سه کشور اروپایی طرف برجام با تنظیم قطعنامه‌ای از ایران خواسته‌اند با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند. این قطعنامه در نشست بعدی شورای حکام به رأی گذاشته می‌شود. نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که در صورت تصویب قطعنامه در شورای حکام، ایران متناسب با آن، اقدامات لازم را اتخاذ می‌کند. آژانس خواهان بازرسی از انبار تورقوزآباد و تأسیسات هسته‌ای نطنز و مکانی در دشت لوت است.

کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

رافائل ماریانو گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، دوشنبه ۲۶ خرداد در نشست شورای حکام این آژانس اعلام کرد که بیش از چهار ماه است که ایران اجازه دسترسی به دو مرکز را به بازرسان آژانس نداده است و حدود یک سال است که به پرسش‌های آژانس در مورد «مواد هسته‌ای اعلام‌نشده احتمالی و فعالیت‌های هسته‌ای» خودداری کرده است.  

کاظم غریب‌آبادی سه‌شنبه ۲۷ خرداد در مصاحبه با خبرنگاران گفت:

«در حالی که ایران به طور گسترده و سازنده‌ای با آژانس همکاری می‌کند، ارائه قطعنامه‌ای با هدف درخواست از ایران برای همکاری و اجابت دو خواسته آژانس، اقدامی تاسف‌آور و کاملا غیرسازنده است.»

غریب‌آبادی در ادامه سخنانش در جمع خبرنگاران افزود:

«با وجود اینکه ۲۰ درصد بازرسی‌های آژانس در سطح جهانی از ایران انجام می‌شود و ایران سالانه بیش از ۳۳ دسترسی تکمیلی نیز برای آژانس فراهم می‌کند، انتشار چنین گزارشی از سوی آژانس و بزرگنمایی دو درخواست دسترسی، موجب تاسف عمیق است.»

روز گذشته بلومبرگ گزارش داد  آلمان، بریتانیا و فرانسه، سه کشور اروپایی طرف برجام با تنظیم قطعنامه‌ای از ایران خواسته‌اند کاملاً با تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند. این نخستین بار از سال ۲۰۱۲ به این طرف است که طرف‌های اروپایی برجام ایران را توبیخ می‌کنند.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتقاد از عدم اقدام سه کشور اروپایی در اجرای تعهدات خود تحت برجام، به آنها توصیه کرد اگر نمی‌توانند برای نجات برجام گامی بردارند، حداقل شرایط را پیچیده‌تر و دشوارتر نکنند.

قطعنامه سه کشور اروپایی قرار است در نشست چند روز بعد شورای حکام ارائه شود. به نوشته بلومبرگ این احتمال وجود دارد که این قطعنامه به اتفاق آرا به تصویب برسد و یا میان ۳۵ عضو شورا به رأی گذاشته شود.

شورای امنیت ملی کاخ سفید آمریکا در پیامی در توییتر از خواسته مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای همکاری ایران با بازرسان آژانس حمایت کرد.

بیشتر بخوانید: