«طرح تحول نظام سلامت» نسبت به به نوسازی بیمارستان‌هایی که هر آن ممکن است دچار سرنوشت کلینیک سینا اطهر شوند، بی‌توجه است. با وجود تخصیص میلیاردها تومان برای اجرای طرح تحول نظام سلامت، اکثریت قریب به اتفاق بیمارستان‌‌ها و مراکز دولتی ایران که بیش از ۵۰ سال عمر دارند بدون دریافت بودجه لازم برای نوسازی و اجرای تعمیرات اساسی به کار خود ادامه می‌دهند. فاجعه ممکن است هر لحظه رخ دهد.

تصویری از کلینیک سینا پس از آتش‌سوزی/ عکس از همشهری آنلاین

به گزارش خبرگزاری ایلنا، ۳۳ هزار ساختمان در معرض سانحه در تهران وجود دارد که به گزارش شورای اسلامی شهر ۲۹ هزار و ۷۷۷ مورد از آنها هنوز ایمن‌سازی را آغاز نکرده‌اند.

در میان این ساختمان‌های فرسوده که مالکیت‌شان اغلب در اختیار افرادی غیر از ساکنان آنها است، بیمارستان‌های خصوصی و دولتی وجود دارند که بدون توجه به نکات ایمنی و با سیم‌کشی‌ها و زیرساخت‌هایی که هر لحظه ممکن است فاجعه آفرین باشد به کار خود ادامه می‌دهند. این واقعیت تنها منحصر به نظام سلامت در تهران نیست و زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی در همه شهرهای کشور شرایط مشابهی دارند.

کلینیک «سینامهر» یکی از آن ساختمان‌های بهره‌برداری شده در حوزه بهداشت بود که دچار فاجعه شد. ساختمان در مالکیت عده‌ای پزشک بوده که بدون توجه به کاربری مسکونی ساختمان آن را توسعه داده و به هشدارهای سازمان آتش‌نشانی توجهی نکرده اند.

در ایران دهها بیمارستان بدون انجام مطالعات و ارزیابی‌های ساختمانی ساخته شده اند. چندی پیش علی بیت‌اللهی، مدیر بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی فاش کرد که طبق مطالعات این سازمان ۱۶ بیمارستان و مرکز درمانی روی گسل شمالی تهران قرار دارد.

به گفته سیدحسن قاضی‌‌زاده هاشمی، وزیر سابق بهداشت بیشتر بیمارستان‌‌ها نیز عمر بیش از ۵۰ سال دارند و کمتر بیمارستانی جوانتر از ۳۰ سال پیدا می‌شود: «در بازدید‌ها بیمارستان‌هایی با عمر کمتر از ۳۰ سال را مشاهده نکردم و عمده آنها عمر بیشتر از ۵۰ سال داشتند؛ بنابراین لازم است تا بیمارستان‌های جدید ساخته شود.» 

بی‌توجهی «طرح تحول نظام سلامت» به نوسازی بیمارستان‌ها

به گفته انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران پس از انقلاب در استان تهران تنها ۱ بیمارستان دولتی ساخته شده است. این در حالی است که هزاران میلیارد دلار از منابع عمومی کشور به بهانه ارتقای سطح سلامت و بهداشت عمومی به طرح تحول نظام سلامت اختصاص یافته شده است.

به باور محسن فتحی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی «طرح تحول نظام سلامت» بودجه‌های زیادی را صرف پروژه‌های عمرانی کرده که برخی از آنها توجیه نداشته اند. این طرح اما نسبت به تقویت زیرساخت‌های بهداشت و درمان بی‌توجهی کرده است.

این نماینده مجلس گفته است که بخش دولتی باید بودجه‌ای را برای نوسازی و مقاوم‌سازی بیمارستان‌‌ها پیش‌بینی کند و بازرسی‌های مداوم از بیمارستان‌ها انجام شود.

محمد شریفی مقدم، دبیر کل خانه پرستار حادثه انفجار کلینیک سینامهر را، که در واقع یک ساختمان مسکونی بود، نشان‌دهنده بحرانی دانست که «مدت‌ها گریبان بیمارستان‌های دولتی و مراکز درمانی متعلق به دانشگاه‌ها را گرفته است.»

دبیرکل خانه پرستار در این شرایط امکان وقوع فجایعی دیگر را پیش‌بینی می‌کند: «تعدادی از بیمارستان‌ها کشور هم نزدیک به ۸۰ سال عمر دارند و هر لحظه ممکن است که به دلیل زلزله‌های بزرگ مقیاس تخریب شوند. جالب اینجاست که عموم بیمارستان‌های فرسوده از فقر تجهیزات ضدحریق پیشرفته و سیستم هوشمند اعلام حریق رنج می‌برند؛ درحالیکه این امکانات ابتدایی بیمارستان‌های استاندارد است. در همین حال این بیمارستان‌ها با سقف کاذب بی‌کیفیت که خود حریق را تشدید می‌کنند پوشیده شده‌اند، راهروهای آنها باریک هستند و به دلیل طراحی قدیمی امکان خروج فوری را هم ندارند.»

در دورانی که شیوع ویروس کرونا موجب حضور مداوم کادر درمان در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت و مراجعه سیل آسای بیماران به این مراکز شده است، بروز حادثه مشابه با کلینیک سینامهر در یک بیمارستان می‌تواند فاجعه‌ای بسیار بزرگتر را رقم بزند.