به ابتکار اتحادیه اروپا در نخستین گام کنفرانسی برای تأمین مخارج تولید واکسن ضد کرونا برگزار می‌شود. در برخی نقاط جهان مانند افغانستان امکانات تشخیص ویروس کرونا وجود ندارد، در برخی نقاط دیگر، از جمله در عراق و لبنان همه‌گیری کووید ۱۹ سبب شده که زیرساخت‌های نظام درمان آسیب ببینند و واکسیناسیون کودکان انحام نشود. خطر همه‌گیری بیماری‌های دیگر به ویژه در بین اطفال روزافزون است.

آلمان مجوز آزمایش بالینی واکسن ضد کرونا را صادر کرد (عکس: .shutterstock )

دوشنبه ۴ مه/ ۱۵ اردیبهشت ویدیو کنفرانسی به ابتکار کشورهای اتحادیه اروپا در بروکسل و با شرکت کشورهای گروه ۲۰ کشور صنعتی جهان برای تامین هزینه تولید واکسن کرونا ویروس و سایر تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با همه‌گیری کرونا برگزار می‌شود. اورسلا فن‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در مصاحبه با اشپیگل‌آنلاین آلمان هدف از برگزاری این کنفرانس را به این شکل بیان کرد:

«ما باید یک واکسن بر ضد ویروس کرونا پیدا کنیم، آن را بسازیم و با قیمت قابل پرداختی در دسترس همه نقاط جهان قرار دهیم. تاکنون در برابر چنین وظیفه‌ای قرار نداشتیم.»

هدف جمع‌آوری ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در قدم نخست است.

همزمان با برگزاری این کنفرانس بالا گرفتن همه‌گیری کووید ۱۹ در افغانستان و همچنین تاخیر در واکسیناسیون کودکان در برخی کشورهای خاورمیانه به سبب ناکارآمدی نظام سلامت و همه‌گیری کرونا ویروس باعث نگرانی‌هایی شده است.

آزمایش تصادفی کرونا در ۵۰۰ شهروند افغانستانی

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس وزارت صحت افغانستان اعلام کرد که به طور تصادفی ۵۰۰ نفر از شهروندان افغانستانی در کابل تست کرونا داده‌اند. یک سوم این جمعیت به بیماری کووید ۱۹ مبتلا بودند. وحید مهاجر، سخنگوی وزارت صحت افغانستان نتیجه تست کرونا به شکل تصادفی در بین شهروندان را نگران‌کننده خواند.

در افغانستان با بیش از ۳۶ میلیون جمعیت تاکنون به دلیل کمبود کیت‌های تشخیص فقط ۱۲ هزار تست کرونا انجام شده. از آن میان ۲۷۰۰ نفر مبتلا بوده‌اند. مهاجر گفت چنانچه کیت‌های تشخیص به اندازه کافی در دسترس قرار داشته باشند، تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ در آن کشور افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

وزارت صحت عامه از ثبت ۲۳۵ ابتلای قطعی به کووید ۱۹ فقط در طی ۲۴ ساعت گذشته  خبر داد که بیش‌ترین میزان ابتلا به کرونا در افغانستان در یک روز شمرده می‌شود. با ثبت این آمار، میزان بیماران کووید-۱۹ در کشور به دو هزار و ۷۰۴ نفر رسید. از میان این جمعیت، ۲۵۶ تن از مبتلایان کارمندان صحی‌اند که نزدیک به ۱۰ درصد بیماران کووید-۱۹ در کشور را تشکیل می‌دهند. این گروه به کیت‌های تشخیص دسترسی بیشتری دارند.

گزارش نگران‌کننده یونیسف

بر اساس گزارش صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، همه‌گیری ویروس کرونا، برنامه های واکسیناسیون کودکان در خاورمیانه و شمال آفریقا را به خطر انداخته است. بر این اساس در شش کشور خاورمیانه واکسیناسیون فلج اطفال، سرخک و هپاتیت به دلیل کمبود کارمندان وزارت بهداشت و آسیب دیدن زیرساخت‌های نظام سلامت در اثر همه‌گیری ویروس کرونا انجام نشده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در شش کشور خاورمیانه در مجموع ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار کودک زیر ۵ سال واکسن فلج اطفال را دریافت نکرده‌اند. ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار کودک زیر ۱۵ سال هم از دریافت واکسن سرخک محروم مانده‌اند.

بر همین اساس برنامه واکسیناسیون فلج اطفال در کشورهای سوریه، سودان، یمن و عراق و برنامه واکسیناسیون سرخک در عراق، لبنان، یمن و جیبوتی انجام نشده.

نخستین گام آخرین گام نیست

اورسلا فن‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در ادامه مصاحبه با اشپیگل‌آنلاین گفت برگزاری کنفرانسی برای تأمین هزینه واکسن ضد کرونا تازه قدم اول است:

«تا پایان همه‌گیری ویروس کرونا ما به بودجه بسیار بیشتری نیاز داریم. تولید انبوه میلیاردها دوز واکسن ضد کرونا هزینه‌بر است و کشورهای فقیر را درگیر می‌کند. ما نمی‌توانیم بگوییم اگر کشوری پول ندارد، از واکسن محروم می‌ماند.»

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در مصاحبه جداگانه‌ای اعلام کرد که تنها تولید واکسن ضد کرونا به بیش از هشت میلیارد دلار بودجه نیاز دارد و بسیار هم بعید است که تا پایان سال جاری میلادی واکسن مناسب بر ضد کرونا به دست بیاید.

ایالات متحده آمریکا در کنفرانس اتحادیه اروپا و گروه ۲۰ شرکت نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: