بهروز الفت، مدیرکل دفتر اروپا و امریکای سازمان توسعه تجارت از پیوستن قریب‌الوقوع سیستم بانکی ایران (شتاب) به سیستم بانکی «میر» روسیه خبر داده است. این سیستم به «سوئیفت روسی» موسوم است و به بانک‌های ایران اجازه ارتباط بانکی با روسیه را خواهد داد.

بانک‌های روسیه در سال ۲۰۱۵ سیستم بانکی «میر» را برای مقابله با تحریم‌های ایالات متحده آمریکا ایجاد کردند. این سیستم براساس روبل و به صورت مستقل عمل می‌کند و «سوئیفت روسی» خوانده می‌شود.

بهروز الفت، مدیرکل دفتر اروپا و امریکای سازمان توسعه تجارت دوشنبه ۲۳ تیر در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت بانک‌های تجاری و بانک مرکز ایران به‌زودی به سیستم بانکی «میر» روسیه، موسوم به «سوئیفت روسی» می‌پیوندند.

بانک‌های روسیه در سال ۲۰۱۵ سیستم بانکی «میر» را که یک سیستم پرداخت است ایجاد کردند تا به‌نوعی تاثیرات تحریم‌های ایالات متحده آمریکا را که به شهروندان روسی اجازه استفاده از کارت‌های اعتباری جهانی (مسترکارت و ویزا) نمی‌داد، جبران کنند. این سیستم براساس روبل و به صورت مستقل عمل می‌کند و برخی از کشورها از جمله ترکیه و چین نیز از آن استفاده می‌کنند.

الفت درباره جزئیات پیوستن بانک‌های ایرانی به این سیستم گفت: اتصال به این مکانیسم و پروتکل‌های آن که «قراردادهای خاصی را تعریف می‌کنند»، در دستور کار بانک‌های تجاری و بانک مرکزی ایران قرار گرفته اما «هنوز نهایی نشده است».

به گفته مدیرکل دفتر اروپا و امریکای سازمان توسعه تجارت «همه بانک‌های ایرانی و برخی از بانک‌های روسی» در پیوستن ایران به سوئیفت روسی دخیل خواهند بود و ایران در این سیستم، مبادلات خود را از طریق «میر بیزینس بانک» در مسکو و آستاراخان و بر مبنای روبل انجام خواهد داد. او البته درباره این‌که ایران بتواند برای اقلام وارداتی روبل تامین کند، اظهار تردید کرده است.

الفت ادعا کرد شهروندان، دانشجویان و افراد عادی و همچنین سیستم گردشگری ایران ذی‌نفعان اصلی پیوستن ایران به سوئیفت روسی هستند و این سیستم بانکی «در تجارت کاربرد اندکی خواهد داشت».

وزارت خزانه‌داری آمریکا آبان ۹۷ دسترسی ایران به سوئیفت را قطع کرد. سامانه سوئیفت بخش عمده‌ای از تراکنش‌های مالی بین کشورهای جهان را به عهده دارد. کشورها حتی اگر بخواهند با ایران مبادلات تجاری هم داشته باشند، بدون اتصال ایران به سوئیفت نمی‌توانند طلب ایران را به حساب‌ بانک‌های داخلی واریز کنند.

ایران پیش از این نیز در شهریور ۹۸ و به‌دنبال ملاقات حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و ولادیمیر پوتین، همتای روسش، موفق شده بود بدون نیاز به سوئیفت با روسیه ارتباط بانکی برقرار کند.

در همین زمینه: