در شورای امنیت فقط بحث بر سر دو گذرگاه نبود. روسیه خواهان آن بود که کمک‌ها از طریق گذرگاهی وارد سوریه شود که اسد بر آن حاکمیت دارد. کشورهای غربی مخالفت کردند.

بحران انسانی در شمال سوریه

شورای امنیت سازمان ملل با اکثریت مطلق آرا قطعنامه پیشنهادی روسیه برای ارسال اقلام انسانی به شمال سوریه از طریق فقط گذرگاه‌ مرزی ترکیه را رد کردند. یک روز قبل از آن روسیه و چین قطعنامه پیشنهادی آلمان و بلژیک را به دلیل آنکه حاکمیت اسد را نقض می‌کرد وتو کرده بودند. به سبب اختلافات در شورای امنیت بین قدرت‌های جهانی ارسال کمک‌ها و اقلام انسانی سازمان ملل به مناطقی از سوریه به ویژه در شمال آن کشور با بیش از یک میلیون آواره متوقف می‌شود.

برنامه کمک‌های سازمان ملل از سال ۲۰۱۴ آغاز شد و در روز جمعه منقضی می‌شود. این برنامه به سازمان ملل اجازه می‌دهد از طریق گذرگاه‌های مرزی که توسط حکومت اسد کنترل نمی‌شود، کالاها و اقلام اساسی را به شمال سوریه وارد کند. روسیه و چین بر این باورند که برنامه کمک‌رسانی سازمان ملل، حاکمیت سوریه را نقض می‌کند زیرا دولت دمشق آن را تصویب نکرده است. قطعنامه پیشنهادی آلمان و بلژیک را روسیه و چین وتو کردند و قطعنامه پیشنهادی روسیه هم با مخالفت کشورهای غربی به تصویب نرسید.

کمک‌های ارسالی سازمان ملل از دو گذرگاه مرزی ترکیه وارد سوریه می‌شود. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس مارک لووکوک معاون دبیرکل مسئول در امور انسانی سازمان ملل  در جمع خبرنگاران گفت:

«این دو گذرگاه برای ارسال کمک‌های سازمان ملل حیاتی هستند. زندگی و مرگ صدها هزار انسان به این کمک‌ها وابسته است. سازمان ملل نمی‌تواند از طریق دیگری این کمک‌ها را به دست آن‌ها برساند.»

قطعنامه پیشنهادی روسیه برای تصویب در شورای امنیت سازمان ملل به ۹ رأی نیاز داشت. از ۱۵ عضو شورای امنیت، فقط آفریقای جنوبی، ویتنام و چین با قطعنامه پیشنهادی روسیه موافقت کردند. آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، بلژیک، استونی و جمهوری دومینیکن به این قطعنامه رأی منفی دادند.

آلمان و بلژیک بعد از پایان رأی‌گیری در بیانیه مشترکی اعلام کردند: «زندگی میلیون‌ها نفر به کمک‌های انسانی سازمان ملل وابسته است.»

در ادامه این بیانیه این دو کشور خاطرنشان کردند که به تلاش‌های خود برای ارسال این کمک‌ها ادامه می‌دهند.

یک روز پیش از آغاز رأی‌گیری‌ها در شورای امنیت، سازمان ملل گزارش کمیته تحقیقات درباره سوریه را منتشر کرد. بر اساس این گزارش ارتش سوریه و هم‌پیمانان آن با «بمباران بی‌ملاحظه» ادلب که سبب کشته شدن صدها غیرنظامی شد و بالغ بر یک میلیون نفر را آواره کرد مرتکب جنایت علیه بشریت شده‌اند. در گزارش سازمان ملل به بمباران مناطق غیرنظامی توسط تحریرالشام نیز اشاره شده اما از ترکیه که از این گروه حمایت می‌کند نامی به میان نیامده است.  

 بیشتر بخوانید: