خبرگزاری آسوشیتدپرس از تلاش دولت ایالات متحده آمریکا برای اتخاذ رویکردی جدید در قبال برنامه هسته‌ای ایران در مذاکرات آتی ۱+۵ با این کشور خبر داده است.

 

به گزارش این خبرگزاری، دولت باراک اوباما در حال بررسی اتخاذ رویکردی جدید در مذاکرات آتی با ایران که به موجب آن، اگر ایران توجه بیشتری به تعهدات خود در قبال جامعه جهانی نشان دهد، تحریم‌های موجود علیه این کشور بسیار سریع‌تر از آنچه پیش‌تر تصور می‌شد، لغو خواهند شد. 

آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های آمریکایی اعلام کرده است که “تدوین یک رویکرد تازه درباره مذاکرات آینده هسته ‌ای کشورهای گروه ١+٥ با ایران، در چهارچوب تلاش‌های آمریکا برای پیشگیری از شکست دور بعدی مذاکرات با ایران است”  

آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود به نقل از مقام‌های آمریکایی اعلام کرده است که “تدوین یک رویکرد تازه درباره مذاکرات آینده هسته ‌ای کشورهای گروه ١+٥ با ایران، در چهارچوب تلاش‌های آمریکا برای پیشگیری از شکست دور بعدی مذاکرات با ایران است.

آمریکایی‌ها می‌گویند که این رویکرد تازه آمریکا یکی از چند گزینه‌‌ای است که پیش از آغاز دور بعدی مذاکرات ارائه خواهد شد.

به گفته این مقام‌های آمریکایی، در این گزینه از جمهوری اسلامی ایران خواسته می ‌شود تا غنی ‌سازی اورانیوم با خلوص بالا را متوقف کند، ذخیره فعلی اورانیوم خود را به خارج از کشور بفرستد و فعالیت‌ در تاسیسات فردو را به حال تعلیق درآورد.

در صورت همکاری ایران در این زمینه و قبول پیشنهاد غرب، آمریکا و اروپا نیز تعهد خواهند کرد تا به سرعت از شدت تحریم‌های خود علیه صادرات نفت ایران و دیگر حوزه‌ها بکاهند.

کشورهای عضو ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان ) توافق کرده‌اند که در تاریخ ۲۱ نوامبر ۲۰۱۲ در شهر بروکسل با یکدیگر دیدار و در این رابطه گفتگو کنند. احتمال آن می‌رود که اعضای ۱+۵ در این نشست تصمیم بگیرند تا در اوایل سال آتی میلادی نشست مشترکی را ایران برگزار کنند.

خبر اتخاذ رویکرد جدید آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران در حالی از سوی خبرگزاری آسوشتیدپرس گزارش می‌شود که این خبرگزاری در روز گذشته گزارش داده بود که سناتور مارک کرک از حزب جمهوری‌خواه و رابرت منندز، سناتور دمکرات سرگرم تهیه تحریم‌های جدیدتری علیه ایران هستند.

روز پنج‌شنبه هفته گذشته نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های تازه‌ای را علیه ۱۷ مقام حقیقی و حقوقی جمهوری اسلامی و برخی نهادهای این کشور اعمال کرد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا نیز در روز جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۱(۹نوامبر ۲۰۱۲) فرمان وضعیت اضطراری در قبال ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد. این فرمان در سال ۱۹۷۹ توسط جیمی کارتر، رئیس جمهور وقت آمریکا پس از اشغال سفارت آمریکا در تهران صادر شده بود.