بهای نفت در بازارهای جهانی کاهش یافت. نگرانی‌ها از این‌که تعطیلی مشاغل در ایالات متحده آمریکا احیای تقاضا برای نفت را به خطر بیاندازد و همچنین پیش‌بینی‌ها از جلسه آینده کشورهای اوپک پلاس و توافق احتمالی مبنی بر افزایش فروش نفت از ماه اوت، بر قیمت نفت سایه انداخته است.

به‌گزارش رویترز، بهای نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت (WTI) در روز سه‌شنبه ۱۴ ژوئیه/۲۴ تیر با ۵۱ سنت کاهش (۱,۲۷ درصد) به بشکه‌ای ۳۹ دلار و ۵۹ سنت، و نفت برنت با ۴۳ سنت کاهش (۱,۰۱ درصد) به بشکه‌ای ۴۲ دلار و ۲۹ سنت رسید.

کارشناسان بازار نفت می‌گویند آینده نامشخص اقتصادی، ژوئیه را به ماه چالش‌برانگیزی برای قیمت نفت تبدیل کرده است. در این میان درباره جلسه روز چهارشنبه وزرای نفت و انرژی ۲۳ کشور اوپک پلاس (کشورهای صادرکننده نفت) نیز نگرانی‌هایی وجود دارد.

براساس گزارش‌ها قرار است وزرای اوپک پلاس که در دهمین نشست فوق‌العاده خود در فروردین/آوریل بر سر کاهش تولید روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای در ماه‌های مه و ژوئن سال جاری به توافق رسیده بودند، از ماه اوت کاهش فروش ۹,۷ میلیون بشکه در روز را به ۷,۷ میلیون بشکه در روز برسانند.

در همین راستا محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک دوشنبه اعلام کرد: «تقاضا برای نفت در حال افزایش تدریجی‌ست و بازار نفت دوباره دارد به تعادل نزدیک می‌شود.»

یک تحلیلگر اقتصادی به رویترز گفته با توجه به تزلزل‌های موجود در تقاضا، عرضه روزانه دومیلیون بشکه نفت بیشتر بر بازار سنگینی خواهد کرد. به‌علاوه با درنظر گرفتن این‌که لیبی هم ممکن است به فروش خود اضافه کند، این خطر وجود دارد که ۲۰ تا ۳۰ درصد نفت تولیدی دریای شمال به فروش نرود و چین هم تقاضای خود را پایین بیاورد.با این وجود داده‌های رویترز نشان می‌دهند چین روز سه‌شنبه رکورد ماهانه و روزانه خود در زمینه واردات نفت خام را شکسته است.

ایران، ونزوئلا و لیبی که تحت تحریم نفتی هستند شامل توافق اوپک پلاس نمی‌شوند.

در همین زمینه: