هفت ماه پس از کشتار معترضان اعتراضات سراسری آبان‌ توسط نیروهای نظامی سپاه پاسداران در ماهشهر، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان مدعی شد این کشتار از اساس «جعلی» است و اصلاً ماجرای نیزارها در میان نبوده است. یک واکنش انتقادی به این گفته‌های شریعتی در شبکه‌های اجتماعی: ماهشهر اصلاً نیزار ندارد!

جمعه ۲۴ آبان: اعتراضات ماهشهر (عکس: توییتر معترضان)

به‌ گزارش پایگاه خبری انصاف نیوز، استاندار خوزستان روز دوشنبه ۲۶ خرداد با مبنا قرار دادن پنهان‌کاری مسئولان امنیتی مبنی بر عدم اعلام اسامی معترضان جان‌باخته در نیزار ماهشهر، گفت:

«اگر می‌گویند اتفاق افتاده، اسامی کشته‌شدگان را بدهند.»

او در ادامه و در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر چرایی عدم انتشار تعداد معترضان جان‌باخته آبان ‌ماه در ماهشهر، گفت:

«من نمی‌توانم بگویم و این‌ها را عنوان کنم. خود دستگاه‌های متولی اگر صلاح دیدند انجام می‌دهند.»

کاربران شبکه اجتماعی توئیتر به سرعت به گفته‌های استاندار خوزستان واکنش نشان داده‌اند. کاربری به نام «سپندار» با استفاده از هشتگ #مردم_را_می‌کشند_زبانشان_هم_دراز_است نوشته است: 

«استاندار خوزستان اعلام کرد جریان نیزارهای ماهشهر جعلیه. باز جای شکر داره که نگفته ما اصلا در ماهشهر نیزار نداریم.»

کاربر دیگری به نام مهردخت هم با انتشار ویدئویی از سرکوب اعتراضات ماهشهر در آبان ۹۸ نوشته است:

«انکار بهترین روش برای توجیه جنایت در حکومت عظماست! خامنه‌ای: درایران اصلا زندانی سیاسی نداریم. ظریف: در ایران اصلا شخصی به نام سینا قنبری نداریم. استاندار خوزستان: در ماهشهر اصلا ماجرای نیزارها نداشتیم!

در جریان خیزش سراسری آبان ‌ماه ۱۳۹۸ جمعی از شهروندان معترض در ماهشهر که مورد یورش نیروهای امنیتی قرار گرفته بودند، پس از پناه گرفتن در نیزاری در این شهر، توسط نیروهای امنیتی و نظامی با اسلحه نیمه سنگین جنگی (دوشکا) به رگبار بسته شدند.

هنوز آمار مشخصی از شمار کشته‌ها و قربانیان این سرکوب در دست نیست، اما گزارش‌ها از کشته ‌شدن ده‌ها معترض حکایت دارند.

شماری از شاهدان عینی در روایت‌های توئیتری‌شان از این ماجرا نوشته‌اند که نیروهای سپاه پاسداران به درخواست ریاست پتروشیمی ماهشهر برای «پاکسازی» جاده جایگزین نیروهای ضدشورش شدند.

نیویورک تایمز روز دهم آذرماه ۹۸/ یک دسامبر ۲۰۱۹ با انتشار گزارش مفصلی از اعتراضات ماهشهر، شمار جان‌باختگان این اعتراضات را تا ۱۳۰ نفر تخمین زد.

تلویزیون حکومتی جمهوری اسلامی اما ساعاتی بعد در واکنش تلویحی به این گزارش، با انتشار گزارشی به جان باختن شماری از معترضان در جریان اعتراضات مردمی ماهشهر اعتراف کرد.

در گزارش منتشر شده از سوی یک خبرنگار صدا و سیما در گفت‌وگو با کارمندان پتروشیمی ماهشهر، آمده بود:

«اشرار مرتبط با دشمنان خارجی به خیابان‌ها آمده‌اند و عده‌ای هم کشته شدند.»

از سوی دیگر، محسن بیرانوند، فرماندار ماهشهر و جلیل زبیدی، فرمانده نیروی انتظامی ماهشهر شامگاه دوشنبه یازدهم آذر ۹۸ در گفت‌وگو با صدا و سیما، با طرح ادعای «مسلح بودن عده‌ای از معترضان» جان باختن تعدادی از شهروندان پناه گرفته در نیزار ماهشهر توسط نیروهای امنیتی را تأیید کردند.

بیرانوند در این گفت‌وگو با بیان اینکه واردات کالاهای اساسی به ‌خطر افتاده بود، گفت:

«تعداد کامیون‌هایی که این کالاها را از بندر امام به شهرهای سراسر ایران منتقل می‌کردند به کمتر از ۴۰۰ دستگاه در روز رسیده بود. کشته‌شدگان در نیزارهای ماهشهر مسلح بودند و اگر ورود نیروهای نظامی و انتظامی نبود، زندگی مردم به خطر می‌افتاد.»

رئیس دفتر حسن روحانی هم روز چهارشنبه ۲۰ آذر ۹۸، کشتار معترضان در ماهشهر را تأیید کرد.

محمود واعظی اما کشتار معترضان را به خود معترضان نسبت داد و در حاشیه جلسه هیأت وزیران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره جزییات این کشتار گفت:

«بر اساس تصاویری که از این اتفاقات موجود است عده‌ای مسلح به نیروی انتظامی و مردم تیراندازی می‌کردند که این کار خیلی عجیبی است.»

واعظی همچنین گفت:

«در ماهشهر و عسلویه شاهد بودیم که اینها (معترضان) سنگربندی کرده بودند و اسلحه داشتند که این موضوع عجیبی بود. عده‌ای از کشته‌ها هم توسط همین‌ها انجام شده است.»

نخستین بار اما صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در گزارشی تأیید کرد که در جریان اعتراضات آبان ۹۸ در شهر صدرای شیراز، سیرجان، ماهشهر، شهر قدس، شهریار و ملارد در استان تهران و همچنین در استان البرز مأموران امنیتی که در این گزارش از آنها به عنوان «حافظان امنیت» یاد می‌شود دست به کشتاران معترضان یا به تعبیر صدا و سیما، «آشوبگران» زده‌اند.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان اما در گفته‌های امروز خود با تکذیب خبر تیراندازی نیروهای امنیتی به سمت معترضان در نیزار، آمار منتشر شده درباره جان‌باختگان این رویداد را مربوط به «بدخواهان» خواند.

این ادعای شریعتی در حالی‌ست که او کمتر از دو هفته پس از سرکوب اعتراضات آبان ‌ماه در ماهشهر در شامگاه چهارشنبه ۱۳ آذر ۹۸، همراه با حسن شاهوارپور، فرمانده سپاه ولی عصر خوزستان و حیدر عباس‌زاده، فرمانده نیروی انتظامی استان با حضور در منزل رضا صیادی، از مأموران امنیتی کشته شده در جریان اعتراضات ماهشهر گفته بود:

«در مقطع اعتراضات در طول سه چهار روز در ماهشهر عده‌ای به صورت سازمان یافته مسیرهای ارتباطی این شهر با اهواز، امیدیه، رامشیر، بندر امام و چند مسیر ارتباطی دیگر ماهشهر را مسدود کرده بودند و با توسل به اسلحه و آتش زدن لاستیک از تردد مردم ممانعت می‌کردند.»

او در ادامه گفته بود:

«تداوم این شرایط کل استان و کشور را در معرض آسیب و مشکل قرار می‌داد و اینجا بود که نیروهای عزیز و فداکار در تأمین امنیت جانفشانی به خرج دادند و شرایط را به حالت عادی برگرداندند.»


  • در همین زمینه