ابوالفضل عابدينی، زندانی سياسی و از شاهدان پرونده مرگ ستار بهشتی که در قرنطينه زندان اوين تهران به‌سر می‌برد، دست به اعتصاب غذا زده است.

به گزارش تارنمای کلمه، اين زندانی سياسی که روز جمعه ۲۶ آبان به زندان اوين بازگردانده شده، در اعتصاب غذای “تر” به‌سر می‌برد.

عابدينی در پرونده مرگ ستار بهشتی درباره آثار شکنجه روی بدن اين وبلاگ‌نويس شهادت داده بود. پس از اين شهادت وی روز پنج‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۱ به زندان اهواز تبعيد شد اما با دستور دادستانی تهران دوباره به زندان اوين برگردانده شد.

پيشتر ۴۱ زندانی سياسی بند ۳۵۰ زندان اوين طی نامه‌ای با اعتراض به انتقال ابوالفضل عابدينی به زندان اهواز گفته بودند اين زندانی سياسی “مطلع‌ترين” فرد از شکنجه ستار بهشتی است.

مخالفان حکومت ايران می‌گويند ستار بهشتی بر اثر شکنجه “به قتل رسيده”‌ اما روز گذشته رئيس سازمان پزشکی قانونی گفت از نظر اين سازمان ستار بهشتی بر اثر مرگ طبيعی جان خود را از دست داده است.

ستار بهشتی، ۳۵ ساله، کارگری بود که در مورد نقض حقوق بشر در ايران وبلاگ می‌نوشت. وی ۹ آبان‌ماه جاری در منزلش در رباط کريم در نزديکی تهران بازداشت شد. در روز ۱۶ آبان مقامات با خانواده او تماس گرفته و آن‌ها را از مرگش در زمان بازداشت مطلع کردند، بدون آن‌که اطلاعات ديگری ارائه کنند.

پيشتر ۴۱ زندانی سياسی بند ۳۵۰ زندان اوين طی نامه‌ای با اعتراض به انتقال ابوالفضل عابدينی به زندان اهواز گفته بودند اين زندانی سياسی “مطلع‌ترين” فرد از شکنجه ستار بهشتی است

در همين حال اسماعيل احمدی‌مقدم، فرمانده نيروی انتظامی ايران گفته است: “علا‌الدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس نامه‌ای برای من نوشت که مهدی دواتگری را در آن به‌عنوان نماينده اين کميسيون برای بازديد از بازداشتگاه ستار بهشتی اعلام کرد که من دستور همکاری با مجلس را صادر کردم.”

احمدی‌مقدم درباره برخورد با عاملان مرگ ستار بهشتی گفت: “هنوز در مرحله تحقيقات قرار داريم و اول بايد اصل مسئله روشن شود.”

هفته گذشته برخی منابع خبری گفته بودند دست‌کم هفت نفر از بازجويان و عاملان پرونده ستار بهشتی بازداشت شده اند که برای شماری از آن‌ها قرار وثيقه صادر شده است.

همچنين نجف‌قلی حبيبی، رئيس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نيز به خبرگزاری کار ايران (ايلنا) گفت: “انتظار داريم قوه قضائيه برای حفاظت از حيثيت کشور با مسئله فوت ستار بهشتی با جديت برخورد کند و ضروری است تا به همه افرادی که مسئوليت بازجويی را در قوه قضائيه و نيروی انتظامی بر‌عهده دارند در اين رابطه تذکرات جدی داده شود.”

به گفته وی “گلايه ديگری که مطرح می‌شود اين است که اگر در مورد مسئله کهريزک با جديت برخورد می‌شد هم‌اکنون شاهد چنين وقايعی نبوديم.”

تاکنون دو گروه از زندانيان سياسی زندان اوين که يک روز را با ستار بهشتی سر کرده بودند با انتشار بيانيه‌هايی شهادت داده‌اند که آثار شکنجه‌های شديد را بر پيکر او ديده‌اند.

اما رئيس سازمان پزشکی قانونی ايران در مورد کبودی‌های روی بدن ستار بهشتی گفت: “ممکن است کبودی‌هايی روی بدن او بر اثر ضرب و شتم باشد اما اين کبودی‌ها نمی‌توانند عامل مرگ باشند.”

پيش از اين نيز برخی مقامات جمهوری اسلامی بر احتمال “غيرعمد بودن” مرگ ستار بهشتی و يا “مرگ طبيعی” وی تأکيد کرده و حتی جواد کريمی قدوسی، عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس مسئول مرگ اين وبلاگ‌نويس را مخالفان حکومت دانسته بود.

مرگ ستار بهشتی بازتاب گسترده‌ای در جهان يافت. سازمان عفو بين‌الملل در بيانيه‌ای کشته شدن ستار بهشتی را بر اثر شکنجه بسيار محتمل دانست و خواستار تحقيق مستقل در مورد سرنوشت وی شد.

سازمان گزارشگران بدون مرز نيز ضمن ابراز تأسف از خبر درگذشت اين وب‌نگار زندانی، در بيانيه‌ای نوشت: “به نظر می‌رسد وی بر اثر اعمال خشونت به هنگام بازجويی به قتل رسيده باشد.”

همچنين فرانسه، بريتانيا و آمريکا به‌شکل جداگانه کشته شدن ستار بهشتی در زندان را محکوم کرده و خواهان روشن شدن تمامی ماجرا و رسيدگی به آن شدند.