خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد واشنگتن قصد دارد دو سامانه ضدموشکی پاتریوت و برخی از جنگنده‌های خود را از عربستان سعودی خارج کند. آسوشیتدپرس نوشته این اتفاق به سبب تنش‌ها میان عربستان سعودی و دولت ترامپ بر سر میزان تولید نفت رخ داده است.

آمریکا سطح قابلیت‌های نظامی‌اش در عربستان را کاهش داد (عکس: آرشیو)
آمریکا سطح قابلیت‌های نظامی‌اش در عربستان را کاهش داد (عکس: آرشیو)

یک مقام آمریکایی که نام او افشا نشده به آسوشیتدپرس گفت آمریکا دو سامانه ضدموشکی را که قبلا برای محافظت از تأسیسات نفت سعودی مستقر کرده بود از این کشور خارج و دو سامانه پاتریوت همراه با چندین جنگنده را در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان حفظ می‌کند.

به گفته این مقام آمریکایی حدود ۳۰۰ نظامی که همراه با این دو سامانه به عربستان اعزام شده‌ بودند هم این کشور را ترک خواهند کرد.

حوثی‌های یمن شهریور/ سپتامبر سال گذشته در پاسخ به حملات ائتلاف سعودی، پالایشگاه‌های «بقیق» و «خریص» در تأسیسات نفتی آرامکوی عربستان را هدف حملات موشکی و پهپادی قرار دادند. عربستان، ایالات متحده آمریکا و سه قدرت اروپایی در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌هایی اعلام کردند که  جمهوری اسلامی ایران مسئول حمله به تأسیسات نفتی سعودی است. در پی این حملات بود که وزارت دفاع آمریکا برای حفاظت از تأسیسات نفتی سعودی سامانه‌های ضد موشکی پاتریروت را در آن کشور مستقر کرد.

آسوشیتدپرس این احتمال را هم مطرح کرده که ممکن است سامانه‌های پاتریوت برای برخی تعمیرات به ایالات متحده منتقل شده باشند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا شامگاه پنجشنبه ۷ مه/ ۱۸ اردیبهشت در جمع خبرنگاران  در کاخ سفید درباره این اقدام گفت:

«ما اقدامات زیادی در خاورمیانه و در جاهای دیگر انجام می‌دهیم. ما کارهای زیادی را در جهان انجام می‌دهیم. از امکانات نظامی ما سوءاستفاده می‌شود.»

پرزیدنت ترامپ وارد جزئیات نشد. رئیس جمهوری آمریکا در ادامه سخنانش گفت:

«[این اقدام] به عربستان سعودی ربطی ندارد. راستش را بخواهید بیشتر به کشورهای دیگر ربط دارد.»

عربستان سعودی در پی فروپاشی اتحاد اوپک و غیراوپک به سبب اختلاف با روسیه بر سر کاهش تولید نفت خام در جهان، تولید نفت را در میان بحران همه‌گیری ویروس کرونا به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش داد و سبب سقوط قیمت‌نفت شد. صنایع نفتی آمریکا زمینگیر شدند و برای نخستین بار قیمت نفت آمریکا منفی شد در این معنا که تولیدکنندگان به دلیل اشباع مخازن نفت می‌بایست پولی هم برای حمل نفتی که تولید کرده بودند بپردازند. برخی جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا عربستان سعودی را متهم کردند که با این اقدامات بازار نفت را بی‌ثبات کرده است و از دولت ترامپ خواستند با اعمال تعرفه‌های گمرکی و کاهش صادرات به عربستان و همچنین کاهش حضور نیروها و تجهیزات نظامی ارتش آمریکا در آن کشور، عربستان را تحت فشار قرار دهد.

به گزارش آسوشیتدپرس سامانه موشکی تاد که سامانه پاتریوت را تکمیل می‌کند در عربستان سعودی باقی می‌ماند. سفارت عربستان در آمریکا و همچنین پادشاهی سعودی درباره این اقدامات سکوت کرده‌اند.

در پی بالا گرفتن تنش ایران و آمریکا قرار بود حدود ۱۰ هزار سرباز آمریکایی در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان عربستان مستقر شوند. تا اوایل سال ۲۰۲۰ حدود دو هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی در این پایگاه مستقر شده بودند.

بیشتر بخوانید:

آمریکا ۵۰۰ سرباز به عربستان اعزام می‌کند