حوثی‌های یمن شش زندانی سرشناس بهایی از جمله حامد بن حیدره، از اعضای جامعه بهاییان یمن را که به اعدام محکوم شده بود آزاد کردند.

حامد بن حیدره تبار ایرانی دارد و در ایران با نام حمیدرضا کمالی سروستانی او را می‌شناسند
حامد بن حیدره، زندانی محکوم به اعدام که آزاد شده است. او تبار ایرانی دارد و در ایران او را با نام حمیدرضا کمالی سروستانی می‌شناسند

دادگاه حوثی‌ها در ژانویه/ دی دو سال قبل حامد بن حیدره را به اتهام به خطر انداختن استقلال جمهوری یمن و اشاعه آئین بهایی و جاسوسی برای اسرائیل به مرگ محکوم کرد. در آن زمان وکیل مدافع او گفته بود شماری از جلسات دادگاه از جمله جلسه صدور حکم اعدام، بدون حضور موکلش برگزار شد و به او فرصت دفاع داده نشد. حامد بن حیدره تبار ایرانی دارد و در ایران با نام حمیدرضا کمالی سروستانی او را می‌شناسند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس وکیل او شامگاه پنجشنبه اعلام کرد که حوثی‌های یمن زندانیان بهایی را آزاد کردند مشروط بر آنکه خاک یمن را ترک کنند. به گفته وکیل زندانیان آن‌ها شامگاه پنجشنبه یمن را به مقصد اتیوپی ترک کردند. الهام، همسر بن حیدره در گفت‌وگوی تلفنی با آسوشیتدپرس گفت:

«ما امروز بعد از آن همه اذیت و آزار که تحمل کردیم خوشحالیم.»

آسوشیتدپرس می‌نویسد: الهام حیدره در ادامه یادآوری کرد که در سال‌هایی که همسرش در زندان حوثی‌ها به سر می‌برد، بارها او دخترش در لوکزامبورگ را تهدید کرده بودند.  الهام حیدره همچنین به تأکید اعلام کرد که حکم دادگاه ناموجه و غیرقانونی بوده است.

بهایی‌ها در یمن

حمید رضا کمالی سروستانی (حامد بن حیدره) و خانواده اش

جامعه بهائیان یمن سال‌ها در آرامش زندگی می کردند اما از سال ۲۰۰۸ و در زمان ریاست جمهوری عبدالله علی صالح تعقیب بهائیان یمن با بازداشت شش شهروند بهایی یمن شروع شد.
با آغاز بحران و جنگ داخلی یمن در سال ۲۰۱۱ و پس از قدرت گرفتن حوثی‌ها در صنعا تعقیب اقلیت بهایی وارد مرحله جدیدی شد. ماه اوت سال ۲۰۱۶ حدود ۶۰ بهایی از جمله زنان و کوکان در یک کنفرانس اموزشی در صنعا بازداشت شدند.
روابط نزدیک حوثیان شیعه یمن با جمهوری اسلامی و نیز الگوی مشابه در برخورد با این اقلیت این گمان را تقویت کرده که حوثی ها در زمینه تعقیب و آزار بهائیان از جمهوری اسلامی ایران تبعیت می‌کنند.
عبدالملک حوثی، رهبر حوثی‌ها که خود و گروهش مورد حمایت جمهوری اسلامی است، در نطق‌های خود بارها به آیین بهایی اشاره کرده و آن را «ضاله» خوانده است.
مارخا مارتنز، سخنگوی جامعه بهائیان در هلند به زمانه می‌گوید شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این رفتار با بهائیان یمن از سوی مقام‌های ایرانی هدایت می‌شود.

بن حیدره در سال ۲۰۱۳ در زمان ریاست جمهوری عبدربه منصور هادی بازداشت شد. در آن زمان هنوز حوثی‌های یمن قدرت را به دست نگرفته بودند. پس از آنکه حوثی‌ها صنعا را تصرف کردند و منصور هادی وادار به فرار شد و در پی آن نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی وارد عمل شدند، بن حیدره به زندان حوثی‌ها منتقل شد و پس از چندی دادگاه حوثی‌ها هم او را به اعدام محکوم کرد. پنج زندانی بهایی دیگر نیز که در سال ۲۰۱۷ بازداشت شده بودند در خطر صدور حکم اعدام قرار داشتند.

بن حیدره و سایر زندانیان بهایی انواع آزارها و شکنجه‌ها را تحمل کردند با این هدف که به جاسوسی برای اسرائیل و به خطر انداختن جمهوری یمن و همینطور تبلیغ آیی بهایی  اعتراف کنند. دو وکیل این شهروندان بهایی نیز به شیطان‌پرستی متهم شده بودند.

شیرین عبادی وکیل و برنده جایزه صلح نوبل در نامه‌ای خطاب به گزارشگر ویژه استقلال قضات و وکلا، صدور حکم اعدام برای حامد کمال محمد بن حیدره را مصداق نقض آزادی مذهب و عقیده دانسته بود.

با همه‌گیری ویروس کرونا در یمن سازمان ملل و سازمان‌های حقوق بشری خواهان آزادی زندانیان بهایی شده بودند. این احتمال وجود دارد که در زندان‌های یمن ویروس کرونا شیوع پیدا کرده باشد.

دایان علایی، نماینده جامعه جهانی بهائیان در واکنش به آزادی حیدره و پنج زندانی دیگر از زندان‌ حوثی‌ها گفت:

«ما از این اتفاق استقبال می‌کنیم و با این‌حال همچنان نگرانیم. بهایی‌ها باید بتوانند مانند سایر یمنی‌ها در امنیت و آزادی به مذهب خود عمل کنند.»

بیشتر بخوانید: