شماری از فعالان مدنی هرات در یک گردهمایی اعتراضی ضمن محکوم کردن قتل کارگران افغان به‌دست مرزبانان ایرانی، از وزارت خارجه افغانستان خواستند که این رویداد را به‌شکل جدی پی‌گیری کند.

گردهمایی فعالان مدنی هرات در محکومیت قتل کارگران افغان به‌دست مرزبانان ایرانی ـ عکس از روزنامه «۸صبح» افغانستان

به‌گزارش رسانه‌های افغانستان گردهمایی فعالان مدنی هرات سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت / ۵ مه در مقابل ساختمان دفتر والی هرات برگزار شد.

حلیمه پژواک، از شرکت‌کنندگان این گردهم‌آیی اعتراضی گفت غرق‌کردن و شلیک کردن به کارگران افغان از سوی مرزبانان ایرانی «اقدامی غیرانسانی» است و عاملان آن باید مجازات شوند.

پژواک به روزنامه «اطلاعات روز» گفت:

«بارها نیروهای ایرانی اقدام به کشتار و ضرب‌وشتم شهروندان افغان کرده‌اند و دولت افغانستان باید در مقابل این اقدامات سکوت نکند.»

نجمه حیدری، یکی دیگر از شرکت‌کنندگان این گردهمایی در گفت‌وگو با روزنامه «۸صبح» افغانستان گفت:

«این نخستین مورد از رفتار غیرانسانی حکومت ایران با شهروندان افغانستان نیست و پیش از این، بارها چنین رویدادهایی رخ داده است.»

برخی کارگران افغانستانی که قصد سفر بدون جواز ورود به ایران را داشتند، شنبه ۱۳ اردیبهشت / ۲ مه ادعا کردند که دست‌کم ۲۳ کارگر مهاجر، به دست مرزبانان ایرانی در رودخانه «هری‌رود» غرق و کشته شدند. وزارت خارجه‌ افغانستان برای بررسی چگونگی کشته‌شدن مسافران افغان در مرز با ایران، هیئتی تعیین کرد.

به گفته‌ شاهدان عینی، نیروهای مرزی ایران ابتدا کارگران افغانستانی را گلوله‌باران کرده و پس از ضرب‌وشتم آن‌ها، ۵۷ تن را در رودخانه انداختند که از این میان ۲۳ نفر جان‌ باختند.

فعالان مدنی هرات روز سه‌شنبه هشدار دادند که اگر دولت افغانستان نتواند این رویداد را پی‌گیری کند، آن‌ها با راه‌اندازی اعتراض‌های مدنی گسترده، کنسولگری ایران در هرات را می‌بندند.

مبین ثاقب، یکی دیگر از حاضران در گردهمایی هرات از وزارت خارجه خواست که ادعاها در مورد کشته‌شدن شهروندان کشور توسط مرزبانان ایرانی را به‌شکل همه‌جانبه بررسی کند.

ثاقب گفت:

«این اقدام مرزبانان ایرانی خشونت علیه بشریت و انسانیت شمرده می‌شود.»

سیدعبدالوحید قتالی، والی هرات گفته است که از سه روز پیش یک گروه در مورد این رویداد در حال تحقیق است. به‌گفته قتالی، وزارت امور خارجه افغانستان تا فردا (چهارشنبه) نتایج اولیه گزارش‌های خود را در اختیار مقام‌های عالی  قرار می‌دهد و تاکنون نیز دو گزارش به ریاست‌ جمهوری ارسال شده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، یکشنبه ۱۴ اردیبهشت / ۳ مه در بیانیه‌ای ضمن ابراز تأسف از «برخوردی چنین بی‌رحمانه، تکان‌دهنده و فاجعه‌بار و ابراز همدردی با بازماندگان قربانیان»، برخورد نیروهای ایرانی را «نقض آشکار اصول و ارزش‌های حقوق بشری، حقوق مهاجران و ‌پناهندگان و تعهدات دولت‌ها به پیمان‌نامه‌های بین‌المللی» دانست.

در بیانیه کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان آمده است:

«کمیسیون از دولت، به‌ویژه وزارت امور خارجه کشور، و نیز کمیساریای عالی حقوق بشر و کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد مجدانه می‌خواهد که هیئتی مشترک از سوی دولت افغانستان، دولت ایران و نهادهای حقوق بشری مربوط به سازمان ملل متحد تشکیل شود تا با تحقیقی همه‌جانبه و دقیق درباره این قضیه، ضمن شناسایی عاملان، جبران خسارت و اجرای عدالت، از استمرار و تکرار چنین برخوردهای فاجعه‌بار و ناقض حقوق بشری جلوگیری شود.»

این کمیسیون گفته است برای تعیین شمار دقیق غرق‌شدگان و نجات‌یافتگان، به بررسی و دادخواهی خود در این مورد ادامه می‌دهد.

سرکنسولگری ایران در هرات پیش از این با انتشار بیانیه‌ای، بازداشت مهاجران افغان از سوی مرزبانان ایرانی را تکذیب کرد. وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به اتهام شکنجه و غرق کردن کارگران افغانستانی توسط مرزبانان ایران مدعی شد این اتفاق در خاک افغانستان و نه ایران رخ داده است.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه یکشنبه ۱۴ اردیبهشت گفت:

«این حادثه در خاک افغانستان رخ داده و مرزبانی جمهوری اسلامی ایران وقوع هر اتفاقی در این ارتباط در خاک کشورمان را رد کرده است.»

وزارت خارجه افغانستان خواستار تحقیقات همه‌جانبه ایران در این‌باره شده بود و گروه طالبان نیز از ایران خواسته بود با مهاجران افغانستانی بر اساس «اخوت اسلامی و اصول همسایگی» رفتار کند.

جمهوری اسلامی در رابطه با بدرفتاری و اعمال انواع خشونت علیه مهاجران و پناهجویان افغانستانی سابقه روشنی ندارد. سال گذشته نیز شماری از کارگران افغانستانی که قصد داشتند بدون جواز از مرز ایران گذر کنند، در پی تیراندازی نیروهای مرزی ایران، کشته شدند.

مهاجران افغانستانی با گرم شدن هوا تلاش می‌کنند از مسیرهای بدون کنترل، برای کارگری و کسب درآمد خود را به ایران برسانند. ده‌ها هزارنفر از آن‌ها با شیوع کرونا در ایران به افغانستان بازگشته‌اند.

بیشتر بخوانید: