سازمان ملل متحد در تازه‌ترین گزارش خود از درگیری‌های سوریه اعلام کرد نیروهای رژیم بشار اسد و نیروهای نظامی روسیه و همچنین شبه نظامیان تندرو هیئت تحریر الشام، در ادلب مرتکب جنایت علیه بشریت شده‌اند.

درگیری‌های ادلب اخیر ادلب علاوه بر گرفتن جان صدها نفر، نزدیک به یک میلیون نفر از ساکنان این منطقه را آواره کرد. بسیاری از آن‌ها هنوز به خانه‌های ویران‌شده خود باز نگشته‌اند و علاوه بر تهدید مداوم درگیری‌های نظامی بالقوه، شیوع بیماری‌ها و ویروس جدید کرونا نیز جانشان را تهدید می‌کند. نزدیک به نیمی از این آوارگان کودک هستند (Photo by Bakr ALKASEM / AFP)

سازمان ملل سه‌شنبه ۷ ژوئیه/۱۷ تیر گزارش کمیته تحقیقات درباره سوریه را منتشر و اعلام کرد تحقیقات این کمیته نشان از آن دارد که نیروهای رژیم سوریه و جنگنده‌های روسی مدارس، بیمارستان‌ها و بازارها را در حمله‌های هوایی مرگبار بمباران کرده و کادر درمان بیمارستان‌ها و ساختمان مراکز درمانی را به عمد مورد هدف قرار داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این گزارش با تکیه بر اطلاعات جمع‌آوری شده و شواهد به‌دست آمده از منابع محلی، مناقشات نظامی در سوریه را در بازه زمانی نوامبر ۲۰۱۹/ آبان ۹۸ تا ژوئن ۲۰۲۰/تیر ۹۹ بررسی کرده است. تحقیق درباره ۵۲ «حمله شاخص» به شمال غرب سوریه از جمله ۴۷ حمله نیروهای رژیم سوریه نشان می‌دهد نیروهای متحد رژیم اسد با «بمباران بی‌ملاحظه» ادلب و حومه آن، که جان صدها نفر را گرفت و بالغ بر یک میلیون نفر را به ترک خانه‌هایشان و آوارگی مجبور کرد، مرتکب جنایت علیه بشریت شده‌اند.

سازمان ملل می‌گوید نیروی هوایی روسیه هم علیرغم تکذیب این کشور، در حملات مرگباری چون حمله ۵ مارس/۱۴ اسفند گذشته به یک مزرعه مرغداری که آوارگان در آن پناه گرفته بودند و سه حمله در ماه ژانویه، به بیمارستان‌های مناطق تحت تسلط شورشیان جهادی نقش عامدانه داشته‌ است.

 کمیته تحقیقات سازمان ملل در سوریه همچنین اعلام کرده است در این مدت طرف مقابل نیروهای رژیم اسد یعنی، هیئت تحریرالشام، ائتلافی از نیروهای تندرو جهادی که بخش‌هایی از شمال غربی سوریه از جمله ادلب را تحت کنترل خود دارند، بدون «هیچ هدف مشخص نظامی» آتش توپخانه خود را به سوی مناطق غیرنظامی گشوده‌اند. این گروه که در گذشته با نام جبهه النصره شناخته می‌شد، همچنین متهم‌اند در مناطق تحت تصرف خود ارعاب و وحشت حاکم کرده و با تخلف از قوانین بین‌المللی، دست به شکنجه و اعدام اسیران خود زده‌اند.

ترکیه متحد این گروه به حساب می‌آید. در درگیری‌های اخیر ادلب ارتش این کشور حملات هیئت تحریرالشام را علیه نیروهای اسد، و متحدانش (روسیه و سپاه قدس) پشتیبانی می‌کردند. تحقیقات پیشین این سازمان در مارس/اسفند گذشته، علاوه بر نقش سوریه در ادلب، به مسئولیت فرماندهان ارتش ترکیه در عملیات‌های تحریرالشام هم اشاره کرده بودند.

این نخستین بار نیست که سازمان ملل شواهد خود را از جنایات جنگی در ادلب منتشر می‌کند. گزارش سال گذشته این سازمان نیز به صورت مشابهی به نقش طرفین درگیر در سوریه از جمله ائتلاف جهانی به رهبری ایالات متحده، در ارتکاب جنایت جنگی و نقض قوانین بین‌المللی اشاره کرده بود.

بیشتر بخوانید: