اعتصاب کارگران پروژه‌ای نفت، گاز و پتروشیمی که از شنبه ۱۱ مرداد آغاز شد و در روزهای بعد به نیروگاه‌های برق نیز گسترش یافت، چهارشنبه ۱۵ مرداد برای پنجمین روز متوالی ادامه یافت. خواست عمومی کارگران بهبود شرایط کار از جمله خوابگاه و سرویس حمل و نقل مناسب، پرداختن به موقع دستمزد، افزایش مزدها، رفع تبعیض میان کارگران پیمانی با کارگران رسمی، برچیدن قراردادهای سفید و امنیت شغلی است. چند پیمانکار کوشیده‌اند با پیشنهاد کمی افزایش دستمزد، کارگران را به پایان اعتصاب ترغیب کنند اما اعتصاب ادامه دارد.

امروز در پالایشگاه اصفهان نیروهای حراست پالایشگاه قصد جلوگیری از خروج کارگران را داشتند اما با ایستادگی کارگران ناگزیر شدند راه را باز کنند. گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از بازداشت موقت چند کارگر به علت گرفتن فیلم خبر می‌دهند. بنا بر گزارش‌ها، بخشی از کارگران اعتصابی از جمله در کنگان، لامرد و مُهر خوابگاه‌ها را ترک کرده و به محل سکونت خود بازگشته‌اند.
سندیکای کارگران فلزکار مکانیک درباره پنجمین روز اعتصاب نوشته است:

«فازهای ۲۲ و ۲۴ همچنان در اعتصاب هستند. فاز ۱۴ دیروز از کارگران جوشکار و پایپینگ‌کار (لوله‌کشی) خالی گردید. کارگران و تکنسین‌های نیروگاه سیکل ترکیبی پارس جنوبی نیز پای خواسته‌های خود ایستاده‌اند».

کارگران پروژه‌ای صنعت نفت سابقه‌ی طولانی در اعتراض به شرایط کار و خوابگاه‌ها، قراردادهای سفید، تعویق پرداخت دستمزد و عدم امنیت شغلی دارند اما پراکنده بودن کارگران در شرکت‌های پیمانکاری مانعی بر سر حرکت مشترک آن‌هاست. این نخستین بار در سه دهه اخیر است که کارگران مناطق مختلف اعتصاب مشترکی را سازماندهی کرده‌اند.

اعتصاب کارگران پروژه‌ای نفت و انرژی همزمان است با اعتصاب کارگران چند شرکت دیگر. از جمله کارگران نیشکر هفت‌تپه که امروز پنچاه و دومین روز اعتصاب خود را برگزار کردند، کارگران هپکو که دور جدیدی از اعتصاب و اعتراض را آغاز کرده‌اند، اعتصاب معلمان حق‌التدریسی و اعتصاب کارگران بازنشسته شرکت واحد.
کارگران پروژه‌ای صنعت نفت پیش از اقدام به اعتصاب فهرست مطالبات خود را برای رسیدگی در اختیار پیمانکاران گذاشته بودند اما بی تفاوتی پیمانکاران به مطالبات کارگران سبب شد هفته گذشته فراخوان اعتصاب سراسری بدهند و اعلام کنند از شنبه ۱۱ مرداد به سر کار نخواهند رفت.

✅ بیش از ۷۰ درصد کارگران صنعت نفت از طریق پیمانکاران و با قراردادهای موقت کار می‌کنند.
✅ بسیاری از پیمانکاران دستمزد کارگران را با تاخیر پرداخت می‌کنند، حق بیمه آن‌ها را نمی‌پردازند و حتی مفاد قرارداد کار منعقد شده با کارگر را اجرا نمی‌کنند.
✅ در«مناطق ویژه اقتصادی» کارگران مشمول قانون کار نیستند.
✅ در دمای کشنده جنوب در تابستان، سرویس‌های رفت و آمد کارگران فاقد سرویس خنک‌کننده مناسب است.
✅ بیشتر کارگرانی که از مناطق دیگر برای کار در پروژه‌های نفت به مناطق نفتی رفته‌اند در خوابگاه‌های غیراستاندارد زندگی می‌کنند.
✅ فضای حاکم بر محیط کار در پروژه‌های نفتی عمدتا امنیتی است و کارگران از تشکل مستقل کارگری محرومند.

اعتصاب از شنبه ۱۱ مرداد آغاز شد. کارگران پالایشگاه پارسیان لامرد، پالایشگاه نفت سنگین قشم، پالایشگاه آبادان، و فازهای ۲۲ و ۲۴ پارس جنوبی کنگان، پتروشیمی سبلان، پتروهمگام ماهشهر، پتروشیمی بوعلی دست از کار کشیدند. برخی کارگران به خوابگاه‌ها رفتند و برخی در محوطه شرکت تجمع کردند. روز‌های بعد کارگران بیشتری به اعتصاب پیوستند و کارگران برخی مناطق از جمله کنگان، پارسیان لامرد، عسلویه و کمپ امام حسین در فاز ۱۳ محل کار را ترک کردند و به خانه‌ها برگشتند.

روز سه‌شنبه کارگران فاز ۱۴ عسلویه که روز سوم اعتصاب خود را می‌گذراندند، همه دست از کار کشیدند و محل کار را تعطیل کردند. کارگران پالایشگاه اصفهان به اعتصاب پیوستند و در این میان چند نیروگاه برق از جمله در تبریز، مشهد، سیکل ترکیبی پارس جنوبی، نیروگاه برق رودشو تهران نیز به اعتصاب پیوستند.

اعتصاب گسترده کارگران پروژه‌ای نفت و انرژی انعکاس گسترده‌ای داشت. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) روز چهارشنبه نوشت ۶۵۰ کارگر شرکت پتروشیمی رازی واقع در ماهشهر با خواست رفع تبعیض در پرداخت حقوق و مزایا، بازنگری در طرح طبقه‌بندی مشاغل، بهبود وضعیت سرویس‌های ایاب و ذهاب در اعتصاب هستند و مقابل در ورودی شرکت تجمع کرده‌اند.

سندیکای کارگران فلزکار مکانیک هم اعلام کرده است اعتصاب تا کنون به ۲۲ مرکز گسترش یافته و تعداد کارگرانی که محل کار خود را ترک کرده‌اند به چهار هزار نفر رسیده است.

سندیکای فلزکار مکانیک نوشته است که روز سه شنبه ۱۴ مرداد کارگران نیروگاه ایرانشهر پس از دو روز اعتصاب موفق شدند کارفرما را به عقب‌نشینی وادارند. آن‌ها قصد ترک کارگاه را داشتند و کارفرما اعلام کرد خواست‌های کارگران از جمله افزایش دستمزد کارگران جوشکار به ۱۲ میلیون تومان را می‌پذیرد.

اعتصاب کارگران پروژه‌ای نفت و انرژی همبستگی تشکل‌های کارگری، دانشجویی، بازنشستگان و فعالان حقوق کودک و زنان را برانگیخته است. سندیکای کارگران و رانندگان شرکت واحد و کارگران اعتصابی نیشکر هفت‌تپه از کارگران نفت حمایت کردند و ۱۲ تشکل کارگری، بازنشستگان، دانشجویان و فعالان حقوق کودک نیز در بیانیه‌ی مشترکی همبستگی خود را با کارگران نفت اعلام کردند.
گروه زنان آرزم (آورد رهایی زنان و مردان) نیز در بیانیه‌ای به عنوان بخشی از جنبش زنان از اعتصاب و اعتراض کارگران دفاع کرده و هرگونه تعرض به آنان را پیشاپیش محکوم کرده است.

در همین زمینه: