در حادثه معدن «سرتیتان» گیلانغرب واقع در غرب کرمانشاه که ظهر جمعه ۱۳ تیر ۱۳۹۹ روی داد، هفت معدن‌کار کشته و زخمی شدند. بنا بر آخرین خبرها تا لحظه تنظیم این خبر، یکی از معدن‌کاران جان خود را از دست داده و حال دو تن از شش کارگر مصدوم که به بیمارستان‌های گیلانغرب و قصر شیرین منتقل شده‌اند، وخیم است. علت حادثه را برخی مسئولان استان گازگرفتگی و برخی ریزش معدن اعلام کرده‌اند.

عکس از آرشیو

در پی حادثه ابتدا مردم بومی به کمک کارگران شتافته و سه کارگر که دچار کمبود شدید اکسیژن شده بودند را از معدن بیرون کشیدند. نیروهای امداد که بعدتر به محل رسیدند، سایر کارگران را نجات داده و به بیمارستان انتقال دادند.

به گفته‌ی جلیل بالایی، مدیرکل بحران مدیریت بحران کرمانشاه، ریزش معدن و قطع شدن تهویه سبب کشته و زخمی شدن کارگران شده است.

عادل شفیعی معاون هلال احمر کرمانشاه هم حادثه را ناشی از ریزش معدن اعلام و از ادامه عملیات آواربرداری امدادگران این سازمان خبر داد.

در همین حال کوروش محمودیان، فرماندار گیلانغرب اما علت حادثه را گازگرفتگی اعلام کرد و گفت یکی از کارگران به علت خفگی جان خود را از دست داده و شش نفر دیگر مصدوم شده‌اند. حال دو تن مصدومان وخیم است.

او درباره وقوع حادثه به خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت: «به منظور نجات ۲ تن از مصدومان که در داخل معدن بوده و دچار گازگرفتگی شده بودند، پنج تن دیگر وارد معدن از نوع بیتومین شدند که متاسفانه هر هفت تن دچار سانحه شدند».

اغلب معادن ایران فرسوده و فاقد حداقل‌ استاندارهای ایمنی و بهداشتی هستند و نظارتی بر کار آن‌ها وجود ندارد. کارگران معادن اغلب در اثر کار جسمی سنگین، تنفس گازهای سمی، و نبود نور کافی به بیماری‌های مفصلی، بیماری‌های تنفسی از جمله آسم، آب مروارید و افت شنوایی مبتلا می‌شوند و خطر ابتلا به سرطان در میان آن‌ها بالاست.

علاوه بر این، حوادث کار که به مصدومیت، قطع عضو و یا مرگ کارگران می‌انجامد، در معادن بالاست اما در بسیاری موراد پنهان می‌ماند و در رسانه‌ها و آمار رسمی منعکس نمی‌شود.

اوایل فروردین خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گزارشی منتشر کرد که بر مبنای آمار رسمی تهیه شده و نشان می‌داد در سال ۹۸، دستکم ۴۵ کارگر معدن جان خود را حین کار از دست داده‌اند.

علت‌های اصلی مرگ معدنکاران ریزش سقف و دیواره‌ها، انفجار، برق‌گرفتگی، گازگرفتگی و برخورد با ماشین‌آلات سنگین صنعتی است.

در همین زمینه: