سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از ابتلای ۱۳شهروند گیلانی به بیماری فصلی فاسیولا خبر داد و از مردم خواست از مصرف فرآورده‌ها با سبزی‌های محلی خودداری کنند.

بیماری فاسیولا یکی از بیماری‌های شایع در استان گیلان است و از طریق سبزی‌های محلی از جمله «چوچاق» و «خالی واش» و به سبب عادت غذایی مردم منتقل می‌شود.

بیماری فاسیولا یکی از بیماری‌های شایع در استان گیلان است و از طریق سبزی‌های محلی از جمله «چوچاق» و «خالی واش» و به سبب عادت غذایی مردم منتقل می‌شود. این بیماری در دو مرحله، از اواخر اردیبهشت تا پایان خرداد و از مهر تا آبان شایع است و با درگیرکردن کبد و ایجاد خارش و تب ظهور و بروز می‌کند. آبتین حیدرزاده،‌ سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت گفت:

«تمامی مراکز درمانی و پزشکان در گیلان نسبت به شیوع بیماری فاسیولا آگاه هستند. تاکنون ۱۳ نفر از گیلانیان بنا بر اعلام نتایج مثبت آزمایش‌ها مبتلا به بیماری فاسیولا شده‌اند و احتمال افزایش آن در آینده نیز وجود دارد.»

بیماری فاسیولا بیماری انگلی و غیر واگیر است. برای پیشگیری از بیماری فاسیولا کافی است که فرد سبزی‌های خام را مصرف نکند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت:

«این بیماری برخلاف میکروب‌های اسهال خونی، وبا و تیفوئید با شست‌وشوی سبزی‌های با محلول‌های غلظت پایین پرکلرین و یا سایر شوینده‌های توصیه‌شده مخصوص سبزی‌ها از بین نمی‌رود.»

«زیتون‌پرورده» و «نمک سبز» دو محصول پرمصرف گیلانیان در فصل فعلی است که در آنها از سبزی‌های محلی استفاده می‌شود. حیدرزاده گفت:

«در صورتی‌که فرآورده‌های سبزی‌های محلی گیلان از بیرون تهیه‌شده، توصیه می‌شود این محصولات قبل از مصرف در فریزر با دمای ۲۰- درجه تا سه روز نگه‌داری و سپس مصرف شوند. زیرا فقط فاسیولا در دمای فریزر از بین می‌رود.»