دانشمندان در پژوهشی تازه هشدار می‌دهند که در صورت ادامه روند فعلی گرمایش زمین، اکثر خرس‌های قطبی تا پایان قرن ناپدید خواهند شد.

خرس‌های قطبی در معرض انقراض قرار دارند ــ عکس: Shutterstock

بنا به پژوهشی که در ژورنال «Nature Climate Change» منتشر شده است، خرس‌های قطبی در آینده‌ای نزدیک، سال ۲۰۴۰، با مشکل تولیدمثل مواجه خواهند شد و به صورت محلی در مناطق مختلف قطب شمال با خطر انقراض روبرو هستند.

دانشمندان مولف این پژوهش همچنین هشدار می‌دهند که با انتشار گازهای گلخانه‌ای با نرخ کنونی، خرس‌های قطبی تا ۲۱۰۰ به طور کلی از صحنه سیاره محو خواهند شد، مگر احتمالاً شماری معدود در جزایر «کوئین الیزابت».

آنها سناریوی خوش‌بینانه‌تر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را نیز بررسی کرده و نتیجه گرفته اند که در این صورت، دشواری در تولید مثل این خرس‌ها ۲۰۸۰ رخ خواهد داد.

اکنون بنا به تخمین‌ها تنها ۲۶ هزار خرس قطبی در ۱۹ منطقه باقی مانده اند. این خرس‌ها برای شکار و تغذیه به سطوح یخ‌ دریایی نیاز دارند و روی خشکی غذایی نمی‌یابند.

یکی از مهم‌ترین آثار گرمایش جهانی زمین که ناشی از افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای به دست بشر است، ذوب‌شدن یخ‌های قطبی و در نتیجه از بین رفتن شرایط زیستی خرس‌های قطبی است.

جمعیت خرس‌های قطبی از ۱۹۸۷ به این سو ۳۰ درصد کاهش یافته است.

تغییرات اقلیمی ناشی از گرمایش زمین با عاملیت بشری، به گفته دانشمندان یک «وضعیت اضطراری اقلیمی»‌ آفریده است اما بسیاری از دولت‌ها همچنان از اقدام جدی برای پاسخگویی به آن خودداری می‌کنند.

نشست آتی اقلیمی سازمان ملل نیز که قرار بود نوامبر سال جاری در گلاسکو، اسکاتلند برگزار شود، به دلیل پندمی ویروس جدید کرونا به تعویق افتاد.

دانشمندانی از سرتاسر جهان مه گذشته هشدار دادند که اکنون نرخ تخریب طبیعت و جاندارانش بین ۱۰ تا ۱۰۰ برابر بیشتر از متوسط آن در ۱۰ میلیون سال گذشته است. دلیل اصلی:‌ مداخله بشر در طبیعت و گرمایش جهانی زمین به علت انتشار گازهای گلخانه‌ای.

انسان‌ها عاملان اصلی ششمین عصر انقراض انبوه جانوران در تاریخ سیاره هستند.

به گزارش سرشناس‌ترین متخصصان بین‌المللی حیات وحش، ‌بشریت از سال ۱۹۷۰ تاکنون  ۶۰ درصد از جمعیت پستانداران، پرندگان، ماهی‌ها و خزندگان را نابود کرده است. متخصصان هشدار داده‌اند که نابودی حیات وحش در حال حاضر تهدیدی آنی است برای تمدن بشر.

بیشتر بخوانید: