تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که ایران ماکت ناوهواپیمابر نیمیتز را به تنگه هرمز انتقال داده. احتمال برگزاری یک رزمایش دریایی با مشارکت قایق‌های سپاه در میانه تنش‌ها وجود دارد. خبرگزاری آسوشیتدپرس احتمال داده است که این رزمایش در پاسخ به رهگیری هواپیمای مسافربری خطوط هوایی هواپیمایی ماهان در آسمان سوریه برگزار می‌شود.  

تصویر ماکت ناوهواپیمابر نیمیتز در بندرعباس (عکس: آرشیو)
تصویر ماکت ناوهواپیمابر نیمیتز در بندرعباس (عکس: آرشیو)

ماکت ناوهواپیمابر نیمیتز از بندر عباس به تنگه هرمز منتقل شده است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تصاویر ماهواره‌ای تحرکات قایق‌های تندرو نیروی دریایی سپاه پاسداران در اطراف ماکت ناوهواپیمابر در تنگه هرمز را نشان می‌دهند.

هنوز رسانه‌های ایران این خبر را تأیید نکرده‌اند. ۲۰ درصد از نفت مورد نیاز جهان از تنگه هرمز عبور می‌کند. در فوریه ۲۰۱۵/ اسفند ۱۳۹۵ هم رزمایش مشابهی با ماکت ناوهواپیمابر نیمیتز در تنگه هرمز برگزار شد. در آن زمان سپاه پاسداران اعلام کرد که در نخستین روز رزمایش با شلیک چهار موشک ساحل به دریا و ۴۰۰ راکت، ماکت ۳۳۳ متری ناوهواپیمابر نیمیتز را منهدم کرده است.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که در بحرین مستقر است تاکنون درباره این خبر سکوت کرده است. ماکت ناوهواپیمابری که سپاه از آن در اینگونه رزمایش‌ها استفاده می‌کند از نظر ابعاد به ناوهای هواپیمابر ارتش آمریکا در خلیج فارس شباهت دارد. ناو هواپیمابر یو اس اس نیمیتز اواخر هفته گذشته از اقیانوس هند وارد آب‌های خاورمیانه شد و قرار است به جای ناو یو اس دیوایت آیزنهاور در دریای عرب مستقر شود. هنوز معلوم نیست که ناو نیمیتز در این مأموریت از تنگه هرمز عبور می‌کند.

ماکت ناوهواپیمابر سپاه پاسداران ۲۰۰ متر طول و ۵۰ متر عرض دارد. ناو واقعی نیمیتز ۳۰۰ متر طول و ۷۵ متر عرض دارد. اوایل سال ۱۳۹۳ قبل از حصول توافق هسته‌ای سپاه پاسداران برای نخستین بار از ماکت ناوهواپیمابر نیمیتز استفاده کرد. در آن زمان شبکه العالم وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ادعا کرده بود که قرار است از این ماکت در یک فیلم سینمایی استفاده شود اما علی فدوی، فرمانده وقت نیروی دریایی سپاه پاسداران سرانجام حقیقت را فاش کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گمانه‌زنی کرده است که با توجه به آنکه هفته گذشته جنگنده اف ۱۵ ارتش آمریکا هواپیمای مسافربری ماهان در آسمان سوریه در حوالی التنف را رهگیری کرد، ممکن است این رزمایش دریایی در پاسخ به آن مزاحمت برگزار شود.

وزارت خارجه ایران به دنبال این اتفاق، یک یادداشت اعتراض برای سفارت سوئیس که حافظ منافع آمریکا در ایران است فرستاد. سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم اعلام کرد که جمهوری اسلامی  در رابطه با این حادثه تحقیق می‌کند. ایران علاوه بر این طی نامه‌ای مراتب اعتراض و جزئیات این حادثه را به سازمان ملل متحد اعلام کرد.

هواپیمای ایرباس A۳۱۰ خطوط هوایی ماهان پس از تخلیه مسافرانش در فرودگاه بیروت، عازم ایران شد و ساعتی بعد در فرودگاه خمینی تهران به زمین نشست. روابط عمومی شرکت هواپیمایی ماهان در بیانیه‌ای اعلام کرد که در جریان کاهش ناگزیر و ناگهانی ارتفاع عده‌ای از مسافران مجروح شده بودند.

بیشتر بخوانید: