کشاکش جناح‌‌های حکومتی هرازگاهی پرونده‌ای بسته را بازمی‌گشاید. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه خبر داد که یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های کارنامه کاری قالیباف در حال بررسی است. میرسلیم ادعا کرده که در مجلس دهم رشوه‌ای ۶۵ میلیاردی صورت گرفته است تا طرح تحقیق و تفحص شهرداری تهران در زمان قالیباف از دستور کار خارج شود.

محمدباقر قالیباف و مصطفی میرسلیم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد، چهارشنبه، ۲۲ مرداد/ ۱۲ اوت، در مجلس دهم شورای اسلامی طرحی در دستور کار قرار گرفته بود به نام “تحقیق و تفحص از شهرداری” تهران در دوران مسئولیت محمدباقر قالیباف. این طرح چند بار متوقف شد اما اکنون دوباره در جریان درگیری‌های درونی بر سر تقسم پست‌ها در مجلس اصولگرای یازدهم مطرح شده است. 

به گفته سخنگوی قوه قضاییه یکی از نمایندگان مجلس دهم به‌ دلیل انجام اقداماتی برای ممانعت از تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در زمان ریاست قالیباف بازداشت شده است. 

مصطفی میرسلیم، نماینده تهران در مجلس یازدهم از «رشوه ۶۵ میلیارد تومانی به یکی از روسای کمیسیون‌ها»ی مجلس دهم در ازای «خروج از دستور طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در زمان قالیباف» به خبرگزاری برنا خبر داد. میرسلیم «ترکیب مجلس دهم» را مهم‌ترین «مانع» تحققِ تفحص از این نهاد در آن زمان اعلام کرده بود. احمد توکلی نماینده اصولگرای مجلس از میرسلیم خواست که اسناد را علنی کند. اما میرسلیم پس از مدتی خبر داد که مستندات را به قوه قضاییه فرستاده است. 

اسماعیلی در این باره گفت:

«درباره این ادعایی که ایشان مطرح کردند، مدارک مرتبط به قوه قضاییه ارسال شده و در حال رسیدگی به این مساله هستیم، رسیدگی‌ها به تازگی شروع شده و در همین رابطه یکی از نمایندگان سابق بازداشت شده و در بازداشت است. اما هنوز آغاز کار است و هنوز ماهیت و جزییات موضوع روشن نشده است و طبیعتا تا زمانی که به جمع‌بندی کافی در ارتباط با یک موضوع نرسیم، نمی‌توانیم در این رابطه اطلاع‌رسانی داشته باشیم.» 

سید ابوالفضل موسوی بیوکی

به نقل از روزنامه اعتماد، نماینده سابق مجلس بازداشتی “سیدابوالفضل موسوی بیوکی” است. گویا اتهام ۶۵ میلیارد تومانی به او و البته اقدامات صورت‌گرفته از سوی برادرش بازمی‌گردد. 

بیوکی در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، در لیست ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان: گام دوم، در یزد یکی از نمایندگان عضو فراکسیون امید بود ولی روابط نزدیک و حسنه‌ای با اصولگرایان و دو فراکسیون دیگر پارلمان داشت و برادرش نیز با یکی از مراجع تقلید ارتباطات خانوادگی دارد. 

به گزارش دیده‌بان ایران، یاشار سلطانی در توییترش ادعا کرده که سید ابوالفضل موسوی بیوکی، نماینده سابق مجلس به دریافت ۶۵ میلیارد تومان رشوه در دوره قالیباف اعتراف کرده است.

موسوی که از ۲۰ روز پیش در بازداشت به سر‌می‌برد به دریافت رشوه ۶۵ میلیاردی از طریق شرکت “رساتجارت” و شرکت “پژوهاب” اعتراف کرده است.

این مبلغ به شکل هلوگرام و به نام “سید حسین موسوی” برادر او صادر شده که در حال حاضر متواری است.

قرار بود این عضو کمیسیون عمران مجلس به “تحقیق و تفحص مجلس از شهرداری” دوره قالیباف رأی منفی دهد.

قالیباف در آن زمان پس از رای منفی مجلس به تحقیق و تفحص؛ طی نامه‌ای از لاریجانی تشکر کرد. 

اسنادی که یاشار سلطانی در راستای این فساد مالی منتشر کرده است.

 طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران چه بود؟

نخستین‌بار شهریورماه ۹۵ پس از افشای فسادی بلندبالا با عنوان «املاک نجومی» جمعی از نمایندگان اصلاح‌طلب پارلمان تصمیم گرفتند دستگاه مدیریت شهری دوران مسئولیت قالیباف را تفحص کنند. 

کمیسیون عمران وقت مجلس کمیته‌ای تخصصی برای بررسی محورهای درخواست تحقیق و تفحص تشکیل داد و درنهایت هر ۳ محورِ «ساخت بی‌حساب و کتاب، انتصاب ناصحیح در شهرداری و واگذاری بی‌حساب و کتاب املاک در شهرداری تهران» را رد کرد. تصمیمی که با موافقت ۱۳۲ نماینده و مخالفت ۹۰ تن در صحن علنی همراه شد تا با درخواست تحقیق و تفحص مصوب مخالفت شود. 

اصلاح‌طلبان اما اردیبهشت‌ماه ۹۶ دوباره درخواست تحقیق و تفحص خود را با محورهای «نحوه ساخت و ساز و هزینه‌ها و مدیریت نمایشگاه شهر آفتاب، نحوه تغییر کاربری‌ها و واگذاری املاک شهرداری تهران به‌ویژه بوستان مادر» تقدیم پارلمان کردند ولی این‌بار هم ناکام ماندند. 

محمود صادقی و فاطمه سعیدی، نمایندگان وقت تهران، فشاری که باعث می‌شد هر بار این پرونده مختومه اعلام شود را«فشار و لابی سنگین قالیباف» تعبیر ‌کرده‌بودند.

اکنون در حالی‌که در مجلس یازدهم بیشترین کرسی‌ها را اصولگرایان را در اختیار دارند، این طرح تحقیق و تفحص شهرداری به دلیل رقابت‌های درون‌گروهی دوباره مطرح شده است.  

بیشتر بخوانید: