حمید نوری که به اتهام «نقض قوانین بین‌المللی از طریق جنایت علیه بشریت و قتل» به دلیل شرکت در کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ در ایران در زندانی در سوئد بازداشت است اکنون باید یک ماه دیگر در زندان بماند.

تصویر ویزای ورود حمید نوری به اروپا

روز اول مرداد/۲۲ ژوئیه، ایرج مصداقی، نویسنده و فعال حقوق بشر، از محل دادگاه حمید نوری در سوئد اعلام کرد که قرار بازداشت او برای دهمین بار و به مدت چهار هفته دیگر تمدید شد.

به این ترتیب نوری تا ۲۲ ماه اوت همچنان در بازداشت خواهد بود. در این مدت، دادستان مشغول پژوهش بیشتر در مورد اتهام او خواهد بود.

مصداقی در توییتر نوشت:

«حکم بازداشت حمید نوری برای دهمین بار تمدید شد. این موفقیت بزرگ را به جنبش دادخواهی تبریک می‌گویم. وعده ما دادگاه رسیدگی به جرائم او در آینده نزدیک.»

ایرج مصداقی که خود از جان‌به‌دربردگان تابستان ۶۷ است و در جنبش دادخواهی برای این اعدام‌ها فعال است، با انتشار یک ویدئو در حسابش در توئیتر، توضیح داد که حمید نوری به دادگاه گفته است که نقشی در کشتار زندانی‌ها نداشته و درخواست کرده که تا زمان رسیدگی کامل به پرونده در زندان نباشد. قاضی این درخواست نوری را نپذیرفته و قرار بازداشت او یک ماه دیگر با این استدلال که او امکان فرار دارد، تمدید شد.

نوری در دادگاه، به دلیل بحران ویروس کرونا حضور نداشت و به صورت آنلاین در دادگاه شرکت کرد.

حمید نوری یک دادیار قضایی سابق جمهوری اسلامی و از عاملان قتل عام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷، در تاریخ ۹ نوامبر ۲۰۱۹/ ششم آبان ۹۸ به محض ورود به خاک سوئد در فرودگاه آرلاندای استکهلم بازداشت شد و از آن زمان در زندان است.

در همین زمینه: