دولت اوکراین اعلام کرد که نخستین دور مذاکرات با ایران در مورد سقوط یک فروند هواپیمای اوکراینی و گرفتن غرامت به پایان رسید. به‌گفته وزیر خارجه اوکراین پیشبرد مذاکرات در اولویت قرار دارد اما اگر به نتیجه نرسد این کشور موضوع را به دادگاه‌های بین‌المللی خواهد کشاند.

سقوط هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی اوکراین در نزدیکی تهران ـ عکس از حسین مرصادی ـ خبرگزاری فارس

دمیترو کولِبا، وزیر امور خارجه اوکراین، جمعه ۱۰ مرداد / ۳۱ ژوئیه در یک نشست ویدئویی پس دیدار هیئت ایرانی از کی‌یف گفت:

«مذاکرات اواخر شب گذشته به پایان رسید و ۱۱ ساعت به طول انجامید. به‌طور کلی برخورد آن‌ها سازنده بود.»

کولبا گفت دو طرف در مورد شرایط دور بعدی مذاکرات به توافق رسیدند و کی‌یف «اجازه نخواهد داد که کسی مذاکرات را به تعویق بیندازد».

در پی این سخنان دفتر دادستان کل اوکراین روز جمعه اعلام کرد که دور بعدی مذاکرات برای ماه اکتبر تعیین شده است.

هیئت ایرانی به سرپرستی محسن بهاروند، معاون حقوقی وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه ۸ مرداد / ۲۹ ژوئیه وارد کی‌یف شد و مذاکرات دو طرف روز گذشته، پنج‌شنبه برگزار شد. این مذاکرات از جمله درباره میزان غرامت به بازماندگان قربانیان ساقط کردن هواپیمای اوکراینی به دست سپاه پاسداران است.

هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین، بامداد ۱۸ دی‌ماه سال گذشته پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی خمینی تهران به مقصد کی‌یف از سوی پدافند هوایی سپاه پاسداران هدف قرار گرفت و سرنگون شد. در جریان این رویداد تمامی ۱۷۶ سرنشین این هواپیما کشته شدند. مقامات جمهوری اسلامی پس از سه روز کتمان حقیقت ماجرا، در نهایت روز ۲۱ دی‌ماه به شلیک موشک پدافندی سپاه به سوی این هواپیما به دلیل «خطای انسانی» اعتراف کردند.

دمیترو کولِبا همچنین گفت:

«البته اگر مذاکرات با ایران به شکست بینجامد، ما به دادگاه‌های بین‌المللی رجوع خواهیم کرد و من شکی ندارم که ایران را به دست عدالت خواهیم سپرد. اما این برنامه دوم ما است. برنامه نخست، مذاکره با ایران و حل همه این مسائل و پرداخت غرامت است. ما دیدیم که ایران جدی و اساسی گفت‌وگو کرد.»

ولودمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در ماه فوریه در یک مصاحبه تلویزیونی گفته بود ایران پیشنهاد داده به ازای هر کدام از کشته‌شدگان اوکراینی این هواپیما به خانواده آن‌ها ۸۰ هزار دلار پرداخت کند که این رقم کافی نیست. او افزوده بود اوکراین برای دریافت غرامت بیشتر بر ایران فشار خواهد آورد.

وزیر خارجه اوکراین نیز روز گذشته گفت این کشور تمام تلاش خود را برای دریافت بیشترین میزان غرامت انجام خواهد داد.

یک تیم بین‌المللی بررسی جعبه‌های سیاه هواپیما را ۲ مرداد / ۲۳ ژوئیه به پایان رسانده است و اطلاعات به‌دست آمده از آن حاوی جزئیاتی از گفت‌وگوهای ضبط‌شده خلبان‌ها، صداهای داخل هواپیما و همین‌طور داده‌های پرواز است.

 یک دیپلمات ارشد اوکراینی هفته گذشته گفت محتوای جعبه‌های سیاه نشان می‌دهد که دخالت غیرقانونی در مورد این هواپیما صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: