بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی منابع حقوق بشری از جمله خبرگزاری هرانا، مصطفی صالحی از بازداشت شدگان دی ماه ۹۶، سحرگاه چهارشنبه ۱۵ مرداد ماه در زندان دستگرد اصفهان به چوبه‌ دار سپرده شد. او از روز دوشنبه ۱۳ مرداد برای پشت سر گذاشتن تشریفات اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بود. این حکم با وجود اعتراض‌های گسترده کاربران فضای مجازی و طرح درخواست «اعدام نکنید»، اجرا شد.

مسئولان زندان دستگرد اصفهان در دو روز گذشته از ملاقات یا تماس خانواده صالحی با این زندانی سیاسی جلوگیری کرده بودند.

مصطفی صالحی در جریان خیزش سراسری دی‌ماه ۱۳۹۶ در «کهریزسنگ» نجف آباد اصفهان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از پایان مراحل بازجویی به زندان دستگرد اصفهان منتقل شد.

صالحی در اواخر سال ۹۷ به اتهام قتل یکی از نیروهای سپاه پاسداران در اعتراضات سراسری در دادگاه کیفری یک استان اصفهان محاکمه شده بود.

از فرد به قتل رسیده که اتهام قتل او را متوجه مصطفی صالحی کردند با عنوان «بسیجی پاسدار، سجاد شاه سنایی» یاد می‌شود.

صالحی اما در طول دوران بازداشت بارها این اتهام را رد کرده بود.

شعبه اول دادگاه کیفری یک استان اصفهان به ریاست مرادعلی نجف‌پور اما در اسفندماه ۱۳۹۷ او را از بابت اتهام یاد شده به اعدام محکوم کرد.

صالحی در جریان برگزاری دادگاهش بارها از قاضی و ضابط پرونده خود خواسته بود تا مدرکی برای این اتهام انتسابی (قتل یک بسیجی) ارائه کنند. او در دادگاه گفته بود:

«بروید شاهد بیاورید یا دست‌کم دوربین‌ها را چک کنید.»

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه گزارش کرده بود سجاد شاه سنایی در جریان اعتراضات دی ماه ۹۶، زمانی که همراه دیگر مأموران در تلاش برای باز کردن محور اصفهان – نجف‌آباد بود، با شلیک گلوله اسلحه شکاری کشته شد و در این گزارش از صدور حکم برای مصطفی صالحی خبر داد. مقامات قضایی اما پس از آن دیگر در این باره اطلاع رسانی نکردند و در طول دو سال زندان او، توضیحی درباره نحوه رسیدگی به پرونده‌اش ارائه ندادند.

به‌ غیر از مصطفی صالحی، در حال حاضر پنج بازداشتی دیگر دی‌ماه ۹۶ نیز که حکم اعدام‌شان پیشتر تایید شده، در زندان مرکزی اصفهان در خطر اجرای مجازات مرگ (اعدام) قرار دارند.

به گزارش هرانا، ۱۳ نفر دیگر از بازداشت‌شدگان در ارتباط با اعتراضات دی ماه ۹۶ در خمینی شهر اصفهان هم محاکمه شده‌اند که پنج نفر از آنان به نام‌های مهدی صالحی قلعه شاهرخی، محمد بسطامی، مجید نظری کندری، هادی کیانی و عباس محمدی در بهمن ماه سال ۹۸ در شعبه دوم دادگاه انقلاب اصفهان هر کدام به دو بار اعدام و پنج سال حبس تعزیری محکوم شدند.

این پرونده در مورد سایر متهمان به صدور حکم زندان و شلاق منتهی شده است.

خانواده‌های پنج زندانی محکوم به اعدام و فعالان حقوق بشر، هفته گذشته و به دنبال بی‌خبری از وضعیت این زندانیان که گفته می‌شود حکمشان در دیوان عالی کشور تأیید شده است، در مورد احتمال اجرای حکم ابراز نگرانی کردند.

دادگستری استان اصفهان اما در واکنش به نگرانی‌ها از احتمال «اعدام مخفیانه» این افراد خبر تأیید و قطعی شدن احکام این متهمان را تکذیب و اعلام کرد که این اشخاص «اعدام نشده‌اند» و تشریفات قانونی برای اعدامشان طی نشده است.

  • در همین زمینه