با آزاد شدن باقی مانده زندانیان طالبان، کابل و طالبان در آستانه مذاکرات صلح قرار دارند، با این حال خشونت‌ها در این کشور همچنان ادامه دارد و قربانی می‌گیرد. در روزهای اخیر ‌چندین ولایت افغانستان شاهد نبردهای سنگین میان نیروهای امنیتی و طالبان، و انفجار مین‌های کنار جاده و مغناطیسی بودند.

براساس گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های افغانستان، پنج‌شنبه ۲۳ مرداد / ۱۳ اوت بر اثر انفجار یک مین کنار جاده‌ای در قندهار، چهار غیرنظامی کشته و شش غیرنظامی دیگر نیز زخمی شدند.

جمال ناصر، سخنگوی پلیس قندهار گفت این رویداد ساعت ۹ پنج‌شنبه در روستای زله‌خان، از توابع شهرستان پنجوایی این ولایت رخ داده است.

قربانیان این انفجار سه زن و یک کودک بوده و چهار کودک، یک زن و یک مرد دیگر نیز در میان زخمی‌شدگان هستند.

پلیس قندهار می‌گوید گروه طالبان این مین را به ‌تاز‌گی کار گذاشته بود. طالبان در مورد این رویداد هنوز واکنشی نشان نداده‌ است.

در ولایت فراه نیز بعد از ظهر روز گذشته، چهارشنبه ۲۲ مرداد / ۱۲ اوت انفجار یک موتورسیکلت در مقابل ساختمان فرماندهی پلیس این ولایت چهار کشته و ۲۲ زخمی بر جای گذاشت که در میان آن‌ها غیرنظامیان نیز دیده می‌شوند.

تاکنون فرد و یا گروهی مسئولیت این انفجار را نیز برعهده نگرفته است.

فراه یکی از ناامن‌ترین ولایت‌ها در غرب افغانستان است و طالبان در بخش‌هایی از این ولایت حضور و فعالیت گسترده‌ای دارند.

از سوی دیگر پنج‌شنبه ۲۳ مرداد / ۱۳ اوت افراد ناشناس یک دبیرستان پسرانه به نام «ابوعثمان تالقانی» در مرکز شهر تالقان ولایت تخار را به آتش کشیدند. این رویداد در ساعت سه و ۳۰ دقیقه بامداد رخ داد.

این دبیرستان نخستین دبیرستانی است که در تخار فعال شده بود و حدود سه هزار دانش‌آموز داشت.

در روزهای اخیر حملات گروه طالبان به مواضع نیروهای امنیتی و انفجار مین‌های کنار جاده‌ای در شهرهای مختلف از جمله کابل افزایش یافته است. کابل در روزهای یک‌شنبه، ‌دوشنبه و سه‌شنبه شاهد انفجار مین‌های کنار جاده‌ای بود. در نتیجه این انفجار‌‌ها سه تن از غیرنظامیان کشته و ۹ نفر دیگر زخمی شدند.

روز یک‌شنبه گذشته ولایت قندهار نیز شاهد انفجار مین کنار جاده‌ای بود. در روزهای اخیر، در ولایت‌های نور، غزنی، سرپل، زابل، ننگرهار و قندوز نیز حملات و خشونت‌های مشابهی گزارش شده است.

وزارت کشور افغانستان می‌گوید، در یک هفته اخیر ۸۰ غیرنظامی در جریان این حملات کشته و ۹۵ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

بر اساس گزارش‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر و هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، بیش از یک هزار غیرنظامی در شش ماه اخیر در افغانستان کشته و بیش از دو هزار نفر زخمی شده‌اند.

این خشونت‌ها در حالی ادامه دارد که دولت افغانستان پیش از این پنج هزار و ۱۰۰ زندانی طالبان را آزاد کرده و به ‌تاز‌گی حکم آزادی ۴۰۰ زندانی خطرناک دیگر این گروه را نیز صادر کرده است. آزادی این زندانیان اما نگرانی‌ مقام‌های بلندپایه را برانگیخته است. آن‌ها معتقدند شماری از این زندانیان به محض آزادی به میدان‌های نبرد بازمی‌گردند و علیه دولت سلاح به دست می‌گیرند.

با آزادی زندانیان باقی‌مانده طالبان از سوی دولت،‌ قرار است گفت‌وگوهای بین‌ طرف‌های افغان تا یک هفته‌ای دیگر در قطر آغاز شود.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در نشست اخیر لویه‌جرگه مشورتی صلح گفته بود که با آزادی ۴۰۰ زندانی گروه طالب، ‌این گروه باید نشان دهد که از آتش‌بس سرتاسری هراسی ندارند و آن را می‌پذیرد.

بیشتر بخوانید: