اعتصاب‌های کارگری در نقاط مختلف ایران ادامه دارد. کارگران در شرکت فولاد جهان‌آرا اروند در خرمشهر دست به اعتصاب زدند. در مجتمع صنعتی نیشکر هفت‌تپه، اعتصاب به روز شصت‌و‌یکم وارد شد. کارگران راه‌آهن کرج و تهران و خراسان نیز دست از کار کشیدند. پرستاران بیمارستان‌های مشهد نیز به اعتراض خود ادامه دادند.

اعتصاب کارگران فولاد جهان‌آراء در خرمشهر، پنج‌شنبه ۲۳ مرداد ــ عکس: شبکه‌های اجتماعی

اعتراض‌های هپکو

کارگران معترض ابرشرکت پیمانکاری هپکو در اراک کماکان برای رسیدن به خواسته‌های خود در اعتراض به سر می‌برند.

اعتراض‌های هپکو وارد روز سیزدهم شده است.

کارگران معترض هپکو جمعه ۲۴ مرداد زیر پل بختیاری اراک ــ عکس: شبکه‌های اجتماعی

شماری از کارگران معترض هپکو جمعه ۲۴ مرداد زیر پل بختیاری اراک دست به تجمع زدند.

خواسته‌های کارگران هپکو پرداخت دو ماه حقوق ‌عقب‌افتاده، تعیین تکلیف مدیریت و مالکیت شرکت و ازسرگیری تولید در این کارخانه است.

مسئولان پنج‌شنبه ۲۳ مرداد در جمع کارگران حاضر شدند، وعده برآوردن مطالبات آنها را دادند و خواهان پایان اعتراض‌ها شدند. اما کارگران می‌گویند تا رسیدن به همه خواسته‌ها از اعتراض دست نخواهند کشید.

هپکو نخستین بار سال ۱۳۸۵ به بخش خصوصی واگذار شد و سه سال بعد در پی بحران ناشی از آن و اعتراض و اعتصاب کارگران از مالکان خصوصی خلع ید و به سازمان خصوصی‌سازی بازگردانده شد. خصوصی‌سازی دوم شرکت را در رکود بیشتری فرو برد.

در پی اعتصاب چند روزه کارگران هپکو در دی ۹۸ که به دستگیری ده‌ها تن از آن‌ها انجامید، هپکو به سازمان خصوصی‌سازی وزارت صمت عودت یافت. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری در ۲۴ آذرماه سال ۹۸ مصوبه‌ واگذاری شرکت هپکو را ابلاغ کرد. اما وضعیت شرکت در ابهام ماند.

در این میان تولید شرکت به کمتر ۱۰ درصد رسیده و تقریباً متوقف شده است. نیمی از کارگران در مرخصی و در انتظار رونق تولید و بازگشت به کارند.

برای بزرگ شدن تصویر روی آن کلیک کنید

اعتصاب کارگران راه‌آهن

کارگران راه‌آهن در چندین نقطه ایران دست به اعتصاب زده‌اند. اعتراض مداوم کارگران راه‌آهن تاریخچه‌ای چند ساله دارد.

اعتراض کارگران راه‌آهن نیشابور، پنج‌شنبه ۲۳ مرداد ــ عکس: شبکه‌های اجتماعی

جمعه ۲۴ مرداد خبر اعتراض یک‌تنه کارگری در ایستگاه نقاب منتشر شد. بنا به گزارش‌های منتشرشده در کانال‌های تلگرامی مدافع حقوق کارگران، یکی از کارگران راه‌آهن شمال شرق برای گرفتن پاداش پایان خدمت پس از سه دهه کار، از شرکت شکایت کرده بود و در نهایت، یک دستگاه بیل مکانیکی را در ایستگاه نقاب توقیف کرد.

صبح پنج‌شنبه ۲۳ مرداد کارگران رسمی راه‌آهن خراسان دست از کار کشیدند. تعویق چندماهه دستمزدها، مشکلات بیمه و پرداخت نشدن پاداش‌های بازنشستگی بخشی از مشکلات آنها است.

کارگران شرکت «جوش‌گستر» راه‌آهن خراسان در برابر فرمانداری نیشابور تجمع کردند تا فریاد اعتراض‌شان را به گوش مسئولان محلی برسانند.

همزمان با آنها، کارگران رسمی تأسیسات ایستگاه راه‌آهن تهران دست به اعتراض زدند و در برابر اداره راه‌آهن تجمع برپا کردند.

این کارگران که وظیفه نگهداری از برق و تأسیسات ایستگاه تهران و طول خط آهن را برعهده دارند، نسبت به عدم پرداخت پاداش بازنشستگی همکاران بازنشسته‌شان، و نیز عدم پرداخت حقوق و مزایا معترض هستند.

آنها نیز به خصوصی‌سازی شرکت معترضند و در پلاکاردهایشان نوشته اند که شرکت آنها را به «بدبختی و فلاکت» کشانده است.

اعتراض کارگران راه‌آهن ایستگاه تهران، پنج‌شنبه ۲۳ مرداد ــ عکس: شبکه‌های اجتماعی

مشکلات کارگران راه‌آهن به تهران و خراسان محدود نمی‌شود. چهارشنبه کارگران راه‌آهن کرج در اعتصاب بودند.

 ۲۱ مرداد نیز سعید شاهی‌نژاد، رئیس شورای کارگری نگهداری منطقه زاگرس در نامه‌ای به مدیریت کل تأمین اجتماعی استان خوزستان نوشت:

«۱۰۰۰ نفر در منطقه زاگرس به علت بدهی به بیمه شعبه شهرستان اندیمشک با مشکل تمدید دفترچه روبه‌رو شده‌اند و متأسفانه در چند روز گذشته تعداد زیادی از خانواده‌های کارگران عزیز که به بیماری سرطان مبتلا هستند و در بیمارستان بستری و توان پرداخت هزینه بیمارستان را ندارند از ترخیص آنان جلوگیری شده است.»

اعتصاب در فولاد جهان‌آراء خرمشهر

کارگران فولاد جهان‌آرا در خرمشهر پنج‌شنبه ۲۳ مرداد دست به اعتصاب زدند.

ویدئویی از این اعتراض‌ در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که کارگران ماسک‌زده را در حال صحبت با یکی از مسئولان محلی نشان می‌دهد.

مطالبه اصلی کارگران این شرکت افزایش دستمزدهایشان است.

شرکت فولاد جهان‌آرا اروند ۱۳۹۳ ثبت شد. این شرکت حوزه فعالیت‌های خود را طراحی، تجهیز، احداث و بهره‌برداری از کارخانجات تولید محصولات صنایع معدنی (فلزات)، فعالیت‌های متالوژی، راه‌سازی و عملیات ساختمانی و نیز صادرات و واردات تجهیزات و مصالح تعریف کرده است.

فاز اول کارخانه فولاد جهان‌آرا تکمیل شده و فاز دوم آن ۲۰ درصد پیشرفت داشته است. هشت هزار تن مستقیماً‌ در فاز اول کارخانه مشغول به کار هستند و سه هزار و ۵۰۰ نفر نیز به صورت غیرمستقیم. محصول اصلی این کارخانه ورق‌های عریض است.

مدیرعامل این کارخانه ایمان سلامتی است. بنا به اطلاعات مندرجه در روزنامه رسمی کشور، متعلق به قوه قضائیه، ایمان سلامتی رئیس هیأت مدیره در شرکت‌های برق جهان‌آراء اروند و راهکار توسعه فاخر و نیز مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی تدبیر و همچنین عضو هیأت مدیره پژوهش صنعت پرند و فرصت آفرین فاخر بوده یا هنوز هست.

روز ۶۱: ادامه اعتصاب در نیشکر هفت‌تپه

کارگران مجتمع صنعتی نیشکر هفت‌تپه نیز کماکان به اعتراض‌های خود ادامه می‌دهند. اعتصاب آنها اکنون به روز شصت‌و‌یکم وارد شده است.

خواسته‌های کارگران معترض از این قرار است:

  • پرداخت فوری حقوق‌های معوقه و تمدید دفترچه بیمه
  • بازگشت به کار فوری برای همکاران اخراج‌شده
  • بازداشت فوری امید اسدبیگی، مدیرعامل متهم به فساد ارزی
  • خلع ید فوری کارفرما و بخش خصوصی از هفت‌تپه
  • بازگرداندن ثروت‌های اختلاس‌شده به کارگران
  • پایان کار مدیران بازنشسته

دور تازه اعتصاب از ۲۶ خرداد ۹۹ آغاز شده است.

نمایندگان کارگران معترض نیشکر هفت‌تپه ۲۲ مرداد در مجلس شورای اسلامی با نمایندگان کمیسیون اصل ۹۰ دیدار کردند. بر اساس گزارش این دیدار که در کانال‌ تلگرامی کارگران هفت‌تپه منتشر شده، نمایندگان وعده داده‌اند که ظرف یک هفته مطالباتی همچون تمدید دفترچه بیمه کارگران، پرداخت حقوق معوقه، بازگشت به کار کارگران اخراجی و خلع ید بخش خصوصی را پیگیری کنند و نتیجه آن را به اطلاع کارگران برسانند.

بنا به این گزارش، قرار شده تمدید دفترچه بیمه تا پایان سال انجام شود، حقوق معوقه تا چهارشنبه هفته آینده پرداخت شود و استانداری خوزستان نیز مشکل کارگران اخراجی را برطرف و شرایط بازگشت آنها را فراهم کند.

لغو خصوصی‌سازی اما مطالبه‌ای است که هنوز پاسخ مشخصی نگرفته است.

کارگران معترض هفت‌تپه گفته‌اند تا رسیدن به همه مطالبات از اعتراض دست نخواهند کشید و نسبت به تکرار «وعده‌های توخالی» هشدار داده‌اند.

برای بزرگ‌ترشدن تصویر روی آن کلیک کنید

ادامه اعتراض پرستاران مشهد

صبح پنج‌شنبه پرستاران در مشهد نیز به اعتراض خود در برابر استانداری خراسان رضوی ادامه دادند.

اعتراض پرستاران مشهد در برابر استانداری خراسان رضوی، پنجشنبه ۲۳ مرداد ــ عکس: شبکه‌های اجتماعی

پرستاران به تبعیض در پرداخت کارانه‌ها و عدم‌اجرای قوانین پرستاری معترضند.

پرستاران مشهد از مرداد سال گذشته مرتباً دست به اعتراض زده‌اند. آنها ۱۲ مرداد سال گذشته با قول مساعد مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد مبنی بر رسیدگی به مطالباتشان به تجمع خود پایان داده بودند.

پرستاران مشهد سپس بار دیگر چهارشنبه ۱۱ دی در تجمع خود به تعویق پرداخت ۱۵ ماه کارانه و عدم اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اعتراض کردند.

با ظهور کرونا وضعیت برای این کارگران بهداشتی بدتر هم شد. چهارشنبه ۱۱تیر پرستاران مشهدی دوباره برای پیگیری مطالباتشان مقابل دادگستری شهر تجمع کردند.

مأموران انتظامی با باتوم و شوک الکتریکی به پرستاران حمله کردند و بنرها و پلاکاردهایشان را پاره کردند و تعدادی از آنها را دستگیر کردند.

بیشتر بخوانید: