به ‌دنبال قطع تماس تلفنی پنج تن از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری دی‌ماه ۱۳۹۶ با خانواده‌های خود، نگرانی‌ها درباره «اجرای مخفیانه حکم اعدام» این زندانیان سیاسی افزایش یافته است. منابع حقوق بشری از تجمع خانواده‌ها و نزدیکان این پنج نفر مقابل زندان مرکزی اصفهان و مقابل دادگستری نیکبخت اصفهان خبر داده‌اند.

بر پایه گزارش منتشر شده از سوی سازمان حقوق بشر ایران، به ‌دنبال انتقال مهدی صالحی قلعه شاهرخی، محمد بسطامی، مجید نظری کندری، هادی کیانی و عباس محمدی به سلول انفرادی، تماس‌های این زندانیان سیاسی با خانواده‌های خود قطع شده و خطر اجرای حکم اعدام هر لحظه جان این زندانیان را تهدید می‌کند.

یکی از بستگان هادی کیانی هم سحرگاه پنج‌شنبه ۹ مرداد گفته است هیچ خبری از او ندارند و امیدوارند اتفاقی برایش نیفتاده باشد.

در گزارش سازمان حقوق بشر ایران آمده است:

«برخی مسئولان حرف‌هایی به خانواده‌ها زده‌اند که شائبه قریب‌الوقوع بودن اعدام این پنج زندانی را در طی ساعات آینده ایجاد کرده است. علاوه براین، امنیتی شدن فضای شهر نیکبخت اصفهان باعث دو چندان شدن نگرانی خانواده آنان شده است.»

محمود امیری مقدم، ‌ مدیر سازمان حقوق بشر ایران در خصوص افزایش نگرانی‌ها درباره وضعیت این زندانیان سیاسی گفته است:

«مطلع شده‌ایم که تماس پنج معترض دی ‌ماه ۹۶ که به اعدام محکوم شده بودند با خانواده‌هایشان قطع شده است و مسئولان زندان و مسئولان قضایی هیچ گونه پاسخی به نگرانی این خانواده‌ها نمی‌دهند.»

این فعال حقوق بشر در روزهای گذشته درباره احتمال اجرای مخفیانه حکم اعدام این پنج زندانی سیاسی گفته بود:

«علاوه بر غیر انسانی بودن مجازات مرگ، استفاده از اعدام برای سرکوب معترضان و ایجاد هراس در جامعه به شدت محکوم است. از جامعه جهانی می‌خواهیم تا حکومت ایران را برای توقف این اعدام‌ها تحت فشار قرار دهد.»

به‌ دنبال انتشار خبر تأیید احکام اعدام مهدی صالحی قلعه شاهرخی، محمد بسطامی، مجید نظری کندری، هادی کیانی و عباس محمدی با اتهام‌هایی همچون «بغی» و «محاربه»، در دیوان عالی کشور و واکنش گسترده سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری به این خبر، روابط ‌عمومی دادگستری کل استان اصفهان روز پنجم مرداد در اطلاعیه‌ای، خبر انتشار یافته منتسب به رئیس ‌کل دادگستری استان اصفهان مبنی بر قطعی‌ شدن حکم اعدام پنج نفر از بازداشت شدگان دی ‌ماه ۹۶ را تکذیب کرده و اعلام کرده بود این خبر از سوی «برخی رسانه‌های معاند و به منظور فضاسازی آنها در شبکه‌های اجتماعی» منتشر شده است.

سازمان حقوق بشر ایران اما  روز سه‌شنبه هفتم مرداد در گزارشی خبر داد، به مدارکی دست یافته است که نشان می‌دهند حکم این پنج نفر در دیوان عالی کشور تأیید شده است.

اما در ادامه مطالبه میلیونی «اعدام نکنید» برای لغو احکام اعدام صادر شده علیه سه تن از بازداشت شدگان در ارتباط با اعتراضات سراسری آبان ‌ماه ۹۸، از روز دوشنبه ششم مرداد/ ۲۷ ژوییه، هزاران کاربر فارسی زبان در شبکه‌های اجتماعی در واکنش به انتشار خبر صدور حکم اعدام برای پنج بازداشتی اعتراضات دی ۹۶ در خمینی‌شهر، با داغ کردن هشتگ «#لغو_فوری_اعدام» خواستار لغو کامل مجازات غیرانسانی و بی‌رحمانه اعدام از قوانین کیفری ایران شده‌اند.

استفاده از ابزار اعدام برای سرکوب مخالفان سیاسی سابقه‌ای طولانی در تاریخ جمهوری اسلامی دارد.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی نهادهای حقوق بشری همچون سازمان عفو بین‌الملل و سازمان حقوق بشر ایران، قوه قضاییه ایران در طول دو دهه گذشته، دست‌کم هشت هزار و ۷۱ مورد احکام اعدام را در زندان‌های ایران به اجرا درآورده‌ است.

  • در همین زمینه