به گفته معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر، کشفیات مواد مخدر در سال ۹۸ نسبت به سال پیش از آن ۲۰ درصد افزایش یافته است. شیشه با ۲۰۸ درصد رشد مقام اول را در میان کشفیات مخدر دارد؛ ماده‌ای که قیمت آن در ایران روندی کاهشی داشته و میزان اعتیاد به آن رو به افزایش است. افزایش کشفیات مخدر در ایران در حالی است که کمک‌های کشورهای اروپایی برای مقابله با ترانزیت مخدر به خاطر تحریم‌ها کاهش یافته است. ناصر اصلانی، معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر گفته است که کشورهای اروپایی بهتر است به فکر ملت خودشان باشند.

بیش از نیمی از اعدام‌ها در ایران به جرایم مواد مخدر مربوط است

به گزارش خبرگزاری ایلنا و به نقل از معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر، میزان کشفیات مواد مخدر در ۱۲ ماه سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۷ خدود ۲۰ درصد رشد داشته است. ناصر اصلانی این رشد در کشفیات مواد مخدر را از جمله اقدامات «خوب و ارزشمند» جمهوری اسلامی در مبارزه با مواد مخدر دانست.

به گفته معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر، ۷۶ درصد کشفیات مواد مخدر در شرق کشور و استان‌های مرزی رخ داد و برنامه ستاد افزایش کشفیات در نقطه صفر مرز و ممانعت از ورود مواد به کشور است.

ناصر اصلانی تعداد دستگیری‌های مرتبط با مواد مخدر در سال ۹۸ را ۴۱۴ هزار و ۸۰۹ تن اعلام کرد که به گفته او از این تعداد ۲۲۴ هزار و ۲۷۰ نفر قاچاقچی عمده و توزیع‌کننده خرد و ۱۹۰ هزار و ۵۳۹ تن «معتاد متجاهر» بوده‌اند.

ایران با پدیده افزایش اعتیاد به مواد مخدر مواجه است علاوه بر اینکه این کشور در مسیر ترانزیت مواد مخدر قرار دارد. اما جمهوری اسلامی اغلب برای مقابله با توزیع و ترانزیت مخدر به روش‌های قهری و حداکثری دست زده است.

ایران یکی از کشورهایی است که برای قاچاقچیان مواد مخدر مجازات اعدام در نظر گرفته است. این کشور سالانه ده‌ها نفر را اعدام می‌کند که درصد بالایی از این تعداد به خاطر جرم‌های مربوط به مواد مخدر زیر چوبه دار می‌روند.

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر گفته که با وجود تحریم‌ها ایران به تعهدات خود برای مقابله با مواد مخدر ادامه داده و حتی به کشفیات مرفین ادامه داده که «صفر تا صد» آن به اروپا می‌رسد:

«صفر تا صد مرفینی که ما در کشور کشف می‌کنیم، برای مصرف در کشورهای اروپایی است. همچنین برخی از انواع هروئین که در کشور ما کشف و ضبط شده است، برای مصرف در کشورهای اروپایی است. این کشفیات نشان دهنده این است که ما کماکان مانند گذشته فعالیت‌مان را در خصوص مقابله با مواد مخدر ادامه می‌دهیم و از آن کم نکرده‌ایم.»

با توجه به نفع سایر کشورهای همسایه و همچنین کشورهای اروپایی از مقابله ایران با قاچاق مواد مخدر، سالانه کمک‌های بین‌المللی برای مبارزه با ترانزیت مخدر به ایران اعطا می‌شد که ظاهرا این کمک‌ها به خاطر تحریم کم شده‌اند و از گفته مقامات اینطور برمی‌آید که ایران اکنون در زمینه تجهیزات آشکارساز مواد مخدر و ایکس ری دچار مشکل است.

اصلانی ابراز امیدواری کرد که «روزی کشورهای اروپایی به فکر ملت خودشان باشند تا این مواد مخدر آنها را دچار مشکل نکند.»

همزمان با ابراز این مشکلات معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر از افزایش انتقال «پیش‌سازها» از کشورهای اروپایی به افغانستان خبر داد. او گفت که ایران به عنوان مسیر ترانزیت این مواد مورد استفاده قرار می‌گیرد و «رقم بسیار بالایی از کشفیات» مختص پیش‌سازها است.

پیش‌سازها مواد واسطی هستند که برای تولید مخدرهای سنتزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال تریاک با استفاده از یک پیش‌ساز به هروئین تبدیل می‌شود. مواد پیش‌ساز کاربرد زیادی در صنایع دارویی و بهداشتی دارند اما برای تولید مواد مخدر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این رو برخی قاچاقچیان گاه برای واردات پیش‌ساز به کشور از کشورهای تولیدکننده از جمله کشورهای اروپایی، اقدام به تاسیس کارخانجات تولید مواد شوینده یا بهداشتی می‌کنند که در واقع پوششی برای تولید مواد مخدر است.

چندی پیش رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر در دولت دوم اصلاحات حلقه گمشده مبارزه با مواد مخدر را لایجه پولشویی دانسته و گفته بود که مافیای مواد مخدر در سیاست کشور نقش موثری دارند و به همین خاطر به جای ورود به مسئله «مدیریت مصرف» ترجیح می‌دهند رویه اصلی خود را در قالب دستگیری قاچاقچیان و مجازات برخی از آنها ادامه دهد.

افزایش اعتیاد به شیشه در ایران

بر اساس گفته‌های معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر، در ۱۲ ماه سال ۹۸ کشفیات شیشه بیشترین رشد را نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته و ۲۰۸ درصد افزایش یافته است. کشفیات تریاک و مرفین نیز در سال ۹۸ نسبت به سال پیش از آن به ترتیب ۲۲ و ۷ درصد رشد داشته است. این در حالی است که کشفیات حشیش و هروئین به ترتیب ۱۱ و ۶ درصد کاهش یافته است.

اصلانی روند اعتیاد به شیشه در ایران را رو به افزایش توصیف کرده و گفته است: «پرمصرف‌ترین مواد مخدر در کشور ما در حال حاضر تریاک، حشیش بعد از آن هروئین و شیشه است، اما روند گرایش اعتیاد به شیشه نسبت به گذشته روز به روز متاسفانه در حال افزایش است.»

قیمت شیشه در ایران روند کاهش داشته که به گفته اصلانی به خاطر افزایش تولید این مخدر در افغانستان است. قیمت شیشه در برخی استان‌ها گرمی شش هزار تومان و در برخی دیگر از استان‌ها ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان گزارش شده که به نسبت مبلغ کمی است.

ناصر اصلانی به خبرنگار ایلنا گفته که به شایعات تاثیر مصرف مواد مخدر برای جلوگیری از ابتلا به کرونا اعتقادی ندارد.


در همین زمینه: