای ملادینوف، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در خاورمیانه پنجشنبه هفته گذشته در یک کنفرانس ویدیویی با شورای امنیت سازمان ملل هشدار داده بود:

«چشم‌انداز خطرناک الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری اشغالی به خاک اسرائیل یک تهدید فزاینده است و چنین اقدامی باعث نقض قوانین بین‌المللی خواهد شد و ضربات مخربی به راه حل دو کشور نیز وارد خواهد کرد، در را برای تجدید مذاکرات می‌بندد و تلاش برای پیشبرد صلح منطقه‌ای را تهدید می‌کند.»

همزمان جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به طور مجزا در کنفرانس ویدیویی شورای امنیت اعلام کرد که کشورهای اتحادیه اروپا حاکمیت اسرائیل بر سرزمین‌های اشغالی در کرانه باختری را به رسمیت نمی‌شناسند. بورل تأکید کرد اتحادیه اروپا اوضاع را زیر نظر دارد و بر اساس تحولات آتی عمل می‌کند.

اسرائیل بخش‌هایی از کرانه باختری را در سال ۱۹۶۷ به اشغال خود در آورد و از زمان تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار اسرائیلی را با شهرک‌سازی‌هایی در کرانه باختری و حدود ۲۰۰ هزر اسرائیلی را در اورشلیم اسکان داد. نتانیاهو قصد داشت بلافاصله بعد از رونمایی کاخ سفید از «معامله قرن» کرانه باختری را ضمیمه اسرائیل کند اما کاخ سفید مانع شد.

بیشتر بخوانید: