محمد نوری‌زاد، زندانی سیاسی پس از اینکه روز گذشته به ‌قصد خودکشی رگ دست خود را با شیشه یا تیغ برید، امروز ۱۳ اردیبهشت‌ ماه به بهداری زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل شده است.

فاطمه ملکی همسر این زندان سیاسی در گفت‌وگو با زمانه ضمن تأیید این خبر اعلام کرده که محمد نوری‌زاد انگیزه خود از این اقدام را «قرار گرفتن در تنگنا» عنوان کرده است. قوه قضائیه، سازمان زندان‌ها یا مقام‌های رسمی هنوز به این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند.

به گفته فاطمه ملکی، همسرش پیام‌های دوستان خود را مبنی بر انصراف از اقدام به خودکشی از طریق وکیلش، غلام‌حسین دوستعلی‌مکی دریافت کرده است. 

■ گفت‌وگوی زمانه با فاطمه ملکی، همسر محمد نوری‌زاد را بشنوید:

محمد نوری‌زاد از امضاکنندگان بیانیه معروف به «۱۴ نفر» برای استعفای خامنه‌ای، در مردادماه سال گذشته و پس از سفر به مشهد برای همراهی یکی از فعالان سیاسی این شهر برای حضور در دادگاه تجدیدنظر، به‌همراه تعداد دیگری از امضاکنندگان این بیانیه برای چندمین بار از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شد. دادگاه انقلاب مشهد به‌دلیل فعالیت‌های این فعال سیاسی، ۹ عنوان اتهامی را به او منتسب کرد. سرانجام در ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ محمد نوری‌زاد به ۱۵ سال زندان، سه سال تبعید به شهرستان ایذه و سه سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

محمد نوری‌زاد

این زندانی سیاسی روز دهم اردیبهشت ‌ماه با انتشار یک فایل صوتی از درون زندان اعلام کرد در اعتراض به آزار خانواده‌‌اش توسط قوه قضاییه و نهادهای امنیتی، تصمیم به «خودکشی خودخواسته» گرفته است. او در این فایل صوتی تأکید کرده است که قوه قضاییه برای صدور حکم زندان برای پسرش، علی نوری‌زاد، از سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات دستور گرفته است.

پس از انتشار این فایل صوتی از سوی محمد نوری‌زاد، فعالان مدنی و کاربران در شبکه‌های اجتماعی با انتشار مطالبی در حمایت از این زندانی سیاسی، از او خواسته‌اند تا در برابر فشارها مقاومت کند.

در همین زمینه: گوهر عشقی به محمد نوری‌زاد: مقاومت کن

او در پایان این فایل صوتی گفته است: «به‌خاطر آزار به خانواده‌‌ام که الان خانواده‌ من شب نداره، روز نداره، زن من از این دادگاه به اون دادگاه. هر روز پیش این وکیل به اون‌جا. از تهران بیاد مشهد، از مشهد برگرده تهران، به‌خاطر تلفن‌های ناگهانی، نمی‌دونم به‌خاطر اعصاب‌خوردکردن‌های ناگهانی، خانواده‌ من در معرض آسیب‌ هستند. پسر من صادقانه‌ترین رفتار انسانی رو ابراز داشته، نباید سه سال‌ونیم محکوم بشه. من برای همه‌ مردم سرزمین‌م آرزوی سرفرازی دارم، آرزوی بزرگی و بزرگواری دارم.‌ای مردم، ما هرچه داریم از شماست و برای شماست. این جانی هم که داریم تقدیم به شما. خدانگهدار.»

محمد نوری‌زاد پیش‌تر و در روز پنجم اردیبهشت‌ماه نیز با انتشار یک فایل صوتی دیگر در واکنش به صدور حکم زندان برای پسرش، علی نوری‌زاد با انتشار فایلی صوتی از درون زندان وکیل آباد مشهد اعلام کرد این حکم برای مرعوب کردن خانواده او صادر شده است. او در این فایل صوتی ضمن تأکید بر بی‌گناه بودن فرزندش گفته بود که قوه قضاییه صرفا کارگزار نهادهای امنیتی است و استقلالی از خود ندارد.