سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی خبر سه هفته پیش خبرگزاری تسنیم مبنی بر بازداشت دو تبعه سوئدی در ایران به اتهام قاچاق مواد مخدر را تأیید کرد و اتهام آن‌ها را «جرم» نامید. بازداشت این دو شهروند سوئدی در حالی انجام می‌شود که قرار بازداشت حمید نوری از عوامل کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷، در سوئد برای دهمین بار تمدید شده است.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی، سه‌شنبه ۷ مرداد در نشست خبری خود گفت: «دو نفر از اتباع کشور سوئد به جرم قاچاق مواد مخدر، در حالی که محموله‌ها نیز وجود داشتند، توسط ضابطین قضائی دستگیر شدند و پرونده در فرآیند رسیدگی است.»

به‌گفته اسماعیلی، قوه قضائیه از طریق وزارت امور خارجه بازداشت این دو نفر را به دولت و سفارت سوئد اعلام کرده و گفته است که «می‌توانند از خدمات کنسولی برخوردار باشند و از امتیازاتی مانند ملاقات و تماس استفاده کنند».

سخنگوی قوه قضائیه در حالی از «جرم» دو شهروند سوئدی سخن می‌گوید که به‌گفته خود او هنوز فرآیند قضائی پرونده به اتمام نرسیده است.

خبرگزاری تسنیم پیش از این در ۱۱ تیر خبر بازداشت دو تبعه سوئدی در ایران به اتهام قاچاق مواد مخدر را منتشر کرد.

تسنیم دو تبعه سوئدی را «اعضای اصلی یک باند بین‌المللی مواد مخدر» معرفی کرد که به‌تازگی در ایران کشف شده است.

به‌گفته این خبرگزاری، بخش بزرگی از محموله کشف‌شده از این باند، «مواد مخدر صنعتی خطرناک» بود.

نام افراد بازداشت‌شده، زمان کشف محموله و انهدام این باند اعلام نشده است.

جمهوری اسلامی بارها شهروندان خارجی را به اتهام‌های گوناگون بازداشت کرده و از این دستگیری‌ها به‌عنوان اهرمی برای مبادله زندانیان خود در کشورهای دیگر استفاده کرده است.

در حال حاضر حمید نوری، دادیار قضائی سابق جمهوری اسلامی و از عوامل کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ به اتهام «نقض قوانین بین‌المللی از طریق جنایت علیه بشریت و قتل» در سوئد زندانی است و یکم مرداد / ۲۲ ژوئیه قرار بازداشت او برای دهمین بار و به مدت چهار هفته دیگر تمدید شد. نوری آبان‌ماه سال گذشته به حکم دادگاهی در سوئد دستگیر شد.

همچنین احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر ایرانی ـ سوئدی که اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۵ در ایران بازداشت شد، همچنان در زندان اوین به‌سر می‌برد. دادگاه انقلاب تهران او را به اتهام «محاربه از طریق جاسوسی برای اسرائیل» به اعدام محکوم کرد و این حکم در دیوان عالی کشور تأیید شد.

جلالی از سال ۱۳۸۸ ساکن سوئد بود و در حوزه مدیریت بحران پژوهش و فعالیت می‌کرد و در دانشگاه کارولیسنکا در نزدیکی استکهلم مشغول به کار بود.

بیشتر بخوانید: