علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به‌ تازگی در انتقاد از رفتار پلیس آمریکا و کشته شدن جورج فلوید، در جریان یک سخنرانی گفت که مردم را می‌کشند و زبانشان هم دراز است. این جمله او به سرعت با واکنش انتقادی گسترده کاربران در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد.

محمود امیری مقدم، پزشک و دبیر سازمان حقوق بشر ایران در ارزیابی این گفته‌ رهبر جمهوری اسلامی به زمانه می‌گوید گفته‌های اخیر خامنه‌ای بیمارگونه است و کسانی که مثل او دهه‌ها جنایت کرده‌اند، نمی‌توانند انسانی عادی باشند.

به گفته امیری مقدم این سخنان خامنه‌ای از سر وقاحت است و نمک پاشیدن به زخم خانواده‌های قربانیان جنایت‌های جمهوری اسلامی در ۴۱ سال گذشته.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در مسجد جمکران قم

شمار زیادی از روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق بشر و خانواده‌های جان باختگان جنایت‌های جمهوری اسلامی، با به اشتراک گذاشتن تصاویری از اعدام شدگان و جان ‌باختگان چهار دهه اخیر در ایران، این جمله خامنه‌ای را در ارتباط با سرکوب صورت‌ گرفته از سوی نهادهای قضایی، ‌امنیتی و انتظامی، علیه خود او استفاده کرده‌اند.

امیری مقدم اما درباره چرایی سر زدن چنین رفتاری از خامنه‌ای و طرح چنین سخنی می‌گوید: 

«اگر بخواهیم به ‌طور منطقی به این سوال پاسخ دهیم که چرا او این حرف‌ را زده، با اقتباس از شعر احمد شاملو می‌توان گفت که خامنه‌ای یا مست است و منگ، یا به تظاهر تزویر می‌کند. اما من فکر می‌کنم هر دوی این موارد درباره او صادق است.»

این فعال حقوق بشر همچنین می‌گوید این احتمال هم وجود دارد که به ‌دلیل «کهولت سن»، او قادر به برقراری ارتباط بین حرف‌هایی که می‌زند و عملکرد خودش نباشد. یعنی یا نمی‌بیند یا نمی‌خواهد که ببیند:

«یک نفر که ذره‌ای وجدان و احساس همدردی با انسان‌های دیگر داشته باشد ابتدا باید به عملکرد خود نگاه کند. خامنه‌ای اما این کار را نمی‌کند چرا که در این ۳۰ سال اخیر به‌ وضوح خود او و افراد کلیدی در قدرت، نشان داده‌اند که فقط یک چیز مهم است و آن هم نگه داشتن قدرت و مصلحت نظام است و در این راستا از ارتکاب هیچ جنایتی ابا نداشته و ندارند.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی تلویزیونی خود در روز ۱۴ خرداد ماه، به کشته شدن جورج فلوید، مرد سیاه‌پوستی که در آمریکا توسط پلیس کشته شد اشاره کرد.

او گفت:

«مردم را می‌کشند و زبان‌شان هم دراز است. بعد از حقوق بشر دم می‌زنند. آن مرد سیاهی که کشته شد حقوق بشر نداشت؟»

انتشار این سخنان جرقه‌ای شد تا کاربران در شبکه‌های اجتماعی به صورت خودجوش، با به اشتراک گذاشتن نام و تصاویر افرادی که توسط جمهوری اسلامی کشته شده‌اند، نسبت به صحبت‌های خامنه‎‌ای واکنش نشان دهند و کارزار «مردم را می‌کشند و زبان‌شان هم دراز است» شکل گرفت.

همچنین به گفته خامنه‌ای این جمله که الان معترضان می‌گویند «نمی‌توانم نفس بکشم»، جمله همه کسانی است که در جهان قربانی سیاست‌های آمریکا بوده‌اند.

کاربران بی‌شماری در توئیتر به این گفته‌ او هم واکنش نشان دادند و مطالبی را با هشتگ «من در ایران نمی‌توانم نفس بکشم» منتشر کردند.

این هشتگ‌ها و کارزارها اما خشم طرفداران رهبر جمهوری اسلامی را هم برانگیخت تا جایی که برخی از آنان شروع به تهدید علنی کاربران کردند.

از جمله کاربری به نام عماد نوشت:

«در مورد این هشتگ لااقل دوستان داخل یک مقدار مرز خود را با براندازان و دشمنان ملت شفاف‌تر کنند که در آینده و خدای ناکرده دلخوری به وجود نیاد.»

این توئیت هم با واکنش و اعتراض گسترده‌ روبه‌رو شد اما این کاربر یک روز بعد دوباره با تکرار موضع خود نوشت:

محمود امیری مقدم اما در تحلیل سرکوب‌ها در ایران در گفت‌وگو با زمانه می‌گوید:

«اگر به روند صدور حبس‌های طولانی مدت در سال‌های اخیر در ایران نگاه کنیم، می‌بینیم که روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر به ‌خاطر کوچک‌ترین مخالفت و اظهار نظری سرکوب می‌شوند. برای نمونه آقای امیرسالار داوودی، وکیل دادگستری بیش از ۳۰ سال حکم حبس دریافت کرده است آن ‌هم تنها به خاطر نوشته‌هایش در یک کانال تلگرامی.»

به گفته امیری مقدم در هیچ کشور و نظام قضایی‌ای، سرکوب‌های این‌چنینی قابل فهم نیست اما این مساله در سیستم قضائی جمهوری اسلامی تبدیل به یک عملکرد روزانه شده است:

«بنابراین انتظاری جز این نیز از خامنه‌ای نمی‌رود که با این وقاحت این سخنان را بگوید.»

او در ادامه می‌گوید در ۱۵ سالی که سازمان حقوق بشر ایران به ‌وجود آمده، حتی یک‌ روز هم نبوده که گزارشی از رنج و عذاب وارد شده به مردم به خاطر این حکومت دریافت نکنند:

«فقط در این دهه اخیر بین هفت تا ۱۰ هزار نفر در ایران اعدام شده‌اند. این آمار اما جدا از کشتارهای دیگری‌ست که در ایران رخ داده. آقای خامنه‌ای از هر جنایتی که در جمهوری اسلامی اتفاق می‌افتد مطلع است چرا که در دو دهه اخیر بیشتر جنایات مستند‌سازی شده و نمی‌توان گفت او در این موارد آگاهی نداشته است.»

  • در همین زمینه