ویروس کرونا در زندان بهبهان همانند دیگر زندان‌های ایران شیوع پیدا کرده و به دلیل شرایط نامناسب زندان، تراکم بالای زندانیان و عدم امکانات بهداشتی کافی، باعث افزایش نگرانی در میان زندانیان و خانواده‌های آنها شده است.

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ویروس کرونا در زندان بهبهان شیوع کرده و طی سه هفته گذشته، دستکم ۲۰ تن از زندانیان محبوس در بندهای مختلف این زندان به دلیل احتمال بالای ابتلا به کرونا و داشتن علائم این بیماری به قرنطینه زندان منتقل شدند.

به گزارش هرانا در میان این ۲۰ زندانی، ۱۶ نفر از جمله مهران قره باغی، متهم سیاسی در اوایل مردادماه و ۴ نفر در اواسط مردادماه، با علائم مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا از بندهای مختلف زندان بهبهان، به قرنطینه این زندان منتقل شدند.

یک منبع مطلع در گفت‌وگو با هرانا و با اشاره به اینکه حال عمومی شماری از زندانیانی که اخیراً به قرنطینه منتقل شده‌اند نامناسب است، گفت:

«شرایط جسمانی و حال عمومی یکی از این زندانیان به قدری وخیم بود که نمی‌توانست بر روی پاهایش بایستد و همبندیانش او را روی یک پتو قرار داده و به قرنطینه منتقل کردند.»

مسئولان زندان، زندانیان قبلی در قرنطینه را به بندهای مختلف زندان منتقل کرده‌اند. این زندانیان شامل متهمانی هستند که به تازگی بازداشت شده و یا از مرخصی بازگشته‌اند. همین امر باعث افزایش نگرانی در میان دیگر زندانیان شده است.

بر اساس گزارش هرانا، قاضی شهبازی، قاضی ناظر بر زندان بهبهان نسبت به اعطای مرخصی به زندانیان بسیار سختگیرانه عمل می‌کند. این سختگیری در مورد دیگر زندان‌ها از جمله زندان زنان قرچک ورامین، زندان تهران بزرگ فشافویه و زندان اوین و به ویژه مورد زندانیان سیاسی و عقیدتی وجود دارد.

مقام‌های و مسئولان جمهوری اسلامی مدام تأکید دارند که شرایط زندان‌های ایران و نگهداری زندانیان بسیار مناسب است و همه امکانات بهداشتی و رفاهی در اختیار زندانی‌ها قرار خواهد گرفت.

اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌ها، ۱۸ فروردين سال جاری در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، در مورد حفظ سلامت زندانیان مدعی شد که به دلیل اعطای مرخصی به ۱۰۰ هزار زندانی، «ایران باید به عنوان مبتکر حمایت از حقوق زندانیان در دنیا شناخته شود».

اگرچه هیچ‌گاه مشخص نشد این تعداد زندانی به مرخصی اعزام شده‌اند یا نه، اما در میان زندانیانی که مشمول مرخصی به دلیل شیوع ویروس کرونا شدند، زندانیان سیاسی-عقیدتی کمترین سهم را داشتند و سختگیری نسبت به وضعیت آنها همچنان ادامه دارد.

در روزهای گذشته نیز نتیجه آزمایش ویروس کرونای ۱۷ زندانی در بند هشت زندان اوین مثبت اعلام شد و در پی آن تعدادی از زندانیان این بند با تحصن و بست‌نشینی در حیاط زندان خواستار رسیدگی فوری به شرایط وخیم پیش آمده شدند.

به همین جهت شامگاه چهارشنبه ۲۲ مرداد نیز برنامه خبری ۲۰:۳۰ گزارشی با هدف عادی جلوه دادن شرایط زندان اوین با وجود شیوع ویروس کرونا در بند ۸ پخش کرد. در این گزارش تعدادی از خبرنگاران صدا و سیما با حضور در بندهای مختلف زندان اوین و انجام مصاحبه‌های تصویری با زندانیانِ از پیش گزینش شده سعی کردند با صحنه‌سازی و انجام مصاحبه‌های دیکته شده شرایط را در این زندان عادی نشان دهند.

اما پنج‌شنبه ۲۳مرداد شماری از زندانیان سیاسی محبوس در بند ۸ زندان اوین، با نوشتن نامه‌ای اعتراضی به پخش گزارش برنامه ۲۰:۳۰ واکنش نشان دادند و آن را سراسر «دروغ» خواندند.

در همین زمینه: