شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از دو مقام آمریکایی از تلاش دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای اتخاذ تصمیم نهایی در مورد خارج کردن چهار هزار نیروی نظامی این کشور از افغانستان خبر داد. بر اساس این گزارش، مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده هفته‌ گذشته درباره‌ این طرح با متحدان ناتو گفت‌وگو کرده و این موضوع در جلسات او با مقام‌های ناتو در بروکسل مورد بررسی قرار گرفته است.

نیروهای ارتش آمریکا در افغانستان – منبع: ارتش آمریکا

به ‌گزارش این منبع، در صورت نهایی شدن این تصمیم، تعداد سربازان حاضر در افغانستان از هشت هزار و ۶۰۰ نفر به چهار هزار و ۵۰۰ نفر کاهش خواهد یافت.

ائتلاف نظامی ناتو به رهبری آمریکا از مهر ماه ۱۳۸۰ و هم‌زمان با آغاز جنگ علیه شبه نظامیان وابسته به القاعده و طالبان، ۱۳ هزار سرباز از جمله ۹ هزار و ۸۰۰ سرباز آمریکایی را به منظور مشاوره نظامی یا مبارزه با تروریسم در خاک افغانستان مستقر کرده است.

بر اساس گزارش تازه سی‌ان‌ان، تلاش دولت ترامپ برای خارج کردن بیش از چهار هزار سرباز از افغانستان در حالی‌ست که شبه نظامیان طالبان در ماه‌های اخیر با نقض تعهدات خود در توافق‌نامه‌ صلح با آمریکا، حملاتشان را علیه مواضع دولت افغانستان افزایش داده‌اند.

دونالد ترامپ اما روز هفتم خردادماه/ ۲۷ ماه می، در تشریح وظایف محول شده به سربازان آمریکایی در افغانستان در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت که سربازان کشورش در افغانستان مثل پلیس عمل می‌کنند نه مثل نیروی جنگی.

او در ادامه نوشت:

«پس از ۱۹ سال زمانش رسیده که این سربازان پلیس کشور خود باشند و اگر در آینده لازم بود مثل رعد و برق که نظیرش را کسی ندیده دوباره [به افغانستان] حمله خواهیم کرد.»

از سوی دیگر و بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان، تنها در هفته آخر خرداد ماه امسال، دست‌کم ۲۹۱ نیروی نظامی و امنیتی افغان در جنگ با گروه طالبان کشته شده‌اند.

همچنین بر اساس این گزارش‌ها در همین هفته ۵۵۰ نظامی دیگر نیز بر اثر حملات شبه نظامیان طالبان زخمی شده‌اند.

ژنرال آستین اسکات میلر، فرمانده نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان روز دوشنبه ۱۲ اکتبر ۲۰۱۹/ ۲۹ مهر ۱۳۹۸ در یک نشست خبری تأیید کرده بود در طول یک سال پیش از آن، تعداد نیروهای آمریکایی حدود دو هزار نفر کاهش پیدا کرده:

«آمریکا دارد تعداد نیروهایش در افغانستان را به تدریج کم می‌کند.»

روزنامه نیویورک‌ تایمز خروج این نیروها را «بی‌سر و صدا» توصیف کرده بود.

گروه طالبان اما در مذاکرات صلح بارها خواستار خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان خارج شده‌ است.


  • در همین زمینه