اتحادیه عرب در نشست فوق‌العاده‌ای الحاق کرانه باختری به اسرائیل را «جنایت جنگی» جدید علیه فلسطینی‌ها نامید. وزیر خارجه فلسطین اجرای آن را موجب به پایان رسیدن راه‌ حل دو کشور دانست.

نابلس، کرانه باختری (عکس: shutterstock)

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب پنج‌شنبه ۱۱ اردیبهشت / ۳۰ آوریل نشست فوق‌العاده‌ای درباره راه‌های مقابله با طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری برگزار کردند. این نشست به درخواست مقامات فلسطینی و به‌دلیل شیوع ویروس جدید کرونا به‌شکل ویدئویی برگزار شد. در بیانیه پایانی نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب آمده است:

«اقدام دولت اسرائیل در اجرای طرح‌هایی همچون الحاق بخش‌هایی از اراضی اشغالی سال ۱۹۶۷ از جمله غور اردن و شمال بحر المیت و اراضی‌ای که در آن‌ها شهرک‌های اسرائیلی ساخته شده‌اند، نمایانگر جنایت جنگی جدیدی است که به پرونده پر از جنایت اسرائیل علیه مردم فلسطین اضافه می‌شود.»

آن‌ها چنین اقدامی را تهدید علیه صلح در خاورمیانه دانستند و اسرائیل و دولت آمریکا را مسئول تمامی پیامدهای اجرای آن خواندند.

الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به خاک اسرائیل در طرح صلح کاخ سفید موسوم به «معامله قرن» پیش‌بینی شده است. بر این اساس اسرائیل در ازای دریافت امتیازهایی فراتر از تعهدات قبلی فلسطین و قطعنامه‌های شورای امنیت و همچنین الحاق بخش‌هایی از مناطق اشغال‌شده به خاک خود، با تشکیل دولت مستقل فلسطینی موافقت می‌کند اما نه می‌پذیرد که اورشلیم (بیت‌المقدس) پایتخت کشور مستقل فلسطین باشد و نه بازگشت میلیون‌ها آواره به کشورشان را قبول می‌کند.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل و رقیب اصلی او بنی گانتس دو هفته قبل بعد از چانه‌زنی‌های بسیار با امضای تفاهم‌نامه‌ای دولت ائتلافی تشکیل دادند. یکی از بندهای این تفاهم‌نامه، دولت ائتلافی اسرائیل را ملزم به پیشبرد برنامه‌هایی برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری از جمله شهرک‌های یهودی‌نشین می‌کند که از یکم ژوئن سال جاری آغاز می‌شود. نتانیاهو ۷ اردیبهشت / ۲۶ آوریل گفت:

«خوش‌بین هستم که تا چند ماه آینده دولت آمریکا به قول خود عمل کند و ما [با الحاق کرانه باختری] یک لحظه تاریخی دیگر را در تاریخ صهیونیسم تحربه کنیم.»

فلسطینی‌ها نسبت به این برنامه‌ اسرائیل که قصد الحاق سرزمین‌های تصرف‌شده در جنگ ۱۹۶۷ را دارد ابراز نگرانی کرده‌اند. اسرائیل از سال ۱۹۶۷ تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار اسرائیلی را در شهرک‌سازی‌های کرانه باختری و حدود ۲۰۰ هزار اسرائیلی را در اورشلیم اسکان داد.

احمد ابوالغیظ، دبیرکل اتحادیه عرب، اسرائیل را متهم کرد که «با استفاده از گرفتاری جهانی در مقابله با همه‌گیری کرونا اقدام تازه‌ای را [در سرزمین‌های اشغالی] تحمیل می‌کند.»

ریاض المالکی، وزیر خارجه فلسطین نیز در این‌باره گفت:

«اگر این اقدام انجام شود، احتمال ایجاد یک کشور مستقل، مشروع و به‌لحاظ جغرافیایی متصل و پایدار فلسطین را از بین می‌برد. این اقدام، اگر به اجرا درآید به راه حل دو کشور نیز پایان می‌دهد.»

نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب از آمریکا خواست که از قطعنامه‌های سازمان ملل پیروی کند و «از برنامه‌ها و نقشه‌های دولت اشغالگر اسرائیل زیر پوشش معامله موسوم به “معامله قرن” حمایت نکند».

فلسطینی‌ها به صراحت پیشنهاد صلح آمریکا تحت عنوان «معامله قرن» را که در ماه ژانویه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور آن را ارائه داد، رد کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: