جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید در کتاب تازه خود اتهامات شگفت‌انگیزی را به رئیس سابقش، دونالد ترامپ وارد کرده است. او در کتاب خود با نام «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» به شرح خاطرات خود از دوران خدمتش در کاخ سفید پرداخته است.

جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید در جلسه کابینه در کاخ سفید – ۲۰۱۸

جان بولتون مدعی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از همتای چینی‌ خود شی جین‌پینگ خواسته تا به انتخاب مجدد او درسال ۲۰۲۰ کمک کند، بولتون همچنین در این کتاب نوشته است که وقتی چین در حال ساختن اردوگاه‌های کار اجباری برای مسلمانان بازداشتی اویغور چین بوده، ترامپ به رئیس جمهوری چین گفته است که کار درستی می‌کند و باید به آن ادامه دهد.

جان بولتون، نخستین مقام سابق دولت ترامپ نیست که در فاصله کوتاهی پس از خاتمه کارش در کاخ سفید خاطراتش را در قالب کتاب منتشرمی‌کند، و البته آخرین هم نخواهد بود. اما برخی از اتهاماتی که در این کتاب به ترامپ وارد شده شگفتی‌آور است.

بولتون همچنین می‌گوید که تحقیقات استیضاح در کنگره باید مسایلی فراتر از تلاش ترامپ برای فشار بر اوکراین در جهت منافع سیاسی را در بر می‌گرفت.

در آن زمان بولتون حاضر به شهادت علیه ترامپ در مجلس نمایندگان نشد و گفته بود تنها اگر توسط سنا احضار شود برای شهادت خواهد آمد. ‌ سنای در کنترل جمهوی‌خواهان آن زمان رأی داد که تحقیقات استیضاح بدون حضور و شهادت شاهدان در سنا برگزار شود و در نهایت هیچگاه بولتون در رابطه با مسایل پیرامون اوکراین شهادت نداد.

مشاورسابق امنیت ملی کاخ سفید مدعی شده که ترامپ به دیکتاتورهایی که دوست‌شان داشته، حاضر بوده با متوقف کردن تحقیقات جنایی امتیاز شخصی بدهد.

این کتاب قرار است اواخر این ماه منتشر شود و به‌تازگی چکیده‌ای از آن در چند رسانه منتشر شده است.

دولت ترامپ چهارشنبه شب ۲۸ خرداد / ۱۷ ژوئن در شکایت فوری به مقام‌های قضایی خواهان توقف موقت انتشار و پخش کتاب شد.

دونالد ترامپ در توئیتر مطالب کتاب را داستان‌های ساختگی و دروغین خواند.

ترامپ، همچنین بولتون را یک «احمق کسالت‌بار» و «برزخی» که تنها دلش می‌خواست به جنگ برود توصیف کرد.

جان بولتون، از طرفداران حمله نظامی به ایران در دولت ترامپ بود. بولتون حامی گروه مجاهدین خلق ایران نیز  بود و در گردهمایی‌های سالانه این گروه نیز شرکت می‌کرد.

جان بولتن در مهمانی پاریسی مریم رجوی

بولتون در بخشی از کتاب خود، ترامپ را متهم کرده که از شی جین‌پینگ خواسته تا با خرید بیشتر محصولات کشاورزی از آمریکا به انتخاب مجدد او در سال ۲۰۲۰ کمک کند. بر اساس روایت بولتون ترامپ برای اطمینان یافتن از این‌که روابطش با شی جین‌پینگ حسنه خواهد ماند، چشم خود را بر روی مسایل حقوق بشری بست.

هرچند تا زمان انتشار کتاب حدود دو هفته باقی مانده، اما بر اساس چیکده‌هایی که روزنامه‌های وال استریت ژورنال، نیویورک تایمز، واشنگتن پست و شبکه خبری سی‌ان‌ان منتشر کرده‌اند، بولتون یک الگوی رفتاری فساد را به طور دائم در ترامپ مشاهده کرده که همیشه سعی داشته از قدرت ایالات متحده و نفوذ این کشور بر دیگرکشورها در جهت منافع شخصی خود بهره ببرد.

بولتون نوشته است: «این الگوی رفتاری شبیه ممانعت از اجرای عدالت به‌عنوان شیوه‌ای از زندگی است»، بولتون گفته است که نگرانی خود را در این زمینه پیش‌تر به ویلیام بار، وزیر دادگستری منتقل کرده است.

ماجرایی که بولتون در رابطه با چین نوشته برای ترامپ ممکن است گران تمام شود و به انتخاب مجدد او لطمه بزند، چرا که ترامپ همواره سعی کرده خود را در برابر چین قوی نشان دهد و بگوید رقیب انتخاباتی‌اش (جو بایدن)، آلت دست پکن است.

از سوی‌دیگر، جو بایدن، کاندیدای حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آینده، دربیانیه‌ای نوشت:

«اگر آنچه بولتون می‌گوید حقیقت داشته باشد، نه‌تنها از نظر اخلاقی نفرت‌انگیز است، بلکه ناقض وظیفه مقدس ترامپ در قبال مردم آمریکا برای حفاظت از منافع آمریکا و دفاع از ارزش‌های‌مان است.»

بایدن همچنین نوشت ترامپ مردم آمریکا را برای حفاظت از آینده سیاسی خود فروخته است.

در کتاب خاطرات بولتون «در اتاقی که اتفاق افتاد»، همچنین آمده که ترامپ حاضر نشده بود که در رابطه با سی‌امین سالگرد کشتار میدان تیان‌آن‌من (۱۹۸۹) بیانیه‌ای صادر کند و به بولتون گفت: «این مربوط به ۱۵ سال پیش است (کشتار تیان‌آن‌من ۳۰ سال قبل رخ داد) چه کسی به آن اهمیت می‌دهد؟ من سعی دارم [با آنها] معامله کنم. این را نمی‌خواهم.»

در حالی‌که دولت ترامپ قصد دارد با این استدلال که این کتاب حاوی اطلاعات طبقه‌بندی شده است، مانع انتشار و توزیع کتاب شود، نسخه‌هایی از کتاب در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است.

روز چهارشنبه، سایمون ‌و ‌شوستر، ناشر کتاب بولتون با انتشار بیانیه‌ای تلاش برای توقف انتشار کتاب را اقدامی سبک‌سرانه و با انگیزه‌های سیاسی خواند که راه به جایی نمی‌برد.

در بخشی از کتاب، بولتون مدعی شده که ترامپ گفته حمله به ونزوئلا کار خوبی می‌تواند باشد و این کشور در واقع بخشی از آمریکاست.

بولتون همچنین نوشته است ترامپ تابستان گذشته در جلسه‌ای در نیوجرسی با انتقاد از خبرنگاران گفته بود «این‌ها باید اعدام شوند. آنها نفرت‌انگیزند.»

بخشی از کتاب بولتون هم فهرستی است از مسایل جهانی که ترامپ در مورد آنها بی‌اطلاع است، از جمله این‌که بریتانیا سلاح هسته‌ای دارد، یا این‌که فنلاند بخشی از روسیه نیست.

به گفته انتشارات سایمون و شوستر صدها هزار نسخه از کتاب در سراسر آمریکا و جهان توزیع شده و آماده است روانه کتاب‌فروشی‌ها شود.

بیشتر بخوانید: