وزیر خارجه آمریکا از گسترش تحریم‌ فلزات علیه ایران به ۲۲ فلز دیگر خبر داد. مایک پمپئو می‌گوید ایران این فلزات را برای پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای، موشکی بالستیک و نظامی خود به کار می‌گیرد.  

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه پنج‌شنبه ۹ مرداد / ۳۰ ژوئیه در توئیتر خود و سایت وزارت امور خارجه آمریکا خبر تحریم ۲۲ فلز دیگر علیه ایران را علام کرد.

پمپئو در این پیام برنامه‌های هسته‌ای، موشکی بالستیک و نظامی ایران را «تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی» دانست و اعلام کرد که برای برطرف کردن این تهدیدات، تحریم های مربوط به فلزات علیه ایران را تحت نظارت وزارت امور خارجه گسترش می‌دهد.

آلومینیوم ۳۱۹، آلومینیوم ۱۱۰۰، آلومینیوم ۲۲۵، آلومینیوم ۶۰۶۱، آلومینیوم ۶۰۶۳، آلومینیوم ۶۰۸۲، آلومینیوم ۷۰۷۵، آلیاژ برنز آلومینیوم UNS C63600، اکسید آلومینیوم، فولاد ۳۰۲، فولاد ۴۱۳۰، فولاد ضدزنگ ۳۲۱، فولاد ضدزنگ ۳۱۶، فولاد A877، فولاد A228، فولاد 100Cr6-52100، فولاد مارایجینگ ۳۵۰، فولاد مارایجینگ ۳۰۰، مس بریلیم، مس تنگستن، پودر آلومینیوم با غنای بالای ۹۸ درصد و آلیاژ C37000 – CuZn38Pb1، ۲۲ فلزی هستند که مورد تحریم قرار گرفته‌اند.

در سایت وزارت خارجه آمریکا آمده است: «افرادی که آگاهانه این فلزات را به ایران بفرستند براساس بند ۱۲۴۵ قانون “آزادی اطلاعات و مقابله با اشاعه” قابل تحریم هستند.»

پمپئو افزوده است: «بنا به همین قانون من بر این نظر پافشاری می‌کنم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کنترل بخش ساخت‌وساز ایران را در دست دارد. کارخانه‌های ساخت‌وساز سپاه و بسیاری از شرکت‌های تابعه آن از سوی سازمان ملل تحریم شده‌اند زیرا آن‌ها مستقیماً در ساخت سایت غنی‌سازی اورانیوم در فردو شرکت داشتند. در نتیجه این تصمیم هر گونه انتقال آگاهانه مواد خاص اعم از گرافیت یا فلزات خام یا نیمه‌ساخته به ایران یا از این کشور برای استفاده در بخش ساخت‌وساز ایران قابل تحریم خواهد بود.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا پیش از این در مرداد ماه سال گذشته بخش فلزات ایران را تحریم کرده بود. قبل از آن در اردیبهشت‌ ۱۳۹۸ نیز صنایع آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران تحریم شد. این بخش از صنعت ایران حدود ۱۴ در صد از کل صادرات کشور را در بر می‌گیرد و به تنهایی سالانه حدود ۱۰ میلیارد دلار ارز خارجی برای کشور به ارمغان می‌آورد.

فولاد، مس، آلومینیوم و مواد سنگ آهنی جایگاه سوم منبع ارزی ایران پس از نفت و صادرات پتروشیمی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: