برخی دیپلمات‌ها به رویترز گفته‌اند که تلاش‌های آمریکا برای تمدید تسلیحاتی ایران در سازمان ملل ناکام خواهد ماند. سه کشور اروپایی هم نوتانسته‌اند نظر چین و روسیه را در این زمینه جلب کنند.

شورای امنیت سازمان ملل ـ . AFP PHOTO / Don EMMERT

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها نوشته است که تلاش‌های بریتانیا، فرانسه و آلمان در آخرین دقایق برای مذاکره با روسیه و چین به‌منظور جلب توافق این دو کشور برای تمدید تسلیحاتی ایران در سازمان ملل تاکنون ناموفق بوده است.

روسیه و چین به‌عنوان متحدان ایران از مدت‌ها پیش مخالفت خود با تلاش آمریکا در این زمینه را اعلام کرده‌اند.

یک دیپلمات چینی که نخواست نامش منتشر شود در این‌باره به رویترز گفت: «گسترش تحریم تسلیحاتی علیه ایران به هر طریقی فاقد مبنای حقوقی است و این اقدام تلاش‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای را تضعیف می‌کند.» این دیپلمات چینی افزوده است که طرح آمریکا «هیچ بختی» برای تصویب ندارد.

کلی کرفت، سفیر آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل، شامگاه دوشنبه ۲۰ مرداد / ۱۰ اوت در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز گفت اگر چین و روسیه با رفع تحریم تسلیحاتی ایران به جمهوری اسلامی سلاح بفروشند «ایران می‌تواند تسلیحات پیشرفته و مرگبار را به سازمان‌های تروریستی خود در سرتاسر جهان از جمله در خاورمیانه، اسرائیل، سوریه، یمن، عراق، لیبی، لبنان صادر کند».

کرفت افزود:

«ما هیچ انتخاب دیگری به‌جز تمدید ممنوعیت فروش تسلیحات متعارف به ایران و گسترش صلح و ثبات در سرتاسر جهان نداریم. (…) ایالات متحده بسیار قاطعانه معتقد است تنها یک راه درست  وجود دارد.»

ممنوعیت معاملات تسلیحاتی با ایران طبق توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ که آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، قرار است در ۱۸ اکتبر / ۲۷ مهر سال جاری منقضی شود و آمریکا قصد دارد این ممنوعیت را تمدید کند.

یک دیپلمات اروپایی نیز که نخواست نامش منتشر شود در این‌باره به رویترز گفت:

«هدف دولت آمریکا پایان دادن به توافق هسته‌ای با ایران است.»

ریچارد گوان مدیر گروه بین‌المللی بحران سازمان ملل نیز گفت «هیچ بختی» برای پذیرفته شدن تلاش‌های آمریکا به‌منظور تمدید تحریم تسلیحاتی ایران وجود ندارد و این «روشی برای بازگشت به قبل (اعمال تحریم‌ها) است».

زمانی که رأی‌گیری در سازمان ملل اعلام شود، ۱۵ عضو شورای امنیت ۲۴ ساعت فرصت خواهند داشت تا تصمیم خود را اعلام کنند و نتیجه در نشستی علنی اعلام خواهد شد. دیپلمات‌ها می‌گویند حمایت کمی از متن پیش‌نویس قطعنامه مورد نظر ایالات متحده وجود دارد. این طرح دست‌کم به ۹ رأی موافق نیاز دارد تا روسیه و چین را وادار به استفاده از حق وتو کند، اما برخی از دیپلمات‌ها حتی نسبت به به‌دست آوردن ۹ رأی از سوی آمریکا نیز تردید دارند.

گوان گفت:

«همه در سازمان ملل آگاهند که این قطعنامه پیش‌پرده‌ای برای جدالی بزرگ‌تر بر سر توافق هسته‌ای با ایران است.»

یک دیپلمات بلندپایه شورای امنیت که نامش منتشر نشده، در این‌باره به رویترز گفت:

«بسیار محتمل است که برخی کشورهای مخالف تحریم‌ها زمانی که شورای امنیت روشن کند که روند بازگردانی تحریم‌ها به کار گرفته می‌شود، تمایلی به اجرای آن نداشته باشند.»

این دیپلمات افزود:

«نمی‌دانم شورای امنیت با وجود شکاف‌هایی که در آن ایجاد خواهد شد، چگونه خواهد توانست در این‌باره تصمیمی بگیرد. براین اساس شتابی برای اعمال دوباره تحریم‌ها نمی‌بینم.»

طبق قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد تأمین، فروش و انتقال سامانه‌های موشکی، خودروهای زرهی، توپخانه سنگین، بالگردهای تهاجمی، هواپیماهای جنگنده‌، و ناو به ایران را ممنوع کرده است. همچنین بر اساس این قطعنامه ارائه آموزش‌های فنی یا تأمین قطعات یدکی یاد شده نیز منع شده است. محدودیت تسلیحاتی پنج سال بعد از امضای برجام و ارائه گزارش جامع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی لغو می‌شود. لغو این محدودیت‌ها بخشی از برجام نبود، اما امتیازی بود که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران به دست آوردند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه ۱۵ مرداد / ۵ اوت اعلام کرد که «هفته آینده» شورای امنیت سازمان ملل متحد تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را به رأی می‌‌گذارد.

بیشتر بخوانید: