آمریکا طرح تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را اصلاح کرده و از اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواسته است تا نظر خود درباره این طرح را اعلام کنند. ایالات متحده می‌خواهد در برابر مخالفت روسیه و چین با این طرح حمایت بیشتری را جلب کند.

شورای امنیت سازمان ملل ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش رویترز، آمریکا، سه‌شنبه ۲۱ مرداد / ۱۱ اوت با تغییراتی در قطعنامه پیشنهادی خود برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل آن را به اعضای این شورا ارائه کرد و از آن‌ها خواست که تا بامداد چهارشنبه نظر خود را درباره این پیش‌نویس اعلام کنند.

رویترز نوشته است که ایالات متحده تلاش می‌کند تا با ساده‌تر کردن این پیش‌نویس حمایت بیشتری را به‌دست آورد. اما بعید است که بر وتوی روسیه و چین غلبه کند.

متن جدید، که به‌دست رویترز رسیده است، تنها چهار بند دارد و تحریم تسلیحاتی ایران را «تا تصمیم دیگر شورای امنیت» تمدید می‌کند.

در این طرح آمده است که تمدید تحریم تسلیحاتی ایران «در راستای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی ضروری است.»

پیش‌نویس قطعنامه قبلی آمریکا که در حدود ۱۲ صفحه بود از سوی دیپلمات‌ها و تحلیلگران به‌عنوان طرحی «کمال‌گرا» توصیف شده بود.

دیپلمات‌ها گفته‌اند پیش‌نویس جدید متن ساده‌ای دارد و ممکن است آمریکا آرای بیشتری کسب کند اما مشخص نیست که واشنگتن بتواند حداقل ۹ رأی لازم را کسب کند. آن‌ها گفته‌اند که متقاعد کردن روسیه و چین برای دادن رأی ممتنع بعید است.

این طرح دست‌کم به ۹ رأی موافق نیاز دارد تا روسیه و چین را وادار به استفاده از حق وتو کند.

ریچارد گوان، مدیر گروه بین‌المللی بحران سازمان ملل در این‌باره در توئیتر نوشت:

«ساده بودن پیش‌نویس کنونی آمریکا فریب‌تان ندهد. نکته اصلی این است که این طرح تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید می‌کند… و چین و روسیه آن را نمی‌پسندند.»

گوان پیش‌بینی کرد که طرح جدید آمریکا تا روز جمعه شکست خواهد خورد.

ممنوعیت معاملات تسلیحاتی با ایران طبق توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ که آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، قرار است در ۱۸ اکتبر / ۲۷ مهر سال جاری منقضی شود و آمریکا قصد دارد این ممنوعیت را تمدید کند.

طبق قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد تأمین، فروش و انتقال سامانه‌های موشکی، خودروهای زرهی، توپخانه سنگین، بالگردهای تهاجمی، هواپیماهای جنگنده‌ و ناو به ایران را ممنوع کرده است. همچنین بر اساس این قطعنامه ارائه آموزش‌های فنی یا تأمین قطعات یدکی یاد شده نیز منع شده است. محدودیت تسلیحاتی پنج سال بعد از امضای برجام و ارائه گزارش جامع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی لغو می‌شود. لغو این محدودیت‌ها بخشی از برجام نبود، اما امتیازی بود که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران به دست آوردند.

روز گذشته رویترز به نقل از دیپلمات‌ها نوشت تلاش‌های بریتانیا، فرانسه و آلمان در آخرین دقایق برای مذاکره با روسیه و چین به‌منظور جلب توافق این دو کشور برای تمدید تسلیحاتی ایران در سازمان ملل تاکنون ناموفق بوده است.

بیشتر بخوانید: