پس از گذشت بیش از پنج ماه از هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط پدافند موشکی سپاه در آسمان تهران، محمود زیبایی، شهروند ایرانی ساکن کانادا که همسرش شهرزاد هاشمی و فرزندش مایا زیبایی را در این پرواز از دست داده، به زمانه می‌گوید مقامات قضایی ایران با سناریو‌سازی جعلی درصدد فریب افکار عمومی و خانواده‌های قربانیان برآمده‌اند.

شهرزاد هاشمی و فرزندش مایا زیبایی، از جان‌باختگان ساقط شدن هواپیمای اوکراینی به دست سپاه

حامد اسماعیلیون، نویسنده و دندان‌پزشک ایرانی هم که همسرش پریسا اقبالیان و دختر خردسال خود ری‌را را در پرواز ۷۵۲ از دست داده، به تازگی در صفحه فیسبوک خود نوشته است:

«یک هواپیمای پاکستانی کمتر از یک‌ ماه پیش به ‌علت نقص فنی سقوط کرد. جعبه‌ سیاهش در این مدت خوانده شد و آنالیز شد و تمام. امروز صبح [۲۲ ژوئن/ دوم تیر ماه] دو وزیر خارجه حرف می‌زنند و قرار است خبر گفت‌وگو توسط وزیر خارجه‌ کانادا منتشر شود، غافل از اینکه پروپاگاندای جمهوری اسلامی با ده‌ها وب‌سایت آماده به خدمت، منتظر فرصت‌هایی چنین است تا فضای بحث را عوض کند.»

اسماعیلیون در ادامه نوشته است:

«حال باید دید جنایتکاران دد لاین تازه‌ ایکائو یعنی ۲۶ ژوئن را برای تحویل جعبه‌ سیاه رعایت می‌کنند یا نه.»

در یکی از تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده از پیگیری‌های انجام شده در مورد پرونده هواپیمای اوکراینی، خبرگزاری رویترز روز ۲۱ خرداد ماه/ ۱۰ ژوئن به ‌نقل از دو منبع آگاه اعلام کرد ایران به سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی گفته است در صورت توافق با کشورهای درگیر، جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را که با شلیک سپاه سقوط کرد، برای بررسی به پاریس می‌فرستد.

رویترز در گزارش خود نوشت که ایران این موضوع را به سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی سازمان ملل اطلاع داده است.

از سوی دیگر، شکرالله بهرامی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح گفته ۸۰ نفر از اولیای دم به سازمان قضایی مراجعه و طرح دعوی کرده‌اند.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح همچنین گفته نیروی نظامی‌ای که این خطا را مرتکب شده‌، خودش هم مدعی رسیدگی به پرونده است.

اظهارات برخی از خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی در روزهای اخیر نشان می‌دهد مقامات قضایی جمهوری اسلامی نه تنها به‌ دنبال شفاف‌سازی و برقراری عدالت در این پرونده نیستند، بلکه با سناریو‌سازی جدید به‌ دنبال سرپوش گذاشتن بر حقیقت در مورد این پرونده‌اند.

تماس تلفنی فردی به‌نام «عرب‌زاده» که خود را «بازپرس پرونده هواپیمای اوکراینی» معرفی کرده با محمود زیبایی، خود شاهد دیگری بر سناریو‌سازی مقامات قضایی ایران برای وارونه‌سازی حقیقت در رابطه با این پرونده است.

محمود زیبایی با اشاره به جزییات این تماس به زمانه می‌گوید [عرب‌زاده] در تماس تلفنی از او خواسته است تا برای دریافت غرامت و ثبت شکایت در این خصوص به ایران برگردد.

به‌ گفته زیبایی، این فرد «بازپرس شعبه پنجم دادسرای نظامی» است.

زیبایی همچنین می‌گوید که در این تماس تلفنی آشکار شده مقامات قضایی ایران در پی لاپوشانی شایعاتی هستند که به‌ دنبال ارائه آمار ضد و نقیض از تعداد جان‌باختگان از سوی مقامات ایران شکل گرفته است.

هواپیمای مسافربری اوکراینی با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸، ساعاتی پس از حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در خاک عراق، شش دقیقه پس از بلند شدن از باند فرودگاه خمینی توسط پدافند موشکی سپاه ساقط شد و همه سرنشینان آن کشته شدند.

خبرگزاری‌های داخلی ایران ساعاتی پس از این رویداد تعداد سرنشینان این هواپیما را بین ۱۷۶ تا ۱۸۰ نفر اعلام کردند.

زیبایی به زمانه می‌گوید:

«یکی از پرسش‌هایی که مقامات ایران باید به آن پاسخ دهند این است که چرا چند نفر از فهرست حذف شده‌اند؟»

او در مورد شرایط و وضعیت خودش و اینکه چرا همزمان با همسر و دخترش و با همان پرواز به کانادا برنگشته است، می‌گوید:

«از آنجایی که دخترم زیر سن قانونی بود، بلیت او را به ‌همراه بلیت خودم خریداری کردم، اما چند روز قبل از سرنگون شدن هواپیما، برای اینکه زودتر به محل کارم در کانادا برگردم اجبارا یک بلیت از هواپیمایی قطر خریداری کردم و از آن طریق به محل کارم بازگشتم.»

زیبایی درباره دلایل لغو نکردن بلیت قبلی خود در پرواز PS752 هواپیمایی اوکراین هم می‌گوید:

«اگر بلیت قبلی را کنسل می‌کردم بلیت دخترم هم کنسل می‌شد. به ‌همین علت از باطل کردن بلیت خودم صرف‌نظر کردم.»

برخی رسانه‌ها در روزهای پس از سقوط هواپیمای اوکراینی اعلام کردند که سه‌ تن از سرنشینان این هواپیما تبعه کشور آلمان بوده‌اند. این خبر اما از سوی وزارت خارجه آلمان تکذیب شد.

محمود زیبایی اما می‌گوید در تماس تلفنی که از سوی بازپرس شعبه پنجم دادسرای نظام با او برقرار شده، این مقام قضایی از او پرسیده چرا علی‌رغم اینکه بهای بلیت را پرداخت کرده‌ است، سوار هواپیما نشده‌:

«بلیت خریدن و سوار نشدن من از روز اول هم مشخص بوده و چیزی نیست که چه آقایان و چه شرکت هواپیمایی اوکراین تازه متوجه شده باشند. آنها می‌خواهند به افکار عمومی آدرس غلط بدهند.»

اعمال فشارهای تازه بر خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی در حالی است که مقامات قضایی و امنیتی ایران تاکنون در خصوص پیگیری‌های انجام شده برای برخورد با عاملان و آمران شلیک به این هواپیما هیچ‌گونه اطلاعات شفاف و دقیقی ارائه نداده‌اند.

به گفته محمود زیبایی، عرب‌زاده در ادامه تماس تلفنی خود با ارائه اطلاعاتی مبهم در این رابطه به او گفته است که تاکنون در این پرونده شش نفر بازداشت شده‌اند:

«ما به بازداشت اپراتور قانع نشدیم. دو نفر دیگر را هم از نیروهای رده بالا احضار کردیم. حدود ۱۰ نفر هم در این رابطه مورد تنبیه انضباطی قرار گرفته‌اند و تعدادی هم عزل، تنزل درجه و برکناری از جایگاه داشته‌ایم.»

این فرد اما هیچ اشاره‌ای به نام افرادی که در ارتباط با پرونده هواپیمای اوکراینی بازداشت یا عزل شده‌اند یا تحت تعقیب قرار گرفته‌اند، نکرده است.

محمود زیبایی اما در ادامه گفت‌وگوی خود با زمانه، در تشریح چگونگی ادامه روند دادخواهی خود می‌گوید:

محمود زیبایی

«از یک زمانی به بعد به خودم گفتم من نه تنها دادخواه خون همسر و فرزندم و همه ۱۷۶ مسافر پرواز PS752 هستم، بلکه جمهوری اسلامی باید پاسخگوی تمام جنایت هایش از قتل عام زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ گرفته تا قتل‌های زنجیره‌ای و سرکوب دانشجویان در تیر ماه ۱۳۷۸ در کوی دانشگاه، سرکوب شهروندان در سال‌های ۱۳۸۸ و کشتار معترضان در دی‌ ماه ۱۳۹۶ و آبان‌ ماه ۱۳۹۸ باشد.»

او در ادامه می‌گوید:

«جمهوری اسلامی از جنایتی به جنایت دیگر می‌رود و تولید بحران می‌کند تا بحران و جنایت قبلی را پاک کند.»

به ‌گفته زیبایی، در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی حتی یک شهروند معمولی را نمی‌توان یافت که از جمهوری اسلامی آسیب ندیده باشد:

«هر کسی به ‌نحوی از جمهوری اسلامی آسیب دیده است، به خاطر همین است که مرز دادخواهی برای من بسیار جلوتر از مرز دادخواهی برای جان‌باختگان PS752 است.»


  • در همین زمینه