پرتره‌های زیر را مهسا صفری از چهره کارگران روزمزد پروژه‌های عمرانی و ساختمانی گرفته است. تعطیلی پروژه‌های عمرانی به دلیل شیوع کرونا موجب شده که بسیاری از کارگران ساختمانی کارهایشان را از دست بدهند.

محمد شریفی، ۳۳ ساله، ۱۱ سال است که کارگری می‌کند. او متاهل است و یک فرزند دارد. به دلیل ابتلا به کرونا یک ماه خانه نشین بود و نتوانست درآمد داشته باشد. به همین دلیل هم اجاره خانه‌اش را پرداخت نکرد و هم این که قسط وام ازدواجش عقب افتاد.
رمضان رضایی، ۴۵ ساله، ۲۰ سال فعالیت کارگری دارد. او متاهل است و به دلیل شیوع کرونا حدود دو ماه بیکار بود. به همین دلیل اجاره خانه و قسط او عقب افتاده است. او می‌گوید از این که کارگران حقوق ثابت ندارند بسیار ناراحت است و این موضوع باعث شده نه امنیت کاری داشته باشند و نه بتوانند برای مسائل مالی زندگی خود برنامه‌ریزی کنند.
رمضان رضایی، ۴۳ ساله، متاهل است و دو فرزند دارد. درآمد او به دلیل کرونا کمتر شده و به همین دلیل توان پرداخت اجاره خانه و اقساط تسهیلات بانکی را ندارد.
جمشید عشجعی ۴۱ ساله، ۳ فرزند دارد و به مدت ۱۷ سال است که با کارگری زندگی خود را می‌چرخاند. او یک ماه به دلیل شیوع کرونا بیکار بود و حقوقی هم دریافت نکرد. آقای عشجعی گفت که طی این مدت از پس انداز خود و با سختی نیازهای زندگی را تامین می‌کرد و زمانی که پولی نداشت شب‌ها گرسنه خوابیده است.
حسن پایان ۵۳ ساله، ۱۳ سال سابقه کارگری دارد. او متاهل است و دو فرزند دارد. به دلیل ابتلا به کرونا یک ماه درگیر درمان بیماری بود. او به من گفت: هیچ حمایتی طی مدت بیماری و بیکاری‌اش نشد و به همین دلیل بسیار از نظر روحی و مالی به او و خانواده‌اش فشار آمد.
رمضان گزمه، ۲۶ ساله، متاهل است و ۱۵ سال سابقه کارگری دارد. بعد از کرونا دو ماه بیکار شد و در تامین مخارج زندگی به مشکل خورد. پول پیش اجاره خانه را کمتر پرداخت کرده تا اجاره بیشتر بدهد و بتواند با آن مبلغ هزینه‌ها را تامین کند.
احمد اسلامی، ۵۹ ساله، متاهل و دارای سه فرزند است. با شیوع کرونا شغل او هم یک ماه تعطیل بود و از نظر مالی در مضیقه قرار گرفت. آقای اسلامی می‌گوید به دلیل گرانی گاهی حتی در توانش نیست که بخواهد گوشت و مرغ بخرد.
منوچهر پیکانی، ۳۸ ساله، ۱۷ سال است که کارگری می‌کند. او متاهل، دارای سه فرزند است و حدود دو ماه به دلیل شیوع کرونا بیکار بود. این مدت برای او و خانواده‌اش بسیار سخت گذشت. سه فرزند او مدرسه می‌روند و متاسفانه نتوانست از پس هزینه‌های آن‌ها بر بیاید.
حسینعلی کوه کن، ۵۵ سال سن دارد. او از ۱۲ سالگی مشغول کارگری است و اکنون هفت فرزند دارد. به دلیل شیوع کرونا نگران ابتلا به بیماری و انتقال آن به خانواده‌اش بود. تامین هزینه‌های زندگی و نیازهای فرزندان، برایش بسیار سخت است و مشکلات مالی و روانی در خانواده به همه فشار آورده است.
نادر نظری، ۵۰ ساله، ۱۱ سال است که کارگری می‌کند. او دو فرززند دارد. آقای نظری مدتی است که به صورت روز مزد در یک کارگاه ساختمانی مشغول است ولی به دلیل شیوع کرونا فعالیت این ساختمان تعطیل می‌شود. با این حال ترجیح می‌دهد طی این مدت به عنوان نگهبان در ساختمان کارکند
حبیب الله عراقی، ۴۲ سال سن دارد و به مدت ۱۸ سال مشغول کارگری است. او متاهل است و سه فرزند دارد. شیوع کرونا باعث تعطیل شدن کارگاه‌های عمرانی و بیکاری او شد. از نظر آقای عراقی ضعیف ترین قشر جامعه کارگر است که کمتر از سایر اقشار مورد توجه دولت قرار گرفته است.
عباس سالاری، ۴۵ سال سن دارد. پس از شیوع کرونا یک ماه بیکار شد. به همین دلیل اجاره منزل و اقساط بانکی‌اش عقب افتاد. او نتوانست از پس مشکلات مالی بر بیاید ولی علی رغم همه مشکلات خداوند را شاکر است.
حسین خورشیدی، ۵۳ سال سن دارد و ۳۰ سال است که بنایی می‌کند. او پنج فرزند دارد. پس از شیوع کرونا دو ماه بیکار شد و برای تامین هزینه‌های زندگی مجبور شد از اطرافیان خود پول قرض کند تا بعد از کار به آن‌ها پس دهد. او گفت: که بسته حمایتی معیشتی را دریافت نکرده و با کارگری نمی‌توند از پس هزینه‌های زندگی بربیاید.
حسین خورشیدی، ۵۳ سال سن دارد و ۳۰ سال است که بنایی می‌کند. او پنج فرزند دارد. پس از شیوع کرونا دو ماه بیکار شد او می‌گوید که بسته حمایتی معیشتی را دریافت نکرده و با کارگری نمی‌توند از پس هزینه‌های زندگی بربیاید.
سجاد رمضانی، ۲۰ ساله است و چهار ماه است که کارگری می‌کند. او برای تامین مخارج زندگی خود در ارتفاع کار می‌کند و به همین دلیل شغل بسیار پرخطری دارد. او به من گفت که کارگران امکانات مناسبی ندارند و حقوق آن‌ها به نسبت دیگر اقشار بسیار پایین است. شیوع کرونا هم باعث شد مدتی بیکار شود. سجاد از وسایل کاری فرسوده و قدیمی گله مند بود و گفت که امکانات کاری او با توجه شرایط دشواری که دارد، بسیار کم است.
حسین رضایی، ۴۹ ساله، ۲۲ سال است که کارگری می‌کند. او متاهل و دارای دو فرزند است. حدود یک ماه به دلیل تعطیلی پروژه‌ها بعد از فاصله گذاری اجتماعی ناشی از کرونا بیکار بود. به گفته آقای رضایی این حقوق‌ها جبران خسارت‌های این ایام را نمی‌کند و زندگی آن‌ها در شرایط بسیار سختی سپری می‌شود.
عیسی میر، ۳۸ سال سن دارد و هشت سال است که کارگری می‌کند. او متاهل است و سه فرزند دارد. پس از شیوع کرونا یک ماه و نیم بیکار شد. او کارگر را ضعیفترین قشر جامعه می‌داند و معتقد است علی رغم مشکلات بسیار، کمتر از سایر اقشار مورد توجه کمک‌های دولتی قرار گرفته‌اند.
رضا خاشی، ۴۵ ساله، ۱۰ سال است که کارگری می‌کند و دو فرزند دارد. کرونا باعث شد یک ماه و نیم بیکار شود و از پس انداز خود هزینه‌های زندگی را بپردازد. بسته حمایتی دولت هم به او تعلق نگرفته و مشکلات مالی تامین هزینه‌های زندگی را برای او دشوار کرده است.