این مطلب را در نسخه آزمایشی سایت جدید زمانه بخوانید

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر محبوس در بند زنان زندان اوین، با انتشار نامه‌ای و با درخواست آزادی زندانیان سیاسی از آغاز اعتصاب غذای خود در زندان خبر داد. این اعتصاب هم‌زمان است با تحصن زندانیان بند ٨ زندان اوین در اعتراض به شرایط وخیم موجود و مثبت اعلام شدن تست کرونای ۱۲ زندانی در این بند.

رضا خندان، همسر نسرین ستوده دو‌شنبه شب، ۲۰ مردادماه ۱۳۹۹ با انتشار متن نامه همسرش در صفحه فیسبوک خود خبر از اعتصاب غذای نسرین ستوده داد.

https://www.facebook.com/reza.khandan.5/posts/3457825967561060

نسرین ستوده در این نامه با مخاطب قرار دادن فعالان حقوق بشر نوشته است:

«در میانه‌ی بحران کرونا که ایران و جهان را در برگرفته است، شرایط زندانیان سیاسی چنان سخت و دشوار شده است که ادامه‌ی حبس با این شرایط ظالمانه غیرممکن شده است، با بی‌جواب ماندن کلیه مکاتبات و با درخواست آزادی زندانیان سیاسی، دست به اعتصاب غذا می‌زنم.»

او همچنین در بخش دیگری از نامه خود چنین نوشته:

«بسیاری از زندانیان هم اکنون مشمول آزادی مشروط‍ اند و بسیاری از آنان با اعمال قانون جدید آزاد می‌شوند، اما با زندانیان سیاسی به گونه‌ای رفتار می‌شود که گویی قانونی وجود ندارد و هیچ‌یک از آنان حق برخورداری از هیچ روزنه‌ی قانونی را ندارند. مکاتبات زندانیان برای یافتن راه‌های قانونی تنفسی بی‌پاسخ مانده است.»

پیش از این نیز نسرین ستوده در تاریخ ۲۶ اسفند ۹۸ با انتشار بیانیه‌ای در اعتراض به عدم موافقت با اعطای مرخصی به تعداد زیادی از زندانیان سیاسی، همراه با ناهید بهشید اعتصاب کرده بود. او روز جمعه اول فروردین بعد از آزادی ناهید بهشید به اعتصاب غذای خود پایان داد.

در همین حال و در پی شیوع علائم ویروس کرونا در بین زندانیان بند ٨ زندان اوین، ۲۷ زندانی سیاسی دوشنبه ۲۰ مرداد با تحصن و بست‌نشینی در حیاط این زندان خواستار رسیدگی فوری به شرایط وخیم پیش آمده شدند. در روزهای گذشته نتیجه تست کرونای ۱۲ زندانی محبوس در این بند مثبت اعلام شد.

هم‌زمان با اعلام خبر آغاز اعتصاب غذای نسرین ستوده در زندان، دکتر حسن نایب‌هاشم، پزشک و مدافع حقوق بشر مقیم اتریش، در حمایت از تصمیم خانم ستوده اعلام کرد که او نیز دست به اعتصاب غذا خواهد زد.
حسن نایب‌هاشم در حساب فیس‌بوکش در‌ این باره نوشت:

«من نیز به امید استقرار عدالت در سرزمین‌ام، ایران زمین و با خواست آزادی زندانیان سیاسی، از این لحظه به نسرین ستوده می‌پیوندم و اعتصاب غذایم را آغاز می‌کنم.»

حسن نایب‌هاشم پیش از این نیز در حمایت از کنشگران سیاسی و حقوق بشر زندانی در ایران بارها دست به اعتصاب غذای طولانی مدت زده است. حسن نایب‌هاشم در گفت‌وگو با زمانه از دلایل خود برای همراهی با اعتصاب غذای نسرین ستوده گفت.

گفت‌وگوی زمانه با حسن نایب‌هاشم را بشنوید:

حسن نایب‌هاشم صدای نسرین سوده را پژواک صدای بی صدایان می‌خواند. او می گوید خواست آزادی زندانیان عقیدتی و سیاسی باید به یک خواست عمومی تبدیل شود، درست مانند خواست «اعدام نکنید» که این روزها به یک خواست عمومی تبدیل شد است.

نایب‌هاشم همچنین به دیگر زندانیانی که اکنون در اعتصاب غذا به سر می‌برند اشاره می‌کند و می‌گوید که نباید آنان را فراموش کرد. افرادی مثل زهرا صفایی، زرتشت احمدی‌راغب، حمزه درویش و مجید اسدی.

حسن نایب‌هاشم به عنوان یک پزشک و فعال حقوق بشر به مسئولان جمهوری اسلامی توصیه می‌کند هر چه زودتر با کاستن از تراکم زندان‌ها از طریق دادن مرخصی و آزاد کردن زندانیان سیاسی-عقیدتی از شیوع بیشتر کرونا در زندان‌ها جلوگیری کند. او جمهوری اسلامی را دعوت می‌کند به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشند.

نسرین ستوده، از ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ توسط مأموران امنیتی بازداشت و به زندان منتقل شد. او در مجموع به ۳۸ سال زندان با ۱۴۸ ضربه شلاق برای ۲ پرونده خود در محاکم قضایی ایران محکوم شده است. طبق ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، از این مدت زندان اشد مجازات یعنی ۱۲ سال آن در مورد خانم ستوده قابل اجراست.

رضا خندان، همسر نسرین ستوده ششم مرداد در صفحه فیسبوکش خبر داد که دادستان تهران بدون اعلام قبلی حساب‌های بانکی نسرین را مسدود کرده است. او نوشت: «به نظر می‌رسد این اقدام، سرآغاز توقیف اموال خانواده است.»

در حال حاضر صدها زندانی سیاسی به دلیل کمبود امکانات پزشکی و بهداشتی در زندان‌های ایران با خطر ابتلا به ویروس کرونا روبه‌رو هستند. سازمان عفو بین‌الملل روز چهارم مِی ۲۰۲۰/ ۱۵ اردیبهشت ۹۹‌، با صدور بیانیه‌ای با مد نظر قرار دادن شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، از همه دولت‌ها خواست تا همه زندانیان عقیدتی را بی‌درنگ و بدون قید و شرط آزاد کنند.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و عضو کانون مدافعان حقوق بشر از جمله زندانیان سیاسی است که سازمان عفو بین‌الملل خواهان آزادی او است.

در همین زمینه:

https://www.radiozamaneh.com/523102

پیشنهاد زمانه: