سازمان عفو بین‌الملل با انتشار نامه‌ای به حیدر آسیابی، دادستان شیراز، از او خواسته است با تأمین و تضمین امکانات درمانی، از فلج شدن حسین سپنتا، زندانی عقیدتی محبوس در زندان عادل آباد شیراز جلوگیری کند.

حسین سپنتا

حسین سپنتا، مسلمان‌زاده ایرانی است که به دین زرتشت گرویده و به‌ همین علت مورد غضب دستگاه‌های قضایی و امنیتی قرار گرفته است. او در سال ۹۲ زمانی که از سفر به یکی از کشورهای خارجی به ایران برگشته بود از سوی دفتر حفاظت اطلاعات سپاه در فرودگاه خمینی تهران بازداشت شد و پس از آن در دادگاه به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبری» به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.

سازمان عفو بین‌الملل اما در فراخوان خود تأکید کرده است که مشکلات جسمانی حسین سپنتا از همان بدو ورود به زندان به دلیل عدم درمان مناسب تشدید شده‌اند:

«او دردهای مزمن و شدید دارد، از بی‌حسی، اختلال در حرکت، مشکل در بلع و ناتوانی در کنترل مثانه و روده رنج می‌برد و فریادهای دردناک شبانه‌اش، هم‌بندی‌های او را نیز بی‌قرار و پریشان کرده است.»

بر اساس گزارش‌های رسیده از درون زندان عادل‌آباد شیراز و به نقل از هم‌بندی‌های این زندانی عقیدتی، بازجویان در حین بازجویی از حسین سپنتا در بازداشتگاه «پلاک ۱۰۰» اطلاعات سپاه شیراز به نخاع و کمر او آسیب زده‌اند.

معاینات پزشکان بر بدن این زندانی عقیدتی نشان می‌دهد ۶۰ درصد نخاع او آسیب دیده است. حسین سپنتا در حال حاضر به اختلال نخاعی «سیرینگومیلی» مبتلاست. پزشکان همچنین تأکید کرده‌اند که ادامه شرایط کنونی برای او می‌تواند به فلج شدنش منجر شود.

عفو بین‌الملل در فراخوان خود خطاب به دادستان شیراز نوشته است:

«به جای رسیدگی‌‌های تخصصی، هم‌بندی‌های حسین سپنتا به او برای راه رفتن، نظافت و امور شخصی کمک می‌کنند و این منجر به تشدید جراحات و عوارض نخاعی شده است. مسئولان زندان عادل‌آباد از اعزام او به بیمارستان خارج از زندان خودداری می‌کنند و پول ده‌ها قرص مسکن هفتگی را نیز از خانواده‌ او می‌گیرند.»

طبق گزارش‌ها، مسئولان زندان حتی از تحویل داروهای ارسال شده از سوی خانواده این زندانی عقیدتی به او خودداری می‌کنند. همچنین علی‌رغم سپری شدن شش سال از حکم محکومیت حسین سپنتا، مقامات قضایی با درخواست آزادی مشروط این زندانی مخالفت کرده‌اند.

عفو بین‌الملل از دادستان شیراز خواسته است تا امکانات رسیدگی تخصصی پزشکی برای این زندانی فراهم شود.

در سال‌های اخیر و با وجود اینکه دولت حسن روحانی، نماینده ویژه‌ای را برای امور اقلیت‌های مذهبی در ایران برگزید، سرکوب مسیحیان، بهاییان، زرتشتیان و … همچنان ادامه داشته است. در این میان نوکیشانی که از خانواده‌ای مسلمان به این ادیان گرایش پیدا می‌کنند، از سوی نهادهای حکومتی زیر فشار سخت‌تری قرار می‌گیرند.

نهادهای امنیتی در ایران در آذر ماه سال ۱۳۹۷ تنها در عرض یک هفته بیش از ۱۰۰ مسیحی را بازداشت کرده‌اند. در آن زمان گروه فعالان مسیحی در‌های باز (Christian advocacy group Open Doors) در اعتراض به این اقدام نهادهای امنیتی اعلام کرد: «ایران بی‌رحمانه پیروان مسیحی را سرکوب می‌کند و این افزایش شدید دستگیری‌ها به شدت نگران کننده‌ است.»

از سوی دیگر، کمیسیون آزادی بین‌المللی مذهبی در آمریکا روز ۹ بهمن ۱۳۹۸ در بیانیه‌ای اقدامات حکومت ایران علیه اقلیت‌های مذهبی به ‌ویژه بهاییان را محکوم کرد.

بر اساس گزارش نهادهای بین‌المللی، جمهوری اسلامی ایران در کنار دولت‌های چین، کره شمالی و عربستان سعودی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ناقضان سیستماتیک آزادی مذهب در جهان معرفی شده‌ است.

همچنین طبق شواهد موجود، مسئولان و عوامل حکومت جمهوری اسلامی از صدا و سیما و دیگر رسانه‌های تحت اختیار خود به ‌صورت آشکار به یهودی ستیزی و نفرت پراکنی میان مسلمانان و پیروان دین یهود می‌پردازند.

  • در همین زمینه

عفو بین‌الملل خواهان آزادی فوری تمام زندانیان عقیدتی شد