محمد نوری‌زاد، فعال سیاسی و یکی از امضاکنندگان بیانیه ۱۴ نفر و طرح درخواست «استعفای علی خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی» در پیامی صوتی به فرزندش علی نوری‌زاد از احتمال انتقال خود از زندان اوین به زندان تهران بزرگ (فشافویه) یا یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی تحت نظارت وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران خبر داده و اعلام کرده که این انتقال احتمالا به منظور «سر به نیست کردن» این زندانی سیاسی انجام خواهد شد.

محمد نوری‌زاد

  • صدای محمد نوری‌زاد:

محمد نوری‌زاد در یک فایل صوتی که نسخه‌ای از آن در اختیار زمانه قرار گرفته، می‌گوید برای آزادی برخی از زندانیان با هزینه شخصی خودش چندین تابلو نقاشی برای فروش کشیده و آنها را به مأموران حفاظت زندان تحویل داده تا به ‌دست خانواده‌اش برسانند.

نوری‌زاد در این فایل صوتی می‌گوید که بعد از گذشت چند روز مسئولان زندان به او اعلام کرده‌اند که معلوم نیست تابلوها را تحویل خانواده‌ات بدهیم:

«طبق قوانین زندان، یک زندانی می‌تواند آثار هنری خلق کند و بفروشد.»

این زندانی سیاسی علت برخورد نامناسب مسئولان زندان اوین را انتشار چندین فایل صوتی «افشاگرانه» از درون زندان می‌داند که ممکن است او را «تا پای مرگ» پیش ببرد.

محمد نوری‌زاد، مستندساز، روزنامه‌نگار و زندانی سیاسی که در حال حاضر در زندان اوین به ‌سر می‌برد، به‌ دنبال درخواست استعفای علی خامنه‌ای از سمت رهبری و پس از امضای بیانیه معروف به «بیانیه ۱۴ نفر» بازداشت و زندانی شد.

این زندانی سیاسی روز ۱۳ بهمن ۹۸ از سوی قاضی دادگاه انقلاب مشهد به ۱۵ سال زندان، سه سال ممنوعیت خروج از کشور و سه سال تبعید به شهرستان ایذه در خوزستان محکوم شد.

نوری‌زاد اما در فایل صوتی اخیر خود از پسرش خواسته است تا خودش را برای «روزهای سخت» آماده کند چرا که مأموران امنیتی زندان اوین او را «تلویحا و با اشاره» به «سر به نیست شدن» تهدید می‌کنند.

علی نوری‌زاد، فرزند این زندانی سیاسی روز دوم اردیبهشت ‌ماه امسال از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری، به ‌صورت غیابی بابت اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور از طریق شرکت در تجمعات دی ماه ۱۳۹۸»، «توهین به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به تحمل چهار سال و دو ماه حبس تعزیری و همچنین دو سال محرومیت از عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی محکوم شد.

دادگاه انقلاب تهران این حکم را به‌دلیل حضور علی‌ نوری‌زاد در تجمعات مردمی دی ماه ۱۳۹۸ در تهران که در اعتراض به شلیک پدافند هوایی سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی شکل گرفت، صادر کرده است.

محمد نوری‌زاد اما در واکنش به صدور این حکم علیه فرزندش، ضمن تأکید بر بی‌گناه بودن او گفته است:

«قوه قضاییه صرفا کارگزار نهادهای امنیتی است و استقلالی از خود ندارد.»

این زندانی سیاسی همچنین هفته پیش و در روز هشتم تیر ماه، با انتشار یک فایل صوتی دیگر از درون زندان اوین خبر داد با ابلاغیه‌ای که در زندان به دست او رسیده، مطلع شده که دادگاه ایوانکی در استان سمنان او را به‌ دلیل حمایت از یک خانواده بهایی، به یک سال حبس محکوم کرده است.


  • در همین زمینه