نسرين ستوده، فعال حقوق بشر زندانی در ايران پس از چهار ماه توانست دو فرزندش را در زندان ملاقات کند.

به گزارش تارنمای کلمه، اين ملاقات روز گذشته دوشنبه ۲۲ آبان‌ماه و در حضور نيروهای امنيتی انجام شده است.

مهراوه دختر نسرين ستوده درباره وضعيت مادرش گفت: “لاغر شده و گاهی وقت‌ها به بهداری می‌رود.”

به گفته رضا خندان، همسر نسرين ستوده، اعتصاب غذای اين فعال حقوق بشر همچنان ادامه دارد.

وی همچنين گفته است: “امروز نيما از در زندان که بيرون آمد اول از همه بوس مامان‌اش را از لپ‌اش کند و چسباند به لپ من و گفت مامان گفتش که اين بوس را نگه‌دار، رفتی بيرون بچسبان به لپ بابا.”

دو روز پيش نيز مأموران دادستانی به همسر ستوده اطلاع داده بودند که فرزندان اين زندانی می‌توانند مادرشان را ملاقات کنند اما زمانی که برای ديدار وی مراجعه می‌کنند، اجازه ملاقات به آن‌ها داده نشد.

به گفته رضا خندان، همسر نسرين ستوده، اعتصاب غذای اين فعال حقوق بشر همچنان ادامه دارد

نسرين ستوده در اعتراض به عدم اجرای آئين‌نامه اداره امور زندان‌ها و محروميت از حقوق يک زندانی از جمله عدم دسترسی به تلفن و ايجاد انواع محدوديت‌ها برای ملاقات با فرزندان خردسال خود و همچنين به‌ دليل تشکيل پرونده کيفری و صدور قرار ممنوعيت خروج از کشور برای همسر و دختر ۱۲ساله‌اش از روز ۲۶ مهرماه  (۱۷ اکتبر) دست به اعتصاب غذا زده است. وی از ۱۱ آبان‌ماه جاری به سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ منتقل و ممنوع‌الملاقات شده است.

نسرين ستوده، ۱۳ شهريورماه ۱۳۸۹ بازداشت شد و به ۱۱ حبس تعزيری، ۲۰ سال محروميت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعيت از خروج از کشور، محکوم شد. زندان او در دادگاه تجديدنظر به شش سال کاهش يافت.

اعتصاب غذای ستوده در حالی ادامه دارد که فعالان حقوق زنان دو هفته پيش در نامه‌ای سرگشاده به دادستان تهران ضمن ابراز نگرانی درباره وضعيت نسرين ستوده، هشدار دادند مسئوليت پيامدهای اعتصاب غذای وی بر عهده قوه قضائيه ايران است.

به گفته اين فعالان “اعتصاب غذا نه انتخاب اول هر زندانی برای بيان مطالباتش که آخرين ابزار او برای رساندن صدای اعتراضی است که شنيده نمی‌شود، اقدامی دشوار که زندانی را وا می‌دارد تا جانش را بستر اعتراض‌اش قرار دهد و تبعات جسمانی و لطمات جبران‌ناپذير آن را بپذيرد.”

نسرين ستوده تاکنون جوايز متعدد حقوق بشری را به‌دست آورده است. در آخرين نمونه از اين جوايز، پارلمان اروپا جايزه ساخاروف را به وی و همچنين جعفر پناهی، فيلمساز ايرانی اعطا کرد.

جايزه ۵۰ هزار يورويی ساخاروف از سال ۱۹۸۸ تاکنون هر سال توسط پارلمان اروپا به يک يا چند فعال حقوق بشر و دمکراسی اهدا می‌شود.