پس از اعلام رسمی ساقط کردن هواپیمای مسافربری پی‌اس ۷۵۲ متعلق به خطوط هواپیمایی اوکراین در تاریخ ۱۸ دی ۱۳۹۸ توسط پدافند هوایی سپاه پاسدران، اعتراض‌های دانشجویی و مردمی متعددی شکل گرفت که در جریان آن شمار زیادی از معترضان بازداشت شدند. فرهاد بخشی، یکی از معترضان بازداشت شده نسبت به ساقط کردن هواپیمای اوکراینی است که بعد از گذشت پنج ماه همچنان در بازداشت موقت به سر می‌برد.

فرهاد بخشی

بر پایه اطلاعات رسیده به زمانه از طریق یک منبع آگاه که به دلایل امنیتی نخواست نامش فاش شود، فرهاد بخشی روز یک‌شنبه ۲۲ دی ۹۸ در جریان اعتراض‌ دانشجویان در مقابل دانشگاه امیرکبیر نسبت به ساقط کردن هواپیمای اوکراینی، بازداشت شده است.

بخشی توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و در جریان بازجویی مورد شکنجه و ضرب و شتم قرار گرفته است. به گفته این منبع آگاه، فرهاد بخشی تنها بازداشتی اعتراض‌های دی ‌ماه ۹۸ است که همچنان در زندان تهران بزرگ (فشافویه) در بازداشت به سر می‌برد:

«او بازداشت موقت بود و برایش قرار وثیقه صادر شده، اما امکان تأمین وثیقه را نداشت برای همین در زندان مانده.»

فرهاد بخشی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور» به تحمل شش ماه زندان، یک ماه خدمت در یکی از پایگاه‌های بسیج و تحقیق ۹۰ صفحه‌ای دست‌نویس درباره ناو جنگی وینسنس (ناو جنگی یواس‌اس وینسنس در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۶۷ با شلیک به هواپیمای مسافربری ایران ایر در خلیج فارس، باعث مرگ ۲۹۰ سرنشین این هواپیما شد) محکوم شده است.

محمد مقیمی، وکیل دادگستری و کارشناس حقوق بشر، پیش‌تر در گفت‌وگویی با زمانه درباره اتهام‌های مطرح شده از سوی قوه قضاییه برای شرکت کنندگان در تجمعات اعتراضی علیه ساقط شدن هواپیمای اوکراینی توسط پدافند هوایی سپاه گفته بود این اتهامات اساسا مبنای حقوقی و منطق‌ ندارند:

«مطابق اسناد بین‌المللی حقوق بشری از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و همچنین برابر اصل ۲۷ قانون اساسی ایران، آزادی برگزاری تجمعات مورد شناسایی قرار گرفته و از حقوق اساسی شهروندان به‌ حساب می‌آید و این مسأله نه تنها جرم نیست بلکه جزو حقوق اساسی افراد است و شهروندان از این حق برخوردارند که بتوانند آزادانه اعتراض خود را ابراز کنند.»

در همین زمینه: