کمال حسن رمضان، شهروند ۳۳ ساله اهل شهر سریکانی سوریه که از تیر ماه ۱۳۹۳ توسط نیروهای سپاه پاسداران در شهر ماکو در آذربایجان غربی بازداشت شده و در خطر اجرای حکم اعدام قرار داشت، پس از شش سال از زندان مرکزی ارومیه آزاد شد و به کشور خود بازگشت.

به‌ نوشته سایت «هه‌نگاو»، صالح نیکبخت وکیل این زندانی سیاسی، خبر آزادی موکلش را تأیید کردە است.

آزادی این زندانی سیاسی در حالی است که سازمان عفو بین‌الملل اوایل تیر ماه امسال در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه از او خواسته بود تا نه تنها به «بازداشت خودسرانه» کمال حسن رمضان فورا پایان دهد بلکه هرچه سریع‌تر دستور یک تحقیق فوری، مستقل و بی‌طرفانه را درباره گزارش‌های منتشر شده مبنی بر شکنجه شدن این زندانی سیاسی توسط نهادهای امنیتی ایران، صادر کند.

این زندانی سیاسی که در مرداد ماه سال ۹۴ از سوی شعبه دو دادگاه انقلاب ارومیه بابت اتهام «عضویت در حزب کارگران کُردستان (پ‌ک‌ک)» به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود، در سال ۱۳۹۶ با پرونده‌سازی جدید از سوی نهادهای امنیتی مستقر در ارومیه، با اتهام جدیدی مبنی بر «قتل یکی از اعضای سپاه پاسداران در تابستان ۱۳۹۰» مواجه شد.

بازجویان اداره اطلاعات ارومیه در اظهاراتی خلاف واقع، نام او را «کمال سور» معرفی کرده و مدعی شده‌ بودند او عضو پژاک و عامل انفجار در ارومیه و کشته شدن نیروهای امنیتی ایران بوده است.

دادگاه انقلاب ارومیه اما پیش‌ از این ادعا‌ها، فردی به نام «کمال رمضان سولو» معروف به «کمال سور» را به‌ صورت غیابی به اعدام محکوم کرده بود.

بنا بر گزارش منابع حقوق بشری، کمال حسن رمضان یک شهروند کرد سوری است و در تاریخ محاکمه غیابی در ایران حضور نداشته است.

این منابع حقوق بشری همچنین پیش‌تر نوشته بودند که این زندانی سیاسی از سال ۱۳۹۵ تحت بازجویی و شکنجه توسط اداره اطلاعات ارومیه و سازمان اطلاعات سپاه این شهر قرار گرفته تا به شرکت در درگیری مسلحانه علیه نیروهای نظامی سپاه پاسداران و قتل چند تن از این نیروها اعتراف کند.

طبق اطلاعاتی که از سوی سازمان عفو بین‌الملل منتشر شده، نهادهای امنیتی در طی سه سال گذشته این زندانی سیاسی را برای اخذ اعترافات اجباری، بارها به روش‌های مختلف از جمله ضرب و شتم شدید، آویزان کردن از سقف و زدن با کابل و باتوم شکنجه کرده‌ بودند.

  • در همین زمینه