بنا بر اعلام سخنگوی قوه قضاییه، پلیس بین‌الملل (اینترپل) غلامرضا منصوری، متهم متواری ردیف نهمِ پرونده فساد اقتصادی اکبر طبری را در رومانی دستگیر کرده است. هنوز مشخص نیست که آیا دولت رومانی و اینترپل برای انتقال او به ایران همکاری می‌کنند یا نه. منصوری که سمت‌هایی همچون قاضی لواسان و بازپرس سابق دادسرای کارکنان فرهنگ و رسانه را داشته، در ایران به دریافت رشوه متهم شده و در خارج از ایران به نقض حقوق بشر. او ممکن است در آلمان به دلیل اتهامات مربوط به نقض حقوق بشر محاکمه شود.

قاضی منصوری، متهم متواری پرونده طبری توسط اینترپل در رومانی دستگیر شده است/ عکس از آرشیو

به گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان زندان‌ها از دستگیر قاضی منصوری خبر داد.

این قاضی فراری متهم در پرونده طبری، ۱۹ خرداد ماه ویدئویی از مکانی نامشخص منتشر کرد و گفت چند روز قبل مطلع شده که پرونده‌ای برایش باز شده و با باز شدن مرزها، به کشور برمی‌گردد. این بازپرس سابق دادسرای کارکنان فرهنگ و رسانه ضمن عذرخواهی از رهبری، نظام را «مقدس» و جمهوری اسلامی را «حرم» خواند.

اسماعیلی اما همزمان با اعلام خبر دستگیری قاضی منصوری گفت که بنابر بررسی‌های قوه قضاییه، اعلام این فرد مبنی بر آمادگی برای بازگشت به ایران «تبلیغاتی» بوده است.

به گفته سخنگوی قوه قضاییه، منصوری در حال حاضر در اختیار اینترپل است اما به علت قطع بودن کامل پروازهای رومانی امکان حضور او در چند روز آینده در دادگاه وجود ندارد. اسماعیلی تصریح کرد که به محض رفع موانع و در صورتی که « همکاری‌های دولت رومانی هم با ما تداوم داشته باشد» این فرد به ایران منتقل شده و در دادگاه حضور پیدا می‌کند.

غلامرضا منصوری متهم ردیف نهم پرونده اکبر طبری و ٢١ متهم دیگر است که از کشور متواری بود. اتهام او دریافت رشوه بالغ بر ۵۰۰ هزار یورو از متهم ردیف دوم پرونده است.

اما منصوری فقط در ایران در مظان اتهام نیست. فعالان رسانه و فرهنگ می‌گویند که او در سال‌های ۸۰ و ۹۰ نه تنها احکام سنگینی برای فعالان رسانه‌ای صادر کرده، که بر اساس برخی افشاگری‌ها که در روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، اقدام به آزار و اذیت و گروگانگیری خانواده برخی فعالان رسانه‌ای به منظور تحت فشار قرار دادن آنها نیز کرده است.

از این رو به محض اعلام خبر خارج شدن او از ایران، برخی فعالان حقوق بشری تلاش کردند شواهد علیه او را برای ارائه به دادگاه و دستگیری او در خارج از ایران جمع‌آوری کنند. دادخواستی برای دستگیری و محاکمه در آلمان را بیش از ۶۰۰۰ نفر امضا کرده‌اند.

سازمان گزارش‌گران بدون مرز با انتشار یک توئیت در حساب کاربری این سازمان در توئیتر، اعلام کرده بود که علیه بازپرس سابق قوه قضاییه جمهوری اسلامی، به دلیل سرکوب و زندانی کردن روزنامه‌نگاران در ایران، شکایتی تسلیم دادستانی فدرال آلمان کرده است.

این گمان وجود دارد که منصوری با انتشار ویدئوی خود در تلاش بوده که برای رهایی از این مخمصه جدید با مقامات قضایی ایران مذاکره کند و با تشکیل پرونده جدید در آلمان احتمال وقوع چنین مذاکراتی تقویت می‌شود.


در همین زمینه: