به دنبال اعتراضات گسترده در لبنان به بی‌کفایتی دولت، قاضی وزنی، وزیر دارایی لبنان هم استعفا داد. وزنی از چهره‌های اصلی در مذاکرات برای دریافت کمک از صندوق جهانی پول بود.

غازی وزنی، وزیر دارایی مستعفی لبنان/ عکس از AFP

چند ساعت پیش از استعفای وزیر دارایی لبنان، وزارت دادگستری لبنان از استعفای ماریا کلاود نجم، وزیر دادگستری این کشور خبر داد. علت استعفای نجم، انفجار هفته گذشته و همچنین اعتراضات روزهای اخیر اعلام شده است.

به دنبال انفجار روز سه شنبه هفته گذشته در شهر بیروت تاکنون چند وزیر و نماینده مجلس لبنان استعفا داده‌اند. این در حالی است که حسان دیاب، نخست وزیر لبنان از کابینه خود خواسته بود تا زمان برگزاری جلسه کابینه در روز دوشنبه ۱۰ اوت، ساعت سه به وقت محلی استعفا ندهند. حسن دیاب همچنین خواستار برگزاری انتخابات پیش از موعد شده است.

ماریا کلاود نجم وزیر مستعفی دادگستری لبنان

بیشتر بخوانید: فاجعه بزرگ بیروت: آنچه می‌دانیم

منال عبدالصمد نجد، وزیر اطلاع رسانی لبنان و دامیانوس کاتر، وزیر محیط زیست لبنان روز یکشنبه از سمت‌های خود استعفا دادند. وزیر رسانه لبنان با اشاره به شکست دولت در ایجاد اصلاحات و انفجار بیروت که به فاجعه‌ای برای مردم این کشور منجر شده است، اعلام کرد به احترام مردم و قربانیان از سمت خود کناره‌گیری کرده است.

روز شنبه هم تعدادی از نمایندگان مسیحی مجلس لبنان از نمایندگی پارلمان استعفا دادند.

بشاره پطرس راعی، اسقف اعظم مسیحیان مارونی لبنان هم هم‌صدا با معترضان خواستار کناره‌گیری دولت شد. او در وعظ یکشنبه خود گفت:

«استعفای یک وزیر یا نخست‌وزیر کافی نیست و همه کابینه باید استعفا دهند چرا که قادر به کمک به بهبود وضعیت کشور نیستند. دولت باید به‌خاطر این‌که نمی‌تواند شیوه حکومت خود را تغییر دهد، کناره‌گیری کند.»

انفجار هفته گذشته در بیروت خشم فروخفته معترضان به فساد و سوءمدیریت دولت لبنان را بار دیگر بیدار کرده است. معترضان در روزهای شنبه و یکشنبه به اعتراض خیابانی پرداختند و اعلام کردند حالا که انفجار آن‌ها را بی‌سرپناه کرده، در خیابان‌ها خواهند ماند تا کابینه «بی‌کفایت» را به‌ استعفا وادار کنند.  

در همین زمینه: