فاطمه دائمی خشکنودهانی که با نام آتنا دائمی شناخته می‌شود، فعال مدنی و زندانی سیاسی است که به‌ دلیل فعالیت‌هایش از سه سال و هفت ماه پیش در بند زنان زندان اوین در حبس به‌ سر می‌برد. او قرار بود روز چهاردهم تیر ماه ۹۹ و پس از پایان یافتن دوران محکومیتش از زندان آزاد شود. این فعال مدنی اما دو روز مانده به پایان محکومیتش با پرونده جدیدی که در دوران حبس علیه او گشوده شد، مجموعا به دو سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد

آتنا دائمى طرحی از هما اسکندری شناسه اینستاگرام @_homaessk

صدور دوباره حکم حبس و اضافه شدن شلاق به آن برای این زندانی سیاسی، واکنش‌های گسترده‌ای را از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی به ویژه در توئیتر به‌دنبال داشته است. کاربران با استفاده از هشتگ FreeAneta# به این حکم واکنش نشان داده‌اند و خواهان آزادی این زندانی سیاسی شده‌اند.

حکم صادر شده از سوی شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران اما بابت اتهامات «اخلال در نظم زندان» و «تبلیغ علیه نظام» است.

آتنا دائمی پرونده دیگری هم در همین دادگاه دارد که به‌ خاطر حمایتش از اعتراضات سراسری آبان‌ ماه و شرکت در تحصن جمعی زندانیان سیاسی در زندان علیه او گشوده شده است.

گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که این پرونده‌سازی‌ها با شکایت دو نهاد امنیتی و قضایی، سازمان اطلاعات سپاه و سازمان زندان‌ها علیه این زندانی سیاسی کلید خورده است.

شعبه سوم دادسرای مقدس، به‌ ریاست بازپرس اللهیاری در تاریخ ششم بهمن ۱۳۹۸ اتهام‌های «اخلال در نظم زندان» از طریق اغتشاش، «رقص و پایکوبی در ساعات خاموشی زندان در ایام محرم» و «تبلیغ علیه نظام» از طریق انتشار بیانیه از داخل زندان را به آتنا دائمی تفهیم کرده.

این زندانی سیاسی اما در ماه‌های بعد در اعتراض به این پرونده‌سازی‌ها از حضور در جلسه دادگاه خودداری کرد.

آتنا دائمی دلایل امتناع خود از حضور در دادگاه را «شیوع بیماری کرونا در کشور»، «عدم رعایت فاصله زمانی قانونی بین تاریخ ابلاغ و تاریخ دادگاه» و همچنین «عدم دسترسی به وکیل» عنوان کرده بود.

در نهایت این زندانی سیاسی روز هشتم تیر ماه در شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد به‌همراه مصطفی نیلی، وکیل مدافع خود حضور یافت تا به اتهاماتش رسیدگی شود.

دادگاه اما سه روز بعد یعنی روز ۱۱ تیر ماه در ابلاغیه‌ای به وکیل او اعلام کرد موکلش به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس و به اتهام «اخلال در نظم زندان» به یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

حسین دائمی، پدر این زندانی سیاسی در واکنش به صدور حکم حبس دوباره برای دخترش، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت کسانی که این حکم را صادر کرده‌اند «هرگز نمی‌بخشد.»

او همچنین در یک توئیت دیگر که روز سه‌شنبه ۱۷ تیر ماه منتشر کرد، با اعلام حمایت از فعالیت‌های دخترش نوشت: 

«آتنا جان من هستم. تا آخر همراه تو به‌ هم رزمانت و چون تو هستی من هم هستم و هر روز دادخواه تو هستم. دادخواه بی‌گناهانی چون تو، تو حاضری برای کشته شده‌های آبان شلاق بخوری چرا من نه، نوش جون اونی‌که میزنه یکی بزنه دوتا می‌خوره.»

بررسی‌ها نشان می‌دهد دست‌کم ۲۵ هزار کاربر توئیتر در واکنش به صدور حکم مجدد حبس برای آتنا دائمی، خواستار آزادی این زندانی سیاسی شده‌اند.

امجد حسین پناهی، برادر رامین حسین پناهی، زندانی سیاسی که در تاریخ ۱۷ شهریور ۹۷ در زندان رجائی شهر کرج اعدام شد، در حمایت از آتنا دائمی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: 

«آتنا یکی از انسان‌ترین و شجاع‌ترین فعالانی بوده که در این سال‌ها شناختم. وی از همان اوایل فعالیتش بدون تبعیض از همه زندانیان سیاسی دفاع کرده است، از کودکان، زنان و کوبانی و شنگال و …. آتنایی که من از نزدیک شناختم، یک زن، کورد، بلوچ، عرب، فارس و از همه دفاع کرد.»

آتنا دائمی از جمله فعالان مدنی است که در اواسط مهر ماه ۱۳۹۳ در تجمعات شکل گرفته در حمایت از کوبانی مقابل دفتر سازمان ملل در تهران شرکت داشت.

ضیاء نبوی، فعال دانشجویی و زندانی سیاسی سابق از دیگر کاربرانی است که به پرونده‌سازی جدید نهادهای امنیتی علیه این زندانی سیاسی واکنش نشان داده است:

«زندان‌های طولانی‌مدت تناقض عجیبی را در خود حمل می‌کنند. اینکه هر چقدر مدت این حبس طولانی‌تر و در نتیجه ظالمانه‌تر می‌شود، در زندان بودن فرد طبیعی‌تر به نظر می‌رسد و این وضعیتی است که می‌بایست با یادآوری مداوم نسبت ظلم و زمان در برابرش ایستاد. #آتنا_دائمی»

دائمی از ۲۹ مهر ماه ۱۳۹۳ که برای اولین بار از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد، تاکنون با اتهامات و پرونده‌سازی‌های متعددی از سوی نهادهای امنیتی و قضایی مواجه بوده است.

شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست محمد مقیسه روز ۲۳ اسفند ماه ۱۳۹۳ این فعال مدنی را بابت اتهامات «اجتماع و تبانی بر ضد نظام به‌ دلیل تجمع در حمایت از کوبانی و شنگال»، «حضور در تجمعاتی علیه اعدام مانند تجمع اعتراضی برای اعدام ریحانه جباری و …»، «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به رهبری و مقدسات به دلیل گوش دادن به آهنگ‌های شاهین نجفی»، «مخالفت با حجاب اجباری»، «مخالفت با اعدام» و «اختفای ادله جرم برای رهایی متهم، علی نوری» مجموعا به ۱۴ سال حبس تعزیری محکوم کرد.

هنگامه واحدیان شاهرودی که پدرش عباس واحدیان شاهرودی به‌ دلیل امضای بیانیه «درخواست استعفای خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی» معروف به «بیانیه ۱۴ نفر» در حال حاضر در زندان به‌سر می‌برد، در حمایت از آتنا دائمی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته:

«این روزا نمی‌دونم غمگین سعید تمجیدی باشم یا آتنا دائمی یا بابای خودم یا حتی غمگین واسه خودم که چرا توو این شرایط به دنیا اومدم وقتی کاری ازم برنمیاد. بعضی وقتا فکر می‌کنم که ما حتی به خاطر خودمونم کاری نمی‌کنیم چه برسه به بقیه.»

https://twitter.com/HengamehVahedi1/status/1278970648006705153?s=20

طبق اعلام خانواده دائمی، آتنا دائمی از بیماری قلبی رنج می‌برد و با توجه به اینکه در زندان به رسیدگی تخصصی پزشکی نیز دسترسی ندارد، صدور دوباره حکم حبس جان او را در خطر قرار داده است.

آتنا دائمی همچنین به‌ دلیل بازداشت طولانی‌مدت در سلول انفرادی و شرایط بد بهداشتی بازداشتگاه و عدم دسترسی به هواخوری و نور آفتاب، دچار ناراحتی پوستی و  ضعف شدید بینایی هم شده است. در مورد ابتلای او به سرطان پستان هم خبرهایی منتشر شده و او نیازمند رسیدگی فوری پزشکی است.

  • در همین زمینه